دکتر محمد بیرانوندی عضو شورای مرکزی ندای ایرانیان:اتکای به جوانان مهم‌ترین وجه تمایز ندا از سایر احزاب است/حزب ندا در مسائل مربوط به حقوق شهروندی، حکمرانی خوب اقدامات بی‌بدیلی را انجام داد

۲۹ آذر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۷ کد : ۱۹۹ اخبار مهم
بر طبق اصل جوان‌گرایی که در این حزب و باوجود جوانان پرتلاشی که در ندا به فعالیت می‌پردازند در طی سال گذشته به‌خصوص دریک سال گذشته، ندا در عرصه‌های مختلف بسیار خوش درخشیده است.
دکتر محمد بیرانوندی عضو شورای مرکزی ندای ایرانیان:اتکای به جوانان مهم‌ترین وجه تمایز ندا از سایر احزاب است/حزب ندا در مسائل مربوط به حقوق شهروندی، حکمرانی خوب اقدامات بی‌بدیلی را انجام داد

ندای ایرانیان: حزب به‌عنوان مهم‌ترین بازوی جامعه مدنی، نهادی واسطه برای انتقال خواست مردم به حاکمیت است. حزب ندای ایرانیان بعد از تأسیس، تلاش‌های فراوانی را برای تحقق اهداف مدنظر خود از جمله جوان‌گرایی و سپردن امور به جوانان با انگیزه در راستای خواسته جوانان در دستور کار قرارداد. تلاش اعضای این حزب در مجلس شورای اسلامی به منظور تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نمونه‌ای از اقدامات ندا است. در این زمینه «ندای ایرانیان» با محمد بیرانوندی نماینده مجلس و عضو حزب ندای ایرانیان به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

*حزب ندای ایرانیان در اصلاح و تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان اقدامات جدی انجام داد و اکنون شاهد اجرایی شدن این قانون هستیم. علت و انگیزه پیگیری این قانون توسط ندای ایران چه بود؟
ندای ایرانیان حزبی جوان و دارای دیدگاهی متفاوت از دیگر احزاب سیاسی است. اتکای این حزب به جوانان مهم‌ترین وجه تمایز ندا از سایر احزاب حتی احزاب اصلاح‌طلب است. بر اساس همین دیدگاه جوان گرایانه حزب، پیشگام منع به‌کارگیری بازنشستگان در ساختار مدیریتی کشور شد تا فرصتی ایجاد کند که جوانان بتوانند ظهور و بروز بیشتر در عرصه مدیریتی داشته باشند. ضمن اینکه بازنشستگان به‌عنوان پشتوانه‌های تجربی و حامی این جوانان در کنارشان تجربیات ۴۰ ساله خود را به آن‌ها منتقل کنند. جوانان نسل قبل صحنه‌های سختی را در انقلاب اسلامی، در جنگ تحمیلی و درصحنه‌های مختلف مدیریت کردند. جوانان امروز نیز بر این باورند که اگر اکنون فرصت خدمت به مردم پیدا نکنند در سنین بالا و زمانی که مدیران امروز دیگر درصحنه حضور ندارند، دیگر نمی‌توانند از قدرت و توانایی خودشان بهره ببرند؛ بنابراین جوان و به‌خصوص جوانان ندای ایرانیان بر این باور بودند که این قانون تصویب گردد تا جوانان فرهیخته بتوانند امکان حضور در عرصه‌های مختلف را داشته باشند و کشورشان را بهتر از گذشته با استفاده از پتانسیل جوانی و با استفاده از تجربه پیشکسوتان اداره کنند.

