ندای ایرانیان

کد خبر: ۲۵۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۹
گفت و گوی ندای ایرانیان با متین ستوده بازیگر سریال میکائیل؛
هر چند بازي سریال میکائیل در كنار چهره هاي مطرح كارم را سخت ميكرد اما يك هيجان و تازگي در آن بود كه به سختي اش مي ارزيد
ندای ایرانیان سرویس فرهنگی - علی نعیمی: آقاي قاسم زاده اگر 10سال بعد هم از من بخواهد در حد يك صحنه از جلوي دوربين فيلمشان رد شوم با افتخار اين كار را ميكنم و به ايشان نه نميگويم.

متين ستوده بازيگر جوان تلویزیون اين روزها بيشتر از هر زمان ديگري ديده شده است. ستوده بازي در تلويزيون را از سال 87 آغاز كرده اما سال گذشته با بازی در سریال «یادآوری» ساخته حجت قاسم زاده اصل مخاطب را به این باور رساند که می تواند روی توانمندی های او حساب باز کند. هر چند «يادآوري» برايش حكم بازي برد را داشته است اما توانایی های او در سریال میکاییل این نکته را ثابت کرد که ستوده آینده درخشانی در بازیگری خواهد داشت. . او اين اتفاق را مديون انتخاب درست حجت قاسمزاده ميداند و معتقد است بايد به بعضي از آدمها اعتماد كرد.

 
 
با آنكه پدرش از تصويربرداران قديمي تلويزيون است و زماني كه 5سال داشته دو سريال تلويزيوني هم بازي كرده اما براي ورود به بازيگري راه ديگري را انتخاب كرده است: پدرم دوست نداشت به دليل شرايط سني زياد درگير فضاي بازيگري شوم. همان موقع هم پيشنهادهاي زيادي براي بازي داشتم اما پدرم ترجيح داد خودم مسير حرفهايام را انتخاب كنم. با وقفهاي كه در اين سالها پيش آمد توانستم به صورت حرفهاي از سال 87 و از طريق كارگاه آزاد بازيگري و زيرنظر استاد امين تارخ وارد بازيگري شوم و اين مساله باعث شد تا با آگاهي و شناخت بهتري وارد شوم. اين روند باعث شد چيزي را بدون شناخت و از روي غريزه انتخاب نكنم.
 
ستوده از شناخت منطقي و آكادميك بازيگري دفاع ميكند و معتقد است ورود از اين طريق ميتواند به بقا در دنياي حرفهاي كمك كند: هر چند نيمي از بازيگري غريزي است و انسان از آن دنيا با خودش ميآورد اما اين شانس را داشتم كه در زماني كه هنرجوي كارگاه بازيگري بودم استادان خوبي داشته باشم و چيزهاي زيادي ياد بگيرم.

بازيگر كاراكتر شيوا سعادت در سريال «يادآوري» درباره انتخاب براي اين نقش توسط كارگردان فيلم ميگويد: آقاي قاسم زاده روي انتخاب بازيگر بسيار حساس و دقيق هستند. حتي وقتي با من تماس گرفتند كه به دفتر بروم گفتند آقاي قاسم‌زاده عكس شما را ديده و گفته به درد اين نقش نميخورد اما شما به دفتر بياييد! اول براي خودم جالب بود. گفتم وقتي قرار نيست انتخاب شوم براي چه بيايم؟ اما اين كار را به حساب شانس خوبم و آشنايي با آقاي قاسمزاده و يك اتفاق خوب كاري ميدانم. يكي از چيزهايي كه در «يادآوري» به دانش بازيگري من اضافه كرد ديالوگهاي سخت و سنگيني بود كه با قلم زيباي خانم غفاري بايد اجرا مي‌كرديم. تاكيد آقاي قاسمزاده بر اجراي درست آن هم باعث شده بود نوعي از بيان را ارائه دهيم كه تا قبل از آن تجربه نكرده بودم.

ستوده اين نگاه حجت قاسمزاده را از قبل ميشناخت و سعي كرده بود خود را به آن نزديك كند، وقتي براي نخستين‌بار با آقاي قاسمزاده روبرو شدم ايشان از من خواستند يك متن سخت و طولاني را اجرا كنم و وقتي اجرا كردم ديگر براي ايشان همان يك عكس نبودم كه از من در ذهن داشت. خود ايشان هم هيچ‌وقت با اين قضاوت به سراغ بازيگران فيلمهايشان نميروند.

