ندای ایرانیان

کد خبر: ۵۳۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
علیرضا پیروردی عضو شاخه جوانان شعبه تهران حزب ندای ایرانیان
ندای ایرانیان - ارتباطات، عنصر مهمی در این عصر به شمار می آید و لذا عصر امروز، به «عصر ارتباطات» نامگذاری شده است. امروزه با گسترش ارتباطات و پیشرفت روزافزون وسایل ارتباط جمعی، روزنامه، رادیو، تلویزیون و سینما، آگاهی، فرهنگ و تمدن بشری رشد چشمگیری داشته است؛ به گونه ای که می توان به جرات بیان کرد که در دوره معاصر آگاهی اجتماعی از مهم ترین شاخصه ها است. در چنین زمانی آزادی رسانه ها همواره محل مناقشه بوده و هست. دولت های مستکبر و صاحبان قدرت رسانه را به ابزاری برای پیشبرد اهداف مشخص خود تبدیل کرده و به نوعی بی اعتمادی جمعی دامن زده اند. آنها به مدد بازوی رسانه ای خویش و با اقناع افکار عمومی، فشار و تحریم های گسترده علیه دولت هایی که با آنها در تعارض هستند ایجاد می کنند، برای اعمال نفوذ در یک منطقه علت ایجاد جنگ و اعزام نیروی نظامی خود را توجیه میکنند و ...
در این شرایط هرچه که رسانه ها و اهالی رسانه بتوانند با تکیه بر وجدانی آگاه رسالت خویش را انجام داده و تسلیم صاحبان قدرت نشوند، به همان مقدار می توانند اعتماد عمومی را به خود جلب کرده و درصدد گسترش فضیلت های اجتماعی برآیند. یورگن هابرماس اندیشمند معاصر و  وارث مکتب فرانکفورت در این زمینه «شرط لازم و کافی برای پیدایی گستره همگانی در هر زمانی و به خصوص جوامع فرا مدرن را « اطلاعات » و به روز بودن آن می داند و معتقد است افکار عمومی بر این اساس شکل می گیرد و منوط بر وجود، کیفیت و چگونگی اطلاعات خواهد بود.
در روز های اخیر یکی از تحلیلگر های سابق شبکه دولتی پخش بریتانیا موسوم به «BBC »، همکاران سابق خود را مورد شماتت قرار داده و این شبکه را به کارخانه ای تشبیه کرده که" «نفرت از خود» و حس حقارت ملی را برای صدور به مستعمرات میسازد و نه برای مصرف داخلی"
در نقد این سخن باید به دو نکته توجه داشت:
اولا؛ رسالت رسانه ها اطلاع رسانی با رعایت خلاق حرفه ای و اصل بی طرفی است. هر چقدر رسانه ای سعی در جهت گیری خاص در جهت خدمت به یک هدف یا جناح سیاسی قرار بگیرد، به همان میزان از اعتبار آن کاسته شده و موج بی اعتمادی را علیه خویش به راه می اندازد.
شبکه BBC عموما با ادعای اخلاق حرفه ای و رعایت اصل بی طرفی سعی بر آن داشته که اخبار موجود را بدون جهت گیری خاص به سمع و نظر مخاطبان خود برساند. هر چند که جهت گیری های خاص این رسانه و همسویی با دشمنان ملت ایران بر کسی پوشیده نیست، اما باید توجه کرد که  این رسانه با کارکنان کمتر و بودجه ای به مراتب کمتر از صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران، متاسفانه نفوذ و گسترش بسیار بیشتری در میان عموم افراد دارد. صدا و سیما با توسل به جنگ روانی برای تخریب دولت، عدم پایبندی در احترام به آزادی بیان ، عدم وجود شفافیت در انعکاس خبر و تبدیل شدن به رسانه یک طیف سیاسی خاص در کشور، دچار ریزش شدیدی در آمار مخاطبین خود داشته و باعث به وجود آمدن نوعی عدم اطمینان خاطر در بین آحاد جامعه شده است.

دوما؛ فساد اقتصادی، سیستم فشل مدیریتی کشور، اختلاس های گسترده، اختلاف طبقاتی شدید و عواملی از این دست، باعث به وجود آمدن حساسیت در جامعه ما شده و در نتیجه مردم با کوچکترین حادثه واکنش نشان داده و احساس سرخوردگی می کنند.
در یک وضعیت ایده آل باید برای حل مشکل به وجود آمده ، به سرعت کارشناسان وارد عمل شده و دولت با همکاری مردم و تکیه بر دانش و تشخیص این کارشناسان، سعی در رفع موانع موجود میکنند اما در کشور ما، برخی از مسئولان به صرف سمتی که در اختیار دارند، بدون مشورت گرفتن از متخصصین و تنها با تکیه بر رای و نظر خود و چند نفر از حلقه اطرافیان خویش، سعی در رفع و رجوع مشکلات دارند که به دلیل وجود متولیان مختلف و نظرات متفاوت، دست آخر گره مشکل موجود کور تر شده و عملا  یک مشکل به یک بحران تبدیل می شود. نمونه بارز آن را هم می توانیم در زمین لرزه اخیر کرمانشاه مشاهده کنیم که با گذشت چند ماه از این حادثه و با وجود وعد های مسئولین، همچنان و در آستانه سال نو بعضی از خانواده های حادثه دیده حتی کانکس برای اسکان موقت ندارند.
در آخر باید این نکته را یادآور شد که ذات رسانه تخریب و ایجاد موج روانی علیه افراد و دولت ها نیست، رسانه باید با رعایت اصل بی طرفی و عدم وابستگی و جانبداری خاص، صرفا به بیان حقایق موجود بپردازد و باید این را به خاطر داشت که پررنگ کردن نقاط ضعف و مشکلات موجود برای آگاه کردن عموم جامعه کار رسانه است حتی اگر به مذاق ما خوش نیاید.

علیرضا پیروردی زاده
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین
آخرین اخبار