ندای ایرانیان

کد خبر: ۵۲۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵
در همایش «نقش و جایگاه گفتمان اصلاح‌طلبی در انقلاب اسلامی» مطرح شد
همایش بررسی «نقش و جایگاه گفتمان اصلاح‌طلبی در انقلاب اسلامی» به میزبانی حزب ندای ایرانیان شعبه شیراز و سازمان عدالت و آزادی دفتر شیراز برگزار شد.

ندای ایرانیان-همایش بررسی «نقش و جایگاه گفتمان اصلاح‌طلبی در انقلاب اسلامی» همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی با سخنرانی «علیرضا علوی‌تبار» و «صادق زیباکلام» به میزبانی حزب ندای ایرانیان شعبه شیراز و سازمان عدالت و آزادی دفتر شیراز در سالن آزادی شیراز برگزار شد.

علی‌رضا علوی‌تبار روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب اعتقاد دارد که در سال پایانی دهه‌ی چهارم پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی، لزوم بازخوانی آرمان‌های متعالی انقلاب بیش از دیگر زمان‌ها احساس می‌شود.

علی‌رضا علوی‌تبار، روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این همایش با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در هدف انقلابی و در ابزارها اصلاح‌طلب هستند، گفت: جریان اصلاح‌طلبی وفادارترین جریان انقلابی است که هم پایبند به اهداف و هم به دنبال ابزارهای مناسب برای بازخوانی آرمان‌های متعالی انقلاب است.

وی در تشریح نسبت بین اصلاح‌طلبی و انقلاب و برقراری این نسبت، به «عقلانیت عملی» اشاره کرد و گفت: کسی که از ابزارها و وسایلی برای رسیدن به اهدافش استفاده می‌کند اما به نتیجه نمی‌رسد، بدین معناست که فاقد عقلانیت عملی است.

 

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه در خصوص انقلاب اسلامی مباحث انتقادی زیادی مطرح شده اما در مورد متعالی بودن آرمان‌های انقلاب وحدت نظر وجود دارد، خاطرنشان کرد: آرمان‌هایی که انقلاب دنبال می‌کرد مثل آزادی فردی، برابری اجتماعی، نفی سلطه، روابط خارجی، اخلاق و معنویت و… به نسبت دیگر نهضت‌های صدسال اخیر از یک جامعیت برخوردار بود.

علوی‌تبار تصرف خشونت آمیز قدرت یک حکومتی برای به کارگیری قدرت در جهت تغییرات بنیادین در جامعه را تعریفی از انقلاب برشمرد و با بیان اینکه همه انقلاب‌ها از خشونت به عنوان ابزاری برای تحول استفاده کرده‌اند، گفت: در صورت تداوم این عنصر، ممکن است انقلاب تباه شود.

او اضافه کرد: خشونت ابزاری است که پس از مدتی اصالت پیدا می‌کند و به مرور زمان به انقلاب ضربه میزند‌.

به اعتقاد این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، خشونت با تکثر سازگار نیست و برای اعمال نیاز به تمرکز دارد.

وی ادامه داد: عنصر خشونت برای انقلاب بسیار خطرناک است و اگر نتوان آن را کنترل کرد، امکان نابودی انقلاب به وجود می‌آید.

علوی تبار با اشاره به این موضوع که انقلاب اسلامی ایران ذاتا خشونت آمیز نبود، گفت: به عنوان مثال تعداد اعدامی‌های بهمن ۵۷ تا خرداد ۶۰ ، تنها ۴۹۷ نفر بود که عمدتا در درگیریهای خیابانی یا عوامل حکومت گذشته بودند.

او همچنین به تاریخچه شکل گیری خشونت در ایران اشاره و آن را متعلق به زمانی دانست که نیروهای رقیب تلاش کردند که قدرت را به‌دست گیرند و رقابت‌ها اوج گرفت و گفت: تا سال ۶۷ به گفته آمارهای اپوزیسیون، ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر از گروه‌های اپوزیسیون و به گفته‌ی حکومت، ۱۷ هزار از مردم حامی حاکمیت یا در خیابان‌ها و یا در زندان‌ها ترور شدند.

این روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از سخنان خود اصلاحات را نوعی دعوت به عقلانیت عملی عنوان کرد و گفت: آرمان‌های انقلاب، آرمان‌هایی متعالی است، باید به دنبال ابزارهایی بود که با این آرمان‌ها تناسب داشته باشند.

به گفته علوی تبار، اصلاح‌طلب کسی است که خشونت را به عنوان ابزاری که می‌توان از آن برای دگرگونی استفاده کرد، نفی می‌کند که در واقع این نوعی از عقلانیت عملی است .

وی به لزوم توجه جدی به محتواهای انقلاب هم تاکید و از جمهوریت به‌عنوان مهمترین آرمان انقلاب یاد کرد و در خصوص جمهوریت نیز گفت: مردم ایران با انقلاب بنای حکومتی نو مبنی بر اراده جمهور گذاشتند و امروز بازخوانی آن به معنای تلاش جهت بدست آوردن ابزارهای متناسب با آنها است.

