ندای ایرانیان

کد خبر: ۵۰۰۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
وحید شقاقی‌شهری*: داستان مؤسسات غیرمجاز گویا تمامی ندارد. هرچند به نظر می‌رسید با اقدامات بانک مرکزی پرونده این مؤسسات بسته شود، اما هرروز لایه جدیدتری از مشکلات شبکه غیرمتشکل پولی خودنمایی می‌کند
ندای ایرانیان - داستان مؤسسات غیرمجاز گویا تمامی ندارد. هرچند به نظر می‌رسید با اقدامات بانک مرکزی پرونده این مؤسسات بسته شود، اما هرروز لایه جدیدتری از مشکلات شبکه غیرمتشکل پولی خودنمایی می‌کند. یک روز هیچ سازمان و نهادی مسئولیت ورشکستگی آن‌ها را به گردن نمی‌گیرد، روز دیگر تحصن و اعتراض سپرده‌گذاران نمایشگاه مطبوعات را به محلی برای اعتراض تبدیل می‌کند. سخنان معاون قوه قضائیه و نایب‌رئیس قوه مقننه نشان داد که مسئولان در ساماندهی این مؤسسات اتفاق‌نظر ندارند. گروهی دولت را مقصر می‌دانند، عده‌ای بانک مرکزی را و برخی هم سپرده‌گذاران را مسئول بروز این مشکل معرفی می‌کنند. اما در ابتدا باید نگاهی تاریخی به این موضوع داشت. ریشه ایجاد مؤسسات غیرمجاز به برنامه سوم توسعه بازمی‌گردد. در برنامه سوم توسعه بحث ایجاد و گسترش بانک‌های خصوصی مطرح شد. در برنامه چهارم بحث توسعه صندوق‌ها، مؤسسات و شکل‌گیری و گسترش بازار غیرمتشکل پولی، که مفهوم جدیدی در اقتصاد بود، شکل گرفت که ذیل آن بازار غیرمتشکل پولی،‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مؤسسات مالی قرار داشتند. به‌تدریج و از اوایل دهه 80 مؤسسات مالی و اعتباری بدون درنظرگرفتن الزامات و‌ مقررات و شرایط بانک مرکزی به‌صورت قارچ‌گونه رشد کردند. هر سازمان، مؤسسه، وزارتخانه یا نهادی علاقه‌مند بود یک صندوق یا مؤسسه ایجاد کند. حتی بعدها شاهد بودیم که علاقه‌مندی به حدی رسید که این مؤسسات را به بانک ارتقا دادند. برخی از بانک‌ها به حوزه‌های مختلف چون نیروی انتظامی، شهرداری، بنیاد مستضعفان، وزارت آموزش‌وپرورش و دیگر سازمان‌ها و نهادها متصل شدند و این‌گونه قدرت گرفتند. اما فرایند شفافیت در بانک‌های خصوصی بیشتر از مؤسسات غیرمجاز بود. زیرا مؤسسات الزامی در پاسخ‌گویی به بانک مرکزی نداشتند. به همین دلیل عمده نهادها و ارگان‌ها علاقه‌مند بودند در بازار غیرمتشکل پولی فعالیت کنند و مؤسسه یا صندوقی ایجاد کنند. در بانک‌های فعلی اصول و پروتکل‌هایی را تا حد امکان رعایت می‌کنند، در غیر این صورت جرائمی برای آن‌ها منظور می‌شود،‌ اما در مؤسسات مالی و اعتباری این روند وجود نداشت. مشخص است که در این شرایط برای جذب سپرده هر اقدامی انجام می‌شود. بنابراین ارگان‌ها و نهادها بیشتر به تأسیس مؤسسه رغبت داشتند. در دهه 80 شاهد شکل‌گیری و گسترش بی‌حدوحصر صندوق‌ها و مؤسسات بودیم. اعداد و ارقام مختلفی منتشر شد که گواه این مطلب بود که بالغ‌بر چندهزار مؤسسه در اقتصاد ایران شکل گرفت. این صندوق‌ها عمدتاً صندوق‌های کوچکی بودند که با نظارت بانک مرکزی و دولت یازدهم تا حدی ساماندهی شدند، اما برخی از مؤسسات تا اندازه‌ای رشد کردند که به‌راحتی امکان مدیریت آن‌ها فراهم نبود. به عبارتی،‌ برخی از این مؤسسات ازآنجاکه از یک سابقه 10 تا 15 ساله برخوردارند و شعبات و نیروی انسانی متعدد داشتند و عملاً سپرده‌پذیری کلانی انجام دادند، امکان برخورد با آن‌ها مشکل شده است. همان‌طور که رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد بالغ‌بر 150 هزار میلیارد تومان حجم سپرده‌گیری این مؤسسات است و مدیریت آن‌ها، کار دشواری است. باید بدانیم زمانی که یک معضل در گذر زمان گسترده‌تر می‌شود،‌ یک‌شبه و یک‌روزه هم نمی‌توان آن را مدیریت کرد و اکنون نیز مدیریت بحران مؤسسات ورشکسته به ماه‌ها زمان نیاز دارد.

منبع: روزنامه ستاره صبح

* اقتصاددان

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
0
0
به طور مشخص موسسه کاسپین هم مجوز داشته است و هم در پاسخ مردم از مسئولان بانک مرکزی در سال 95 جهت سپرده گذاری تضمین سپرده گذاری مردم توسط بانک مرکزی صراحتا اعلام شده است و با گفتن این مطلب که این موسسه مجاز بوده و در سایت بانک مرکزی می باشد هرگونه تعرضی به سپرده های مردم تضمین شده است و این در حالی که اکثریت سپرده گذاران تنها دو یا چند ماه پس از سرمایه گذاری در موسسه مجاز کاسپین درگیر به قول بانک مرکزی کسری تعاونی فرشتگان منحله در سال 93 شده اند که هیچ ارتباطی به سپرده گذاران موسسه کاسپین در سال 95 ندارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین
پربحث ترین
آخرین اخبار