*در زمان تصویب و اصلاح این قانون شاهد مقاومت برخی مدیران بودیم گویا آن‌ها اعتمادی به جوانان نداشتند و شاید هم علاقه زیادی به چسبیدن به صندلی‌های خود داشتند. علت بی‌اعتمادی را در چه می‌دانید؟
درگذشته مدیران باتجربه زحمات زیادی برای کشورمان کشیدند و اکنون باید قدردان محبتشان باشیم. هرچند نوعی بی‌اعتمادی به جوانان وجود دارد اما مخالفان تصویب این قانون بدانند ۴۰ سال پیش خودشان جوان بودند. جالب اینکه اعتقاد داشتند می‌توانند موفق عمل کنند. اکنون نیز باید باور کنند که جوانان امروز هم مثل گذشته علاوه بر قدرت جوانی با استفاده از تجربه مدیران کارآزموده به عنوان مشاور، بدون شک موفق عمل خواهند کرد. در زمان اصلاح این قانون تلاش‌های زیادی از طرف مدیران مشمول بازنشستگی انجام شد تا تصویب این قانون از دستور خارج شود. درمجموع مقاومت‌هایی در خارج از مجلس وجود داشت که نمی‌شود گفت سازماندهی‌شده بودند به یاری خداوند و با تلاش جوان و احزاب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به تصویب رسید. امیدواریم که بازنشستگان به‌عنوان مجربان و پیشکسوتان و کسانی که شخصیت‌های که در عرصه‌های مختلف هنرنمایی کردند، در کنار این جوانان باشند. ضمن اینکه ظهور و بروز جوانان نیز به‌گونه‌ای باشد که به‌عنوان جوانی متخصص کشور را از صحنه‌های سخت عبور دهد و به‌کارگیری جوانان در اموری که تخصص لازم رادارند به‌گونه‌ای باشد که خلأهای گذشته پر شود.

*اینکه یک حزب جوان با نیروهای جوان خود تا این حد از جسارت برخوردار است که تلاشش به بازنشستگی مدیرانی که به صندلی‌های خود نشسته بودند منتهی می‌شود، چه آینده‌ای را پیش روی حزب قرار می‌دهد؟
معتقدین کشورمان باید به‌صورت دموکراسی اداره شود و اگر برای مردم‌سالاری حرمت قائلیم باید در قالب احزاب و تشکل‌ها خودنمایی کنیم. ازاین‌رو احزاب باید مانیفست داشته باشند کما اینکه دارند و در اساسنامه‌هایشان موجود است. بر این اساس آینده روشنی درحرکت کشور به‌سوی حزب مداری وجود دارد و معتقدم اگر احزاب و گروه‌ها بتوانند در قالب تشکل‌ها و اساسنامه خودشان از جوانان حمایت کنند، آینده درخشان‌تری را هم خواهند داشت و ندای ایرانیان با پیش‌گامی در این زمینه شرایط مشابهی را برای سایر احزاب به وجود آورده که آن‌ها نیز به‌عنوان نهادی واسط میان مردم و حاکمیت خواسته‌های مردم را مورد پیگرد قرار دهند.

*ندای ایرانیان طی یک سال اخیر تلاش گسترده‌ای برای تحقق جوان‌گرایی داشت؛ از پیگیری تصویب لایحه منبع به‌کارگیری بازنشستگان از طریق ارتباط با مجلس و نمایندگان تا نامه‌نگاری با رئیس‌جمهور و...؛ عملکرد حزب در این حوزه چطور می‌بینید؟
بر طبق اصل جوان‌گرایی که در این حزب و باوجود جوانان پرتلاشی که در ندا به فعالیت می‌پردازند در طی سال گذشته به‌خصوص دریک سال گذشته، ندا در عرصه‌های مختلف بسیار خوش درخشیده است. برای نمونه در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس، شوراها اقداماتی در سطح احزاب باسابقه جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا انجام دادند. در سایر اقدامات ازجمله مسائل مربوط به حقوق شهروندی، حکمرانی خوب اقدامات بی‌بدیلی را انجام دادند. اقداماتی که منحصربه‌فرد بودند. به‌طوری‌که هر جا اعضای ندای ایرانیان به نهادهای قدرت دسترسی داشتند، مطالبات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موردنظر مردم را به‌طور ویژه مورد پیگرد قراردادند.