علوی تبار ادامه داد: اگر امروز با نقد بنیادین راه‌های تحقق بهتری برای جمهوریت متصور شویم، باید اصلاح بنیادی به معنای بازگشت به آرمان‌های متعالی را انتخاب کنیم.

وی به مسئله علوم اجتماعی در انقلاب هم اشاره و بیان کرد: ایران در شرایطی پیروز شد که به دلایل مختلفی سیاست گذاری در جامعه زیر سوال رفته بود و به همین دلیل بسیاری از آرزوهایمان تحقق پیدا نکرد .

این روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه بدون آگاهی از علوم اجتماعی نمی‌توان خط مشی درستی در کشور ایجاد کرد، گفت: اصلاحات یعنی توجه مجدد بر این ابزارها  و ما به علوم اجتماعی برای غلبه بر وضعیت نامناسبی که در آن به سر می‌بریم، نیاز داریم.

علوی تبار ادامه داد: به اندازه کافی مرگ و خشونت را تجربه کرده‌ایم وامروز زمان آن رسیده تا با گذر از مرگ وارد دورانی شویم که بتوان زندگی را به جامعه هدیه داد.

وی با تاکید بر این مطلب که اصلاحات می‌تواند آرمان‌های انقلاب را با ابزارهای مناسب تحقق دهد، افزود: حوزه‌های مختلف زندگی جمعی ما از هم مستقل هستند و باید مستقل دیده شوند؛ در هر حوزه‌ای باید از ابزارهای خاص خود استفاده کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است که روش‌های انقلابی به معنای تکیه بر رهبری کاریزما نیست که باید بیشترین اختیار را به آن داد تا جامعه را پیش ببرد .

علوی تبار همچنین با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا از انقلاب به اصلاحات رسیدیم؟ گفت: تجربه انقلاب به ما نشان داد که در جریان انقلاب نتوانستیم ابزارهای مناسب برای آرمان‌ها تدارک ببینیم و امروز با بازخوانی آنها به دنبال تحقق آرمان‌های اولیه هستیم .

این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: آنچه که امروز ایران را برای یک دهه در دامنه ی قهر و درگیری داخلی پیش برد، درگیری دو نیروی قهر‌آمیز و جنگ‌طلب برای دستیابی به قدرت بود .

صادق زیبا کلام: اصلاحات امروز تنها به معنای آزادی و دموکراسی است

«صادق زیباکلام»  نیز در این همایش که با عنوان جایگاه اصلاح‌طلبی در انقلاب اسلامی به میزبانی حزب ندای ایرانیان شعبه فارس و سازمان عدالت و آزادی منطقه فارس در شیراز برگزار شد، با بیان اینکه سال ۹۶، سال خوبی برای اصلاح‌طلبان نبود، گفت: در شرایطی سال ٩۶ روزهای پایانی را طی می‌کند که اصلاح‌طلبان مورد غضب بخش قابل توجهی از دهه هفتادی‌ها قرار گرفتند و در جریان نا آرامی‌های اخیر شاهد سر دادن شعارهایی علیه این جریان سیاسی بودیم که دست کمی از اصولگرایان نداشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دفاع از جریان سیاسی اصلاحات در شرایط فعلی را دشوار دانست و آن را به مثابه این موضوع توصیف کرد که تیمی در خانه خود سه گل خورده باشد و در بازگشت و در خانه حریف بخواهد جبران کند.

وی با بیان اینکه معتقدم از دوم خرداد تاکنون جریان اصلاح‌طلبی با یک بحران مواجه است، با طرح سؤالی مبنی بر اینکه اصلاح‌طلب کیست و مشکل اصلاحات چیست؟ گفت: طی دو دهه گذشته مطالب زیادی در این باب گفته شده که باعث شده امروز یک تعریف واحد و منسجم از آن بیرون نیاید.

زیباکلام افزود: اصلاح‌طلبان بعد از پیروزی آقای روحانی در انتخابات ۹۶ با بحرانی روبه‌رو شدند که باید بگویم اگر حمایت جدی شبانه روزی شخصیت‌های اصلاح‌طلب نمی‌بود که صادقانه پشت‌سر آقای روحانی قرار گرفت، قدر مسلم در همان دور اول، آقای رییسی آقای روحانی را شکست می‌داد. بنابراین درست است که پیروزی روحانی، پیروزی اصلاح‌طلبان بود، اما از اواسط تابستان که آقای روحانی به سمت تشکیل دولت رفت، همه را ناامید و سرخورده کرد. نه خبری از اهل سنت بود، نه خبری از زنان بود، نه خبری از کردها بود. نه خبری از چهره‌های شناسنامه‌دار اصلاحات بود.

