نشست بحران‌های پیش روی ایران

۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۱۷ کد : ۱۴۸ تیتر یک اخبار مهم
نشستی تحت عنوان «بحران‌های پیش روی ایران و نقش حاکمیت و نهادهای مدنی و مردم در عبور از آن» به همت َشعبه تهران حزب ندای ایرانیان، دوشنبه ۲۹ مرداد در سالن همایش پیام برگزار شد.
نشست بحران‌های پیش روی ایران

نشست «بحران‌های پیش روی ایران و نقش حاکمیت و نهادهای مدنی و مردم در عبور از آن»

روز دوشنبه به همت شعبه تهران حزب ندای ایرانیان برگزار شد.

به گزارش ندای ایرانیان: این نشست که با حضور دکتر محمد صادق خرازی، حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی، دکتر محمد فاضلی و حسین مرعشی برگزار شد هر یک به چالش های پیش روی ایران پرداختند.

هنوز در نظر مردم کار کار انگلیسی ها و روس‌ها است

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی گفت: این باور شکل گرفته که هرچه اتفاق در ایران می‌افتد یا زیر نظر روس‌ها است و یا انگلیس‌ها؛ به موضوع دریای خزر هم با همین دید نگاه کردند.

حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی اظهار کرد: جامعه ما آسیب پذیر شده است، با کمترین محرک بر آشفته می‌شود و با کمترین تحریک حرکت می کند.

 

وی ادامه داد: این روزها جامعه ما آسیب پذیرتر از هر وقت دیگری است؛ نه جامعه عادی، بلکه جامعه نخبگان هم آسیب پذیر شده است. جامعه تصمیم گیر و تصمیم ساز گرفتار این وضعیت است، چرا این طور شده؛ من در بررسی های خودم به دو ریشه رسیدم؛ یکی از آن‌ها بی اعتمادی عمیق و ریشه دار دولت (به معنای حاکمیت) و ملت است؛ ریشه‌های بی اعتمادی خیلی عمیق است. جنگ ها و حوادث تاریخی، سوء مدیریت‌های گذشته، جنگ ها، اشغال‌ها، بزرگ و کوچک شدن ایران یک بی اعتمادی ریشه داری شکل داده است.

وی ادامه داد: با یک شایعه کل کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند. مدیران این جامعه هم نمی توانند خارج از این فضا تصمیم بگیرند. جامعه و مدیران و تصمیم گیران در گذشته زندگی می کنند.

 

یونسی گفت: تعیین بخشی از رژیم حقوقی دریای خزر مثال خوبی برای این موضوع است. تا موضوع شکل گرفت پیش داوری در جامعه شکل گرفت که کجا نشسته‌اید رهبران جامعه کشور را فروختند؛ آن‌قدر فضا ملتهب می شود که مسئولان دیپلماسی می‌خواهند هم وظیفه تاریخی خود را انجام دهند و هم به خیانت متهم نشوند.

 

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی در ادامه گفت: ما نمی‌خواهیم از این گذشته بد، رها شویم و برای آینده حرکت کنیم. حوادث مشروطه و تجاوزات روس و انگلیس هم بوده است؛ مدتی تصمیم گیر بودند و دولتی نبود در ایران، این باور شکل گرفت که هرچه اتفاق در ایران می‌افتد یا زیر نظر روس ها است و یا انگلیس ها، و مدیران ما زیر دست آنها هستند. اسم این تئوری توهم توطئه است. حتی آن هایی که مدعی هستند از این تئوری آزاد هستند، هم گرفتار این اندیشه هستند.

 

وی در تصریح گفته هایش یادآور شد: فضای مجازی امروز گسترده در اختیار همه است. در هر خانه ای چندین نفر با تحصیلات تکمیلی حضور دارند، مدیران باید با این وضعیت و باورها تصمیم گیری کنند؛ لذا وقتی می خواهیم رژیم حقوقی خزر را حل کنیم به خیانت متهم می شویم.

