ندای ایرانیان

کد خبر: ۴۸۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
حسن محبی، عضو شورای شعبه زنجان
گسترش صنعت گردشگری که به صنعت پاک و بدون دودکش در جهان معروف است علاوه بر نقش و تاثیر آن در ابراز هویت ملی و ایجاد امنیت اجتماعی ، موجب ارتقای ابعاد وسیع اقتصادی از جمله ایجاد فرصتهای شغلی ، درآمد زایی ، کاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعی و رفاه در جامعه می شود و توسعه صنعت گردشگری مقدمه ای برای توسعه سرمایه گذاری دیگر بخش های اقتصادی است بلاخص می توان بوسیله این صنعت تولید خدمات و محصولات گردشگری دست زد که در ادامه به اشتغال مردم عزیز می شود.
از موانع توسعه صنعت گردشگری :
1 – وضعیت بازار یابی و تبلیغات گردشگری :
عدم نبودن سیستم واحد در تبلیغات و بازاریابی و کثرت مراکز تبلیغاتی که یکی از موانع می باشد و در این میان که آژانس های مسافرتی که عمده ترین سهم را در توسعه گردشگری دارند هیچ گونه نمایندگی از بخش دولتی ندارند و هیچ گونه حمایت مالی از سوی دولت نمی شوند .
2 – عدم توجه به زیبایی شهرها و آراستگی ظاهری افراد :
در این راستا باید به آرایش و زیبایی شهر توجه ویژه شود تا گردشگر مسافرت رویایی در ذهن خود از کشورمان و شهرهایمان داشته باشد و حتی در زمینه آراستگی ظاهری افراد نیز باید متولیان فرهنگسازی کشور تلاشهای بیش تری کنند تا توریستهای بیش تری جذی کنیم .
3 – تمایل نداشتن به بخش خصوصی به سرمایه گذاری :
در صنعت گردشگری بعلت عدم سود آوری و نبود حمایت از سوی دولت و اقدامات محدود کننده ، بخش خصوصی علاقه ای به سرمایه گذاری نشان نمی دهد . با اصلاح برخی از قوانین و حمایت دولت و استانداری ها و شهرداری ها می توان از این پتانسیل عظیم استفاده بهینه ای کرد .
4 – فقدان پروازهای مستقیم به ایران :
عدم وجود پروازهای مستقیم میان تهران و شهرهای دیگر ایران با شهرهای بزرگ دنیا بعنوان یکی از موانع موجود برای سفر گردشگران خارجی به ایران است .
5 – ضرورت شناخت ظرفیتها و مناطق گردشگری :
شناسایی نکردن مناطق گردشگر پذیر اماکن تاریخی و جاذبه های طبیعی و معرفی نشدن آنها در سایتهای گردشگری جهانی از عوامل دیگر است . البته لازم به ذکر است حرکتهای مثبتی در حال انجام شده است.
6 – جاذبه های مصنوعی :
جاذبه هایی که بوسیله انسان و بصورت مصنوعی ساخته می شود . مثل آکواریومهای دریایی، دریاچه های مصنوعی ، آسمانخراش ها و آبشارها و پل های بزرگ و ... که باعث جذب گردشگر می شود .
7 – ایران گریزی و ایران ستیزی :
یکی از عوامل دیگر که به توسعه نیافتن صنعت گردشگری موجب می شود تبلیغات منفی در مورد ایران در سطح جهانی می باشد که این امر ایران عزیزمان را به انزوا می کشد که در این زمینه می توان بوسیله همکاری با سفرا و رایزنان فرهنگی کشورهای مختلف نسبت به جذب گردشگران بیش تر از نقاط مختلف جهان چهره واقعی ایران را نشان داده تا نظرشان به کلی درباره کشورمان تغییر کرده و سبب افزایش گردشگر شوند.