*تأکید فراوانی بر پیروزی حزب در دست‌یابی به جایگاه واسط بین مردم و حاکمیت دارید غیر از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در چه موارد دیگری موفق عمل کردید؟
شخص بنده به‌عنوان نیروی منتخب حزب در مجلس شورا و دوستانی از شورای شهر به‌عنوان اعضای اصلی این حزب در محافل و مجالسی که خدمت دوستان رسیدیم به جد مطالباتشان را مورد پیگرد قرار می‌دهیم. به‌عنوان فردی که باورمندانه به اهداف و سیاست‌های این مجموعه اعتقاد دارد، از تمامی اهرم‌های در اختیارم برای تحقق یافتن خواسته جونان استفاده خواهم کرد بنده گاهی در نطق‌ها و تذکرها درجاهای مختلف هر چه در توان داشته‌ام از به‌کارگیری جوانان در مناصب مختلف حمایت کردم. ازجمله چندین بار در تذکرها و نطق‌های اضطراری به مکرراً از حقوق جوانان دفاع کردم. تفکیک سازمان جوانان از وزارت خانه ورزش و جوانان که خواست مدنظر تمامی جوانان حاضر در احزاب سیاسی است همواره مدنظر بوده است.

*اخیراً شنیده می‌شود. به‌رغم تلاش‌های اصلاح‌طلبان در مجلس در جهت تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان اما به بهانه جوان‌گرایی از جوانانی استفاده می‌شود که هیچ‌گونه سابقه مدیریتی و تشکیلاتی ندارند. چنین اقداماتی تا چه میزان به اصل اعتماد به جوانان آسیب می‌زند؟
تأکید بر این است که حتماً تخصص و توانایی افراد در واگذاری پست‌ها لحاظ شود، اینکه کسی را در رأس امور قرار دهند که تخصص کافی و متناسب با سمت موردنظر نداشته باشد، خدمت به آن پست و مجموعه نیست، بلکه گاهی مواقع ممکن است که خیانت محسوب شود. استفاده از جوانان غیر تشکیلانی به‌جای مدیران باتجربه هم خیانتی نابخشودنی است. به هر صورت جوانان نیز باید به‌گونه‌ای خودشان را نشان دهند که بزرگان نیز از قدرت آن‌ها اطلاع پیدا کنند و سر تعظیم در برابر جوانان خم کنند.

*ندا و جوان‌گرایی درهم آمیخته‌شده است اما عملاً مشاهده نمی‌شود که اعضای حزب از دریچه حزب ندای ایرانیان به سمت مدیریتی رسیده باشند؛ علت چیست؟ آیا این مهم باعث دلسردی در جوانان حزب نمی‌شود؟
این احتمال وجود دارد که به دلیل اینکه اولین باری است که این اتفاق می‌افتد و زمینه استفاده از جوانان محیا شده تجربه کافی از جانب انتصاب کنندگان و هم اشخاصی که در سمت‌های مدیریتی قرار می‌گیرند، وجود نداشته باشد. درهرصورت باید از سهم و حق خود دفاع کرد. باید بررسی کرد که سهم حزب ندا در توفیق این دولت چه قدر بوده است و به همین اندازه باید از جوانان این مجموعه استفاده شود. فهم از اصل موضوع و سنجش سطح قدرت برای بکار گیری جوانان با هم متفاوت است. من هم به سهم خودم سعی می‌کنم که جوانان لایق را در سمت‌های مختلف شناسایی کنم. در مجموعه و استان می‌توانم از کسانی نام ببرم که حمایت کردیم اما در سطح ملی هم باید همین‌طور باشد که قدرت‌ها و افراد ذی‌نفوذ هم از جوانان حمایت کنند. حال که حزبی جوان با جوان‌گرایی و قدرت لابی جوانان خود در استان‌های مختلف توانسته در لایحه‌ای مانند منع به‌کارگیری بازنشستگان سهیم باشد باید سهم آن‌ها را از این تلاش پرداخت.