 

یونسی با اشاره به شعارهای سر داده شده در نماز جمعه هفته گذشته در قم گفت: چه شده که این چنین شده است. ریشه های عمیق این وضعیت در دوران قجری است. حادثه عادی را به قتل های زنجیره ای تبدیل میکنند. هرکسی که موقعیتی داشته باشد و حادثه ای برایش رخ دهد، مقصرش را نظام می دانند.

 

وی افزود: جوامع روشنفکری خود را باید از این پیش داوری ها خلاص کنند و بعد جامعه را از آن جدا کنند. جامعه را به سمت دنیای امروز پیش ببرید. خواسته مردم توسعه، امنیت، رفاه و شغل است.

 

عدم حمایت مسئولین از یک دیگر بی نظیر است

یک عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت: نظام ما در شرایطی است که هیچکدام از نهادها و مسئولین همدیگر را حمایت نمی‌کنند؛ این عدم حمایت نکردن بی نظیر است.

حسین مرعشی اظهار کرد: صرف نظر از اینکه چه قدر ضرورت داشت با بعضی کشور ها بعد از انقلاب درگیر شویم، اما ادامه آن و نگه داشتن ایران در یک نقطه نا امن درست نبود. ما معتقد بودیم می‌شود با تعامل با دنیا این مشکلات را حل کرد. متناسب با آن رئیس جمهوری مثل روحانی انتخاب شد که بیش تر وقتش صرف برجام شد. اتفاقاتی در آمریکا افتاد تغیر استراتژی بود و باید بپذریم مذاکره با دنیا به بن بست رسید.

 

وی ادامه داد: مهم ترین چالش دولت روحانی فروریختن ساختار سیاسی دولتی است که پایه اش مذاکره بوده است؛ این خودش سر در آوردن از استخر است.

 

مرعشی همچنین گفت: هنوز تحریم ها اعمال نشده تاثیراتش را گذاشته است؛ با این شرایط نظام ما در شرایطی است که هیچکدام از نهادها و مسئولین همدیگر را حمایت نمی‌کنند که این عدم حمایت بی نظیر است. مجلس می گوید چند بار از رئیس جمهور خواسته گفت‌وگو کند و ایشان نرفته، چرا؟ حالا اصلاً الان نمایندگان چه مسئله ای دارند که مشترک بین دولت و مجلس نیست؟ این دولت نبوده که ۳۵ میلیارد تومان هزینه غیر مسئولین دیگر را داده است.

وی ادامه داد: در شرایطی که عربستان، اسرائیل و آمریکا پای فروپاشی ایران ایستاده‌اند. آنقدر شرایط بد است بنی صدر نخست وزیر فراری می‌گوید الان وقت مقابله با جمهوری اسلامی نیست.آیا نمایندگان محترم مردم و کسانی که آنها را پشتیانی می‌کنند نمی فهممد این موضوعات را؟

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: یک رئیس جمهور بی اعتباری می‌گوید صادرات نفت ایران را می خواهم صفر کنم و رئیس جمهور ما تشری زدند، شاعری به جای اینکه رئیس جمهور آمریکا را هو کند به رئیس جمهور خودمان می گوید چرا می‌گویی با دم شیر بازی کردی؟

 

وی سپس به شرایط اقتصادی، فساد، سوء استفاده از شرایط جامعه و بی مسئولیتی عمومی در بخش حاکمیتی و خصوصی اشاره کرد.

 

مرعشی گفت: روحانی در انتخابات سال ۹۲ مقبولیت داشت و در سال ۹۶ محبوبیت داشت. من فکر می کردم این محبوبیت خیلی راه گشا است. تنظیم کنندگان روابط روحانی با مردم چه هنری را به خرج دادند که این محبوبیت کمتر از شش ماه از بین رفت. امروز هیچ چیز مهم تر از مردم نیست. باید در مقابل مردم تواضع کنیم، اشتباهاتمان را بپذیریم.

