ندای ایرانیان

کد خبر: ۵۱۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
ندای ایرانیان - کاوه نوروزی*  - ایران از نظر جغرافیایی در بهترین موقعیت جهان قرار گرفته( شرق را به غرب متصل می کند) یا به تعبیری قلب کره زمین است و یکی از فرصت هایی است که می‌توان کمک چشمگیری به اقتصاد کشور انجام دهد صنعت هوانوردی برای خدمت در هر گوشه از جهان طراحی شده است.
و به عنوان نیروی عمده اقتصادی کشورهاست و بخشی از اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد دولت ها رسانه ها و صنایع وابسته کم و زیاد به شرکت های هواپیمایی توجه دارند صنعت گردشگری تا حدودی به این صنعت وابسته است.
صنایع هواپیما سازی جهانی‌ با استفاده از تکنولوژهای روز نقش به سزایی در گسترش این صنعت داشته اند به طور متوسط در ۳۰سال گذشته رشد مسافرت های هوایی جهان هر سال حدود ۵ درصد بوده است که سالانه با تغییرات قابل توجه به علت تغییر شرایط اقتصادی و تفاوت رشد در مناطق مختلف جهان هماهنگ بوده است.
 در حال حاضر از۱۶شرکت هوایی در ایران۳۰۰هواپیما  در کل ناوگان مسافری هوایی ایران وجود دارد که از این تعداد۱۸۰ فروند هواپیمای فعال با میانگین عمر۲۳سال در کشور داریم در عین حال بر اساس برآورد سازمان هواپیمایی کشوری ایران برای تامین نیازهای بازار داخلی با توجه به جمعیت ۸۰میلیون نفری سالانه به حدود ۸۰تا۹۰هواپیمای جدید طی پنج سال اینده و ۵۵۰هواپیما طی یک دهه نیاز داریم.
ایرانی ها سالانه ۴میلیارد دلار صرف خرید بلیط از ایرلاین های خارجی می کنند که با این شرایط می توان گفت عملا ایرانی ها یکی از مشتریان اصلی ایرلاین های خارجی محسوب می شوند بر اساس برنامه ششم تعداد هواپیما ها بایست در پایان برنامه ششم به ۲۲۸برسد و جابجایی مسافر داخلی به ۳۶میلیون نفر برسد
 با ورود تدریجی ۲۰۰فروند هواپیما ی خریداری شده ضمن کاهش میانگین سن ناوگان هوایی ظرفیت ناوگان افزایش خوبی خواهد داشت هم چنین ضریب ایمنی پرواز ها افزایش یافته و تاخیرها کاهش می یابد
 آینده سیاسی برجام درحالی از سوی واشنگتن تهدید می‌شود که شرکت های هواپیمایی ایران با جدیت در حال مذاکره برای نوسازی ناوگان هواپیمایی خود هستند اما با این شرایط تا کنون ۱۱فروند هواپیما تحویل گرفتیم که درمجموع بیش از ۱۳۰۰صندلی نو به ظرفیت ناوگان هوایی اضافه شده و برای ۵هزار نفر اشتغال زایی شده است آمار ها نشان می‌دهد که هر صندلی هواپیما برای بیش از چهار نفر اشتغال ایجاد می کند
 یکی دیگر از فرصت ها جذب سرمایه گذاری خارجی برا توسعه و به روز کردن فرودگاه ها و تجهیزات هوانوردی است.
که بعد ۳۰سال تحریم امروز با امضای برجام شاهد رونق صنعت هواپیمایی کشور هستیم و می‌توان گفت در سال ۹۵ انقلابی در این صنعت به وجود آمد
 امروز امارات متحده عربی با سرمایه گذاری گسترده در صنعت هوانوردی چندسال پیاپی ایرلاین های این کشور حاشیه خلیج فارس رتبه اول بهترین ایرلاین جهان را کسب می کنندهواپیمایی امارات  در سال ۱۹۸۵توسط حکومت دبی تاسیس شد و در کمتر از ۴۰سال به جایگاه اول جهان رسید مدیریت در هواپیمایی امارات بسیار ویژه هست این شرکت از بدو تاسیس فقط دردوسال سود ده نبوده که برای شرکت به این بزرگی آمار بسیار خوبیه هواپیمایی امارات از نظر کاهش هزینه های غیرضروری رتبه دوم را در جهان داراست وتمام ناوگان هواپیمایی امارات را هواپیماهای نو تشکیل می‌دهد که این موضوع باعث کاهش مصرف سوخت این شرکت شده چون بخش مهمی از درآمد ایرلاین ها صرف تامین سوخت می‌شود امروز هواپیمایی امارات با سرمایه گذاری گسترده تهدیدبزرگی برای ایرلاین های اروپایی وامریکایی این شرکت با۳۰۰فروند هواپیما به ۱۳۵فرودگاه درسرتا سر جهان پرواز انجام میدهد.
 سال ۹۵حدود ۹میلیون نفر به خارج از کشور سفر کردندمبلغ قابل توجهی صرف خرید بلیط ایرلاین های خارجی می‌شود مسئولین باید اهمیت این صنعت را به خوبی درک کنند و با سرمایه گذاری و برنامه ریزی ایران بتواند اول پروازهای داخلی و بعد منطقه ایی را پوشش دهدهواپیمایی ایران ایر با ۵۰فروند هواپیما بیش از ۱۰هزار نفر پرسنل هزینه زیادی به این شرکت تحمیل کرده صنعت هوانوردی ایران علاوه بر خرید هواپیما نو نیاز به اصلاحات ساختاری داردتا بتواند به جایگاه واقعیش برسد.

*عضو حزب ندای ایرانیان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین
پربحث ترین
آخرین اخبار