حضور در كنار چهرههاي مطرح سينما و تلويزيون در «میکاییل» براي متين ستوده يك اتفاق خوب به شمار ميرود: هر چند بازي در كنار چهره هاي مطرح كارم را سخت ميكرد اما يك هيجان و تازگي در آن بود كه به سختي اش مي ارزيد.

ستوده از وجود رابطه ها در بازيگري ميگويد و معتقد است: ورود به اين حرفه از اين طريق عمر كوتاهي دارد؛ نمي شود اين مدل ورود به بازيگري را انكار كرد. نه براي اينكه از اتفاقي كه براي خودم افتاده تعريف و تمجيد كنم اما حتي يك بار هم از پدرم نخواستم معرف من براي ورود به بازيگري باشند تا جايي كه امكان داشته باشد سعي ميكنم از لحاظ حرفهاي خودم را از حرفه پدرم جدا كنم و ياد گرفتم زندگي حرفهاي با زندگي شخصي بايد از هم جدا باشد. از تحميل كردن خودم متنفرم. دوست دارم به جايي برسم كه نقش هايي كه به من پيشنهاد ميشود فقط از عهده من بر بيايد و از توان بقيه خارج باشد. اين جاه طلبي اصلا چيز بدي نيست. باعث مي‌شود به اين خودباوري برسم كه توان و قدرت بازيگري ام من را به جايگاههاي بزرگ ميرساند نه رابطه و سفارشها.


او مثل هم‌نسلانش براي رسيدن به هدفش عجله ندارد:  زندگي ام را بر مبناي صبر بنا كردم. دوست دارم ماندگاري دنيايي كه ميسازم بيشتر باشد. قرار نيست يكي، دو روز وارد اين دنيا شوم و بعد خيلي زود فراموش شوم. پدرم هميشه به من ميگويد سعي كن در كاري كه انجام ميدهي هميشه بهترين باشي؛ مهم نيست كي ديده مي‌شوي. من قرار نيست سوپراستار به معناي عام كلمه باشم. ميخواهم بازي كنم، از كارم لذت ببرم و سالها در اين رشته فعاليت كنم. دوست ندارم اين شغل تنها منبع درآمدم باشد كه بخواهم به دليل حضور مستمر در آن مثل يك كارمند توي هر كاري حاضر شوم. متاسفانه بعضي از هنرمندان ما به اين سمت حركت كردند و به ناچار وارد فضايي شدند كه در هر فيلمي بازي كنند. من به‌شدت از اينكه به روزمرگي دچار شوم واهمه دارم و از آن فرار ميكنم.

او ورود از راه آموزش بازيگري را بهترين شيوه براي ورود به اين حرفه ميداند و مي‌گويد: بعضي ها به بازيگري به عنوان يك هوس زودگذر نگاه ميكنند. اما براي آنهايي كه به فكر ورود حرفهاي به دنياي بازيگري هستند بعد از دانشگاههاي هنر كارگاههاي آموزش بازيگري بهترين طريق براي ورود به اين حرفه است. همانطور كه وقتي براي نخستين‌بار جلو دوربين فيلمي رفتم از آرشيو هنرجويان آقاي تارخ من را انتخاب كردند و كاملا آكادميك وارد دنياي بازيگري شدم.



ستوده درباره اينكه چطور ميشود در اين فضا ماندگار شد و به روزمرگي دچار نشد اينطور پاسخ ميدهد: دوست ندارم هيچ كاري را زير سوال ببرم. يا حتي نسبت به تفكري گارد بگيرم. من بايد سعي كنم فيلمي را بازي كنم كه به من نزديكتر است. اگر همين نكته را رعايت كنم شايد بتوان گفت نصف خواسته هايم در بازيگري محقق ميشود. نصف ديگرش را با مشورت سعي ميكنم تكميل كنم. با پدرم، دوستانم و همكاراني كه تجربههاي بيشتري دارند و خيلي به انتخابهايم كمك مي‌كنند.

او البته در پايان گره اصلي را باز ميكند و اعتراف ميكند هدف اصلياش در دنياي تصوير چيز ديگري است: راستش را بخواهيد هدف اصلي ام در سينما و تلويزيون بازيگري نيست. ميخواهم كارگردان شوم. يعني بزرگ‌ترين آرزوي من براي ورود به دنياي بازيگري كارگردان شدن است. همين الان هم مشغول آماده كردن مقدمات ساخت يك فيلم كوتاه هستم. ميخواهم بازيگري را تا نقطهاي كه از لحاظ حرفهاي ارضا ميشوم ادامه دهم و بعد از آن وارد دنياي فيلمسازي شوم. ميدانم اعترافم كمي زود بود اما همه ما براي آرزوهايمان تلاش ميكنيم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین
آخرین اخبار