 

نه دوست و نه دشمن دائمی داریم

دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: باید دکترین پسا برجام را ایجاد کنیم، در سیاست خارجی نه دوست دائمی داریم و نه دشمن دائمی، بلکه فقط منفعت دائمی مهم است.

 

صادق خرازی اظهار کرد: یکی از منتقدان امروز دولت روحانی هستم. سیاست خارجی ما ادوار مختلف داشته است. دوران بی بحران نداشتیم. در زمان آیت الله هاشمی تا یک قدمی جنگ پیش رفتیم. در دوران دفاع مقدس در چند محور درگیر شدیم. شهیدان زیادی دادیم. ما تنها بودیم و در آن سو همه از صدام حمایت می کردند. در دوران آقای خاتمی هم مخاطرات کمی نداشتیم. ۱۱ سپتامبر را هم از سر گذراندیم. دوران هشت سالی که من آن را جمود می دانم و روزی روشن می شود دوران ننگینی بوده است، باز هم از بسیاری از مشکلات عبور کردیم. فصل هفتم منشور حقوق ملل را برایمان به ارمغان آوردند. الان یک تحریم ساده شده و آقایان روحیه‌شان را از دست داده‌اند.

 

وی ادامه داد: روسیه دارد مولفه های جدیدی در منطقه دنبال می‌کند، تمام پایگاه هایی که پس از جماهیر شوروی از دست داد را دارد پس می گیرد.

 

خرازی گفت: از دوره هخامنشی تا الان مطالعه کنید یکی از قدرت های مهم منطقه شدیم. در سوریه، لبنان، دمشق، از جمله هند تا مدیترانه حوزه نفوذ ایران بوده و هست؛ چه اتفاقی افتاده است؟

وی اقزود: بعد از انتخابات رخوت اندام دولت را گرفت؛ با تمام وجود از دولت و رئیس جمهور دفاع می‌کنیم. بزرگ ترین درسی که انقلاب به ما داده بازگشت به اعتماد ملی است. مردم این موضوع را در انتخابات ها نشان می‌دهند. هویت ملی بزرگترین سرمایه کشور است، اما جرا دولت از آن استفاده نمی‌کند؟

 

وی افزود: به قول رهبری شما که می دانید ترامپ بی قرار آمده چرا ۱۲۴ میلیارد دلار را به ثمن بخس می دهید. این نشان می دهد که بحران در مدیریت منابع داشتیم. مجلس ما چرا خواب است؟ چرا لایحه ای نمی گذارد که شرکت هایی که ایران را تحریم می کنند. به راحتی باز نگردد به کشور.

 

خرازی تصریح کرد: برجام یک اتفاق تاریخی بود. مدیریت پسابرجام مشکلاتی داشت. در روابط دوجانبه و منطقه ای ضعیف و ضعیف تر هستیم. دکترین خود را برای فرا برجام باید در نظر بگیریم. نباید با یک تحریم آن هم تحریم امریکایی عزت نفسمان دچار مشکل شود.

وی افزود: باید به دولتی که سه سال پیش رو را دارد کمک کنیم. تاریخ نشان داده رهبری هم به رقم تمام اختلاف دیدگاه ها و مشرب ها از دولت ها به جز دولت بنی صدر حمایت کردند.

 

وی تاکید کرد: با توهم توطئه نمی‌توانیم فعالیت کنیم. سیاست خارجی نه دوست دائمی و نه دشمن دائمی می شناسد، بلکه فقط منفعت ملی دائمی می شناسد. برای خود دشمن تراشی نکنیم. ترامپ در روز های نخستین دشمن ایران نبود؛ به مرور زمان پول های نفتی اعراب ناجوانمرد آمریکای ترامپ را آمریکای ضد ایران کرد. در جلسه ای ترامپ پیش از انتخابات می گوید من سر کار بیایم هم اسرائیل و هم اعراب را ادم می‌کنم، تنها ملتی که می شود روی آنها سرمایه گذاری کرد در خاورمیانه که توانی دارد ایران است.

