یادداشتی از سجاد غلامی /رئیس شاخه جوانان حزب ندای ایرانیان شعبه ایلام

دیپلماسی فعال ایران و یکجانبه گرایی آمریکا

۲۸ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۰ کد : ۳۷۷ مقالات و یادداشت ها
اقدامات و فعالیت های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر توانسته اثرات مثبتی بر افکار عمومی جهان بر جای بگذارد. این مجموعه اقدامات که در نوع خود بی نظیر و بی بدیل بوده اند توانستند تصویر منفی و مخدوش ترسیم شده از جمهوری اسلامی را که در سال‌های گذشته در ذهن جهانیان شکل گرفته بود را تا حد زیادی مورد بازبینی و اصلاح قرار دهد. شاهکلید این موفقیت استفاده دیپلمات های کارکشته ایران از ابزارها و تاکتیک های مختلف دیپلماسی در سطح بین الملل بود که توانست فضای مسموم شکل گرفته علیه جمهوری اسلامی ایران را تا حد زیادی در سطح جهان خنثی نماید. از جمله اصلی ترین اقدامات ایران که به تخریب فضای ایران هراسی در سطح جهان منجر شد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام ) بود. توافقی که میان ایران و ۶ قدرت جهانی پس از ماه ها مذاکرات فشرده منعقد گردید.
دیپلماسی فعال ایران و یکجانبه گرایی آمریکا

اقدامات و فعالیت های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر توانسته اثرات مثبتی بر افکار عمومی جهان بر جای بگذارد. این مجموعه اقدامات که در نوع خود بی نظیر و بی بدیل بوده اند توانستند تصویر منفی و مخدوش ترسیم شده از جمهوری اسلامی را که در سال‌های گذشته در ذهن جهانیان شکل گرفته بود را تا حد زیادی مورد بازبینی و اصلاح قرار دهد. شاهکلید این موفقیت استفاده دیپلمات های کارکشته ایران از ابزارها و تاکتیک های مختلف دیپلماسی در سطح بین الملل بود که توانست فضای مسموم شکل گرفته علیه جمهوری اسلامی ایران را تا حد زیادی در سطح جهان خنثی نماید. از جمله اصلی ترین اقدامات ایران که به تخریب فضای ایران هراسی در سطح جهان منجر شد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود. توافقی که میان ایران و ۶ قدرت جهانی پس از ماه ها مذاکرات فشرده منعقد گردید.


این توافق که رکوردی تاریخی را در طولانی شدن مذاکرات دارد از نوامبر سال ۲۰۱۳ شروع و تا ماه اوریل سال ۲۰۱۵ ادامه یافت.توافقی که در قالب مذاکراتی فشرده و با در نظرداشتن شرایط برد-برد پس از سال ها مناقشه بر سرموضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران منعقد گردید.
پس از دستیابی طرفین به توافق موسوم به برجام شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ۲۲۳۱، اجرای این توافق بعنوان حقوق بین الملل الزام آور نمود.از جمله بندهای مهم این توافق لغو کلیه قطعنامه های پیشین سازمان ملل متحد در خصوص موضوع هسته ای ایران بود که این مهم راه را برای مقابله با ایران هراسی در سطح جهان هموار نمود.
شاهکار دیپلماسی برجام در حال ادامه حیات خود بود تا اینکه در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا پس از ماه ها طرح اتهامات واهی و تهدید علیه جمهموری اسلامی ایران اقدام به خروج از برجام نمود و این نقطه به شروعی برای انزوای ایالات متحده در سطح بین الملل بدل گشت.
نتایج نظرسنجی های ارائه شده در کشورهای غربی و دیگر کشورها بخصوص پس از اعلام جمع بندی کشورمان با گروه ۱+۵، شاهدی بر این مدعاست.
با حضور فعال دیپلماتهای کشورمان در صحنه دیپلماسی عمومی و اثرگذاری بر افکار عمومی جهان، امروز نام و آوازه ایران بیش از پیش در صف کشورهای دارای توان دیپلماسی قدرتمند و با عزت قرار داده است.کشوری مهم و ژئواستراتژیک که توانست بزرگترین قدرتهای نظامی، سیاسی و اقتصادی جهان را پای میز مذاکره بکشاند.

اما آنچه دستگاه سیاست خارجی کشور در ماههای گذشته به نمایش گذاشت، تنها بخشی از توانمندی دیپلماتیک موجود در کشور بود. این اقدام تنها تجربه کوچکی از استفاده و بهره گیری از توانمندیهای بالای کشورمان بود و ثابت کرد که می‌توان با اتکا بر توان چانه زنی و اعتماد بر فرزندان صالح ایران زمین در میدان گفتگو و دیپلماسی نیز شرافتمندانه جنگید و از عزت و اقتدار ایران عزیز دفاع کرد.

اگرچه دولت آمریکا در پی تشکیل اجماع جهانی علیه ایران و منزوی کردن جمهوری اسلامی در سطح جهان بود، اما تمامی اقدامات دولت ترامپ در این راستا بی نتیجه ماند و این دولت امریکا بود که در تقابل همه جانبه با ایران در دنیا تنها مانده بود.
اقدامات دولت آمریکا تا آنجا پیش رفت که با طرح اتهاماتی دیگر در صدد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برآمد اما در اتفاقی کم نظیر و تارخی در ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ دولت ایالات متحده پس از ماه ها نفرت پراکنی علیه ایران تنها موفق به جلب رای مثبت جمهوری دومنیکن گردید و پیروزی دیگری در این مصاف ناجوانمردانه نصیب ایران شد.
خشم آمریکا از این شکست باعث شد دولت آمریکا در اقدامی عجولانه به دنبال فعالسازی مکانیزم ماشه و بازگرداندن تمامی تحریم های سازمان ملل علیه ایران برود غافل از آنکه به دلیل خروج آمریکا از برجام امکان استناد و اجرای هیچکدام از بندهای توافق برجام در صلاحیت دولت آمریکا نبود و اینبار نیز دیپلماسی فعالانه ایران در چندسال گذشته باعث صف آرایی قدرت های جهان در مقابل آمریکا شد به نحوی که بسیاری از اعضای شورای امنیت سازمان ملل از جمله روسیه، چین، فرانسه، آلمان و … با ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد مراتب پایبندی خودرا به برجام اعلام و بر عدم صلاحیت دولت آمریکا بر اجرای مکانیزم ماشه تاکید کردند و این موضوع نیز بر انزوای بیش از پیش دولت ترامپ افزود.ذکر این نکته ضروریست که دیپلماسی فعال ایران در منظومه یک منشور حقوقی مستند و بر اساس خط مشی های کلان کشور در سند چشم انداز، خوی استکباری و هژمونی‌گرای آمریکا را به کشورهای جهان ثابت کرد.
اما تقابل ایران و آمریکا را پایانی نیست و توافق نیمه جان برجام به جهانیان ثابت کرد که فرهنگ گفتگو و دیپلماسی راه حل برون رفت دنیا از منازعات و اختلافات است.