وی با بیان اینکه برخی از موضع گیری‌های آقای روحانی بعد از پیروزی انتخابات باعث شد، اصلاح‌طلبان از خجلت سر به زیر بیفکنند، ادامه داد: من نام این بحران را «بحران چه باید با آقای روحانی کرد؟»  نامگذاری کردم، هرچند که جامعه منتظر واکنش اصلاحات نماند و به زودی کمپین پشیمانیم راه انداختند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه اصلاح‌طلبان نتوانستند از بحران روحانی به راحتی عبور کنند، از فقدان استراتژی در برابر اقدامات دولت انتقاد کرد و گفت: من صراحتاً پشت انتخاب آقای روحانی ایستادم و علی رغم اینکه روحانی با رفتار خودش چشم ما را کبود کرد، ولی باز هم دفاع می‌کنیم، چرا که کار درست رای دادن بود و اگر رای نمی دادیم الان آقای رییسی با ۱۵ میلیون رای رییس جمهور بود و همه ما بدبخت شده بودیم.

زیباکلام ابراز عقیده کرد: با انتخاب آقای رییسی یا احمدی نژاد، نظام به دره سقوط نمی رود. کم نبودند کسانی که سال ۸۸ می‌گفتند به احمدی نژاد تندرو رای دهیم تا نظام سقوط کند! اما این‌گونه نیست، نظام سقوط نمی‌کند، بلکه با انتخاب یک تندرو فقط همه ما بدبخت‌تر می‌شویم.

زیباکلام با بیان اینکه بازنده‌ی اصلی حوادث دی ماه اصلاح‌طلبان بودند، اضافه کرد: حوادث دی ماه همه‌ی ذهنیت دهه هفتادی‌ها نسبت به اصلاحات را از بین برد. مثل نقشه‌ای که پدر و مادری کنار ساحل برای فرزندان خود روی شن‌های ساحل می‌کشند و موجی از دریا همه را با خود می‌برد.

وی به برخی از شعارهای اصلاح‌طلبان مثل نفی خشونت، قانونگرایی، جمهوریت، مقبولیت و مشروعیت اشاره کرد و گفت: خیلی از شعارهایی که ما اصلاح‌طلبان سر می‌دهیم، اصولگرایان هم زیباتر سر می‌دهند. کدام اصولگرایی می‌شناسید که بگوید در نظام اسلامی قانونگرایی نباشد.

این فعال سیاسی بازگشت و بررسی مجدد شعارهای انقلاب اسلامی را مهمترین راهبرد اصلاح‌طلبان برای فعالیت در آینده برشمرد و گفت: انقلاب برای هیچ یک از اهدافی که صدا و سیما تبلیغ می‌کند، نبود. نه برای حجاب، نه برای آمریکا، نه برای نفی سلطه و برای هیچ یک از این‌ها نبود.

وی علاقمندان به شناخت اهداف انقلاب را به مطالعه ۱۲۰ مصاحبه امام خمینی قبل از انقلاب و مطبوعات سال ۷۵ ارجاع  داد و گفت: قطعنامه راهپیمایی تاریخی و یک میلیون نفری مردم تهران در تاسوعای حسینی در آذرماه ۵۷ علیه شاه را بخوانید که اهم آن آزادی زندانیان سیاسی، رفع سانسور و رفع شکنجه و انتخابات آزاد بود. مرحوم امام‌خمینی از اوایل مهر ۵۷ در پاریس بیش از ۱۲۰ مصاحبه در مخالفت با رژیم شاه انجام دادند که عمدتاً اهداف انقلاب اسلامی را تشریح می‌کنند. همگان باید این مصاحبه‌ها را بخوانند.

زیباکلام افزود: امام خیمنی در این مصاحبه‌ها درباره‌ی چگونگی جمهوری اسلامی، نوع رفتار انقلاب با زنان، مخالفان، منتقدان و مارکسیست‌ها و برگزاری نوع انتخابات آزاد را تشریح می‌کنند.

وی معتقد است جریان استکبار ستیزی و اشغال سفارت امریکا و غلبه گفتمان آمریکا ستیزی و صدور انقلاب بر گفتمان اصلی انقلاب اسلامی، که تا به امروز ادامه دارد، تمام بنیان‌های اصلی آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی که به خاطرش  مردم ایران مبارزه کرده بودند، محو شد.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه اصلاحات فقط یک استراتژی باید داشته باشد و آن دموکراسی و آزادی‌خواهی است، ادامه داد: اصلاح‌طلبان باید قرص و محکم آزادی و دموکراسی را مطالبه کنند و دموکراسی و آزادی یعنی برگزاری انتخابات آزاد بدون دخالت شورای نگهبان.

وی ابراز کرد: اینکه عده‌ای دگر‌اندیش را به اسم تشویش اذهان عمومی به اوین بفرستند و یا اینکه سه نفر را بدون محاکمه در خانه در حصر نگه دارند، نقض قانون و نقض آزادی است.

زیباکلام افزود: اینکه می‌گوییم حسن و حسین نامزد اصلاحات هستند، یعنی حسن و حسین آزادی‌خواه هستند و اصلاحات و اصلاح‌طلبی فقط یک معنا می‌تواند داشته باشد و آن هم برگرداندن انقلاب اسلامی به اهداف و آرمان‌های ۵۷ است.


منبع: بوی باران

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین
آخرین اخبار