 

خرازی ادامه داد: ایران بازیگر اصلی انتخابات های آمریکا بوده و هست. اشتباهات بزرگی کردیم که باید جبرانش کنیم.

نشست «بحران‌های پیش روی ایران و نقش حاکمیت و نهادهای مدنی و مردم در عبور از آن»

روز دوشنبه به همت شعبه تهران حزب ندای ایرانیان برگزار شد.

به گزارش ندای ایرانیان: این نشست که با حضور دکتر محمد صادق خرازی،حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی، دکتر محمد فاضلی و حسین مرعشی برگزار شد هر یک به چالش های پیش روی ایران پرداختند.

هنوز در نظر مردم کار کار انگلیسی ها و روس‌ها است

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی گفت: این باور شکل گرفته که هرچه اتفاق در ایران می‌افتد یا زیر نظر روس‌ها است و یا انگلیس‌ها؛ به موضوع دریای خزر هم با همین دید نگاه کردند.

حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی اظهار کرد: جامعه ما آسیب پذیر شده است، با کمترین محرک بر آشفته می‌شود و با کمترین تحریک حرکت می کند.

 

وی ادامه داد:این روزها جامعه ما آسیب پذیرتر از هر وقت دیگری است؛ نه جامعه عادی، بلکه جامعه نخبگان هم آسیب پذیر شده است. جامعه تصمیم گیر و تصمیم ساز گرفتار این وضعیت است، چرا این طور شده ؛ من در بررسی های خودم به دو ریشه رسیدم ؛ یکی از آن‌ها بی اعتمادی عمیق و ریشه دار دولت (به معنای حاکمیت) و ملت  است؛ ریشه‌های بی اعتمادی خیلی عمیق است. جنگ ها و حوادث تاریخی، سوء مدیریت‌های گذشته، جنگ ها، اشغال‌ها، بزرگ و کوچک شدن ایران یک بی اعتمادی ریشه داری شکل داده است.

وی ادامه داد: با یک شایعه کل کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند. مدیران این جامعه هم نمی توانند خارج از این فضا تصمیم بگیرند. جامعه و مدیران و تصمیم گیران در گذشته زندگی می کنند.

 

یونسی گفت: تعیین بخشی از رژیم حقوقی دریای خزر مثال خوبی برای این موضوع است. تا موضوع شکل گرفت پیش داوری در جامعه شکل گرفت که کجا نشسته‌اید رهبران جامعه کشور را فروختند؛ آن‌قدر فضا  ملتهب می شود که مسئولان دیپلماسی می‌خواهند هم وظیفه تاریخی خود را انجام دهند و هم به خیانت متهم نشوند.

 

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی در ادامه گفت: ما نمی‌خواهیم از این گذشته بد، رها شویم و برای آینده حرکت کنیم . حوادث مشروطه و تجاوزات روس و انگلیس هم بوده است؛ مدتی تصمیم گیر بودند و دولتی نبود در ایران ، این باور شکل گرفت که هرچه اتفاق در ایران می‌افتد یا زیر نظر روس ها است و یا انگلیس ها ، و مدیران ما زیر دست آن ها هستند. اسم این تئوری توهم توطئه است. حتی آن هایی که مدعی هستند از این تئوری آزاد هستند، هم گرفتار این اندیشه هستند.

 

وی در تصریح گفته هایش یادآور شد: فضای مجازی امروز گسترده در اختیار همه است. در هر خانه ای چندین نفر با تحصیلات تکمیلی حضور دارند، مدیران باید با این وضعیت و باورها تصمیم گیری کنند؛ لذا وقتی می خواهیم رژیم حقوقی خزر را حل کنیم به خیانت متهم می شویم.

 

یونسی با اشاره به شعارهای سر داده شده در نماز جمعه هفته گذشته در قم گفت: چه شده  که این چنین شده است. ریشه های عمیق این وضعیت در دوران قجری است. حادثه عادی را به قتل های زنجیره ای تبدیل میکنند. هرکسی که موقعیتی داشته باشد و حادثه ای برایش رخ دهد، مقصرش را نظام می دانند.

