یادداشتی از فاطمه شفیعی رییس کمیته محیط زیست شعبه تهران

روز جهانی پاکسازی

۲۲ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۰:۵۳ کد : ۱۶۷ اخبار مهم مقالات و یادداشت ها
آیا می‌دانید که هر ساله، ۸ میلیون تن زباله به اقیانوس‌های ما اضافه می‌شود که منبع ۸۰ درصد آن، از خشکی است؟ آیا می دانیداز هر تن زباله ۴۰۰ تا ۶۰۰ لیتر شیرابه تولید می شود که به خاک نشت کرده و سپس به آب و هوا منتقل و سبب آلودگی آب آشامیدنی، هوا و شیوع بیماری‌های عفونی می‌شوند؟
روز جهانی پاکسازی

آیا می‌دانید که هر ساله، 8 میلیون تن زباله به اقیانوس‌های ما اضافه می‌شود که منبع 80 درصد آن، از خشکی است؟ آیا می دانیداز هر تن زباله 400 تا 600 لیتر شیرابه تولید می شود که به خاک نشت کرده و سپس به آب و هوا منتقل و سبب آلودگی آب آشامیدنی، هوا و شیوع بیماری‌های عفونی می‌شوند؟ ایا می دانید هر تن زباله حدود 400 متر مکعب گازگلخانه ای دی اکسید کربن متصاعد می کند؟ آیا می دانید کیسه های پلاستیکی به طور متوسط 500 سال در محیط باقی می مانند؟ آیا می دانید میزان مصرف کیسه های پلاستیکی در ایران سه برابر میانگین جهانی است؟ زباله، یک مشکل جهانی است و تاثیرات منفی آن در سراسر جهان مشاهده می‌شود.
روز پاکسازی جهانی، یک جنبش مردمی در سطح جهان است که برای برقراری ارتباط میان مردم و سازمان ها و گروه های فعال در عرصه محیط زیست تلاش می کند . هدف از . این حرکت، فقط پاکسازی زمین از زباله نیست بلکه هدف اصلی آن افزایش اطلاعات عمومی و ایجاد حساسیت و وجدان زیست محیطی و پیدا کردن راهکارهای واقعی تر و قابل دستیابی برای داشتن سیاره ای تمیز و سلامت می باشد.
این پروژه اولین بار در سال 2008  با حضور 50000نفر درکشور استونی آغاز شد. از آن زمان، این طرح  گسترش موفقیت‌آمیزیداشته  است، و فقط در 5 سال بعد با 14 میلیون داوطلب در 100 کشور اجرا شد و پیش بینی می شود در سال جاری با بیش از 100 میلیون داوطلب و در 145 کشور اجرایی شود. کشور ایران نیز از سال 2015 به این پروژه پیوسته است. محوریت این برنامه علاوه بر کاهش تولید پسماند، جایگزینی مواد چندبار مصرف و تجدید پذیر با پسماندهای غیرقابل تجزیه است. 
این حرکت داوطلبانهبا هدف متحد کردن جامعه‌ی جهانی،  کلیه مردم را تشویق می کند تا با شعار" بیایید این کار را انجام دهیم" با مشارکت خود برای ایجاد تغییرات طولانی‌مدت و پایدار تلاش نمایند.
رویای همه ما این است که خود و فرزندانمان در یک جهان پاک و سالم زندگی کنیم بنابراین همگی تلاش خواهیم کرد تا رویایمان محقق شود.ما می‌توانیم سیاره‌ی خود را تمیز نگه داریم، اما این کار در صورتی امکان‌پذیر است که همه با هم برای انجام آن تلاش کنیم.
بیایید تصمیم بگیریم برای حل مشکلات محیط زیستمان، با اصلاح رفتارهای خود و انجام اقدامات مثبت در سرزمین مادری و در جهان، بخشی از راه حل شویم.

 

کلید واژه ها: محیط زیست حزب ندای ایرانیان شعبه تهران زباله اب و هوا