8 – وجود سازمانها و تشکلات موازی در تشکیلات گردشگری :
از تعدد مراکز تصمیم گیری باید جلوگیری شود چون این امر موجب ناهماهنگی های مختلف در همکاری بین سازمانها و ارگان های دولتی و همچنین سازمانها و تشکلات موازی می شود که این ناهماهنگی ها مانع توسعه صنعت گردشگری می شود .
9 – عدم یکپارچگی و پیوستگی خدمات گردشگری :
برای خدمات گردشگری ایران سرشار از منابع می باشد که این منابع باید تبدیل به محصول شود . که بوسیله این سیستم می توان رضایت مندی گردشگر را بالا برد و اینکه از وجود گردشگر استفاده بهینه کرد .
10 – فقدان نیروی انسانی متخصص :
نبود نیروی انسانی متخصص و کار آزموده در امور جهانگردی و توریسم در مراکز گردشگری و در دفاتر جهانگردی و ایرانگردی و نا آشنا بودن و بی تجربگی پرسنل شاغل در موسسه های جهانگردی از دیگر موانع توسعه می باشد که بوسیله آموزش کارکنان و مترجمان و راهنمایان و تور گردانان حرفه ای در این حوزه مشکلات را بر طرف کرد .
11 – ایجاد استانداردهای مراکز گردشگری :
هر یک از هتل ها و مراکز سیاحتی و اقامتگاهها و واحدهای ارائه کننده خدمات گردشگری باید با ضوابط یکسان در کشور فعالیت کنند تا بتوانند خدمات مناسب و با کیفیت داشته باشند .
12 – مکانیزه کردن و استفاده از تکنولوژی ها بروز :
گردشگر باید بتواند از طریق اینترنت و اپلی کیشن های مختلف و فضای مجازی مقاصد خود را جستجو کرده و اطلاعات در مورد آن را کسب نموده و بتوانند هتل ها و بلیط ها و خدمات گردشگری مورد نظر خود را بصورت اینترنتی خرید کنند هر چند که لازمه این کار کارتهای اعتباری که متصل به بانکداری جهانی می باشد و در این راه نیروی انسانی آشنا به فناوری اطلاعات و برنامه نویس های حرفه ای در کشورمان موجود است نیاز به یک مدیریت ویژه دارد .
13 – عدم برنامه ریزی های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت :
نبود یک برنامه جامع و استراتژیک در ایرانگردی و جهانگردی در قالبهای برنامه اجرایی و همچنین غافل شدن از رایزنان و کارمندان فرهنگی ایران در سفارتخانه ها و عدم تحرک سفرای ایران در کشورهای محل خدمتشان و نبود مکانهایی بازار یابی در بازارهای جهانی و عدم استفاده از چهره های محبوب جهانی و ایرانیان مقیم خارج از کشور در جذب گردشگر به ایران از عوامل دیگر عدم توسعه صنعت گردشگری می باشد.
14 – تکیه اقتصاد کشور به در آمدهای نفتی :
ایران بعلت اینکه وابسته به درآمدهای نفتی می باشد و این امر موجب شده است که به درآمدهای دیگر تامل و تمرکز کمتری داشته باشد و به همین دلیل از گردونه صنعت توریسم در حال جارج شدن هستیم .
15 – آشنایی با فرهنگ و طرز برخورد با گردشگر :
از دیر باز مردم ایران به خوش اخلاقی و دست و دل بازی و مهمان نوازی معروف هستند پس باید تلاش کنیم تا این رسوم پسندیده را پر رنگتر کرده تا گردشگرهای کشورهای مختلف از این رسوم و سنن لذت ببرند.
16 – عدم استفاده از برندهای مختلف :
استفاده نکردن از برندهای مختلف و شعارها و جمله و رنگها و موارد مختلف که خاص کشور و شهرهای ایران که می توان در ذهن گردشگر به صورت دائمی ماندگار شد نیز از فقدان توسعه صنعت گردشگری است .

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین
آخرین اخبار