 

وی افزود: جوامع روشنفکری خود را باید از این پیش داوری ها خلاص کنند و بعد جامعه را از آن جدا کنند. جامعه را به سمت دنیای امروز پیش ببرید. خواسته مردم توسعه، امنیت ، رفاه و شغل است.

 

عدم حمایت مسئولین از یک دیگر بی نظیر است

یک عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت:نظام ما در شرایطی است که هیچ کدام از نهادها و مسئولین همدیگر را حمایت نمی‌کنند؛ این عدم حمایت نکردن بی نظیر است.

حسین مرعشی اظهار کرد: صرف نظر از اینکه چه قدر ضرورت داشت با بعضی کشور ها بعد از انقلاب درگیر شویم، اما ادامه آن و نگه داشتن ایران در یک نقطه نا امن درست نبود. ما معتقد بودیم می‌شود با تعامل با دنیا این مشکلات را حل کرد. متناسب با آن رئیس جمهوری مثل روحانی انتخاب شد که بیش تر وقتش صرف برجام شد. اتفاقاتی در آمریکا افتاد تغیر استراتژی بود و باید بپذریم مذاکره با دنیا به بن بست رسید .

 

وی ادامه داد: مهم ترین چالش دولت روحانی فروریختن ساختار سیاسی دولتی است که پایه اش مذاکره بوده است؛ این خودش سر در آوردن از استخر است.

 

مرعشی همچنین گفت: هنوز تحریم ها اعمال نشده تاثیراتش را گذاشته است؛ با این شرایط نظام ما در شرایطی است که هیچ کدام از نهادها و مسئولین همدیگر را حمایت نمی‌کنند که این عدم حمایت بی نظیر است. مجلس می گوید چند بار از رئیس جمهور خواسته گفت‌وگو کند و ایشان نرفته، چرا؟ حالا اصلا الان  نمایندگان چه مسئله ای دارند که مشترک بین دولت و مجلس نیست؟ این دولت نبوده که ۳۵ میلیارد تومان هزینه غیر مسئولین دیگر را داده است.

وی ادامه داد: در شرایطی که عربستان، اسرائیل و آمریکا پای فروپاشی ایران ایستاده‌اند. آنقدر شرایط بد است بنی صدر نخست وزیر فراری می‌گوید الان وقت مقابله با جمهوری اسلامی نیست .آیا  نمایندگان محترم مردم و  کسانی که آن ها را پشتیانی می‌کنند نمی فهممد این موضوعات را؟

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: یک رئیس جمهور بی اعتباری می‌گوید صادرات نفت ایران را می خواهم صفر کنم و رئیس جمهور ما تشری زدند، شاعری به جای اینکه رئیس جمهور آمریکا را هو کند به رئیس جمهور خودمان می گوید چرا می‌گویی با دم شیر بازی کردی؟

 

وی سپس به شرایط اقتصادی، فساد، سوء استفاده از شرایط جامعه و بی مسئولیتی عمومی در بخش حاکمیتی و خصوصی اشاره کرد.

 

مرعشی گفت: روحانی در انتخابات سال ۹۲ مقبولیت داشت و در سال ۹۶ محبوبیت داشت . من فکر می کردم این محبوبیت خیلی راه گشا است. تنظیم کنندگان روابط روحانی با مردم چه هنری را به خرج دادند که این محبوبیت کمتر از شش ماه از بین رفت. امروز هیچ چیز مهم تر از مردم نیست. باید در مقابل مردم تواضع کنیم، اشتباهاتمان را بپذیریم .

 

نه دوست و نه دشمن دائمی داریم

دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: باید دکترین پسا برجام را ایجاد کنیم، در سیاست خارجی نه دوست دائمی داریم و نه دشمن دائمی، بلکه فقط منفعت دائمی مهم است.

 

صادق خرازی اظهار کرد: یکی از منتقدان امروز دولت روحانی هستم. سیاست خارجی ما ادوار مختلف داشته است. دوران بی بحران نداشتیم. در زمان آیت الله هاشمی تا یک قدمی جنگ پیش رفتیم. در دوران دفاع مقدس در چند محور درگیر شدیم. شهیدان زیادی دادیم. ما تنها بودیم و در آن سو همه از صدام حمایت می کردند. در دوران آقای خاتمی هم مخاطرات کمی نداشتیم. ۱۱ سپتامبر را هم از سر گذراندیم. دوران هشت سالی که من آن را جمود می دانم و روزی روشن می شود دوران ننگینی بوده است ، باز هم از بسیاری از مشکلات عبور کردیم. فصل هفتم منشور حقوق ملل را برایمان به ارمغان آوردند. الان یک تحریم ساده شده و آقایان روحیه‌شان را از دست داده‌اند.

 

وی ادامه داد:روسیه دارد مولفه های جدیدی در منطقه دنبال می‌کند، تمام پایگاه هایی که پس از جماهیر شوروی از دست داد را دارد پس می گیرد.

 

خرازی گفت: از دوره هخامنشی تا الان مطالعه کنید یکی از قدرت های مهم منطقه شدیم. در سوریه، لبنان، دمشق ، از جمله هند تا مدیترانه حوزه نفوذ ایران بوده و هست؛ چه اتفاقی افتاده است؟

وی اقزود: بعد از انتخابات رخوت اندام دولت را گرفت؛ با تمام وجود از دولت و رئیس جمهور دفاع می‌کنیم . بزرگ ترین درسی که انقلاب به ما داده بازگشت به اعتماد ملی است. مردم این موضوع را در انتخابات ها نشان می‌دهند. هویت ملی بزرگترین سرمایه کشور است، اما جرا دولت از آن استفاده نمی‌کند؟

 

وی افزود: به قول رهبری شما که می دانید ترامپ بی قرار آمده چرا ۱۲۴ میلیارد دلار را به ثمن بخس می دهید. این نشان می دهد که بحران در مدیریت منابع داشتیم. مجلس ما چرا خواب است؟ چرا لایحه ای نمی گذارد که شرکت هایی که ایران را تحریم می کنند. به راحتی باز نگردد به کشور.

 

خرازی تصریح کرد: برجام یک اتفاق تاریخی بود. مدیریت پسابرجام مشکلاتی داشت . در روابط دوجانبه و منطقه ای ضعیف و ضعیف تر هستیم. دکترین خود را برای فرا برجام باید در نظر بگیریم. نباید با یک تحریم آن هم تحریم امریکایی عزت نفسمان دچار مشکل شود.

وی افزود: باید به دولتی که سه سال پیش رو را دارد کمک کنیم. تاریخ نشان داده رهبری هم به رقم تمام اختلاف دیدگاه ها و مشرب ها از دولت ها به جز دولت بنی صدر حمایت کردند.

 

وی تاکید کرد: با توهم توطئه نمی‌توانیم فعالیت کنیم. سیاست خارجی نه دوست دائمی و نه دشمن دائمی می شناسد، بلکه فقط منفعت ملی دائمی می شناسد. برای خود دشمن تراشی نکنیم. ترامپ در روز های نخستین دشمن ایران نبود؛ به مرور زمان پول های نفتی اعراب ناجوانمرد آمریکای ترامپ را آمریکای ضد ایران کرد. در جلسه ای ترامپ پیش از انتخابات می گوید من سر کار بیایم هم اسرائیل و هم اعراب را ادم می‌کنم، تنها ملتی که می شود روی آن ها سرمایه گذاری کرد در خاورمیانه که توانی دارد ایران است.

 

خرازی ادامه داد: ایران بازیگر اصلی انتخابات های آمریکا بوده و هست. اشتباهات بزرگی کردیم که باید جبرانش کنیم.

کلید واژه ها: حسن روحانی برجام سید محمد صادق خرازی اصلاح طلبان شعبه تهران حزب ندای ایرانیان علی یونسی حسین مرعشی