یادداشت داریوش کار آزموده

مشکلات صنعت خودرو ایران

۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۶ کد : ۴۰۴ مقالات و یادداشت ها
خودروسازها هیچگاه نظرات مردم برای آنها مهم نبوده است آنها نظرات مردم را در مورد کیفیت تولیدات - فروش - ارائه آپشن های خودرو نه سوال می کنند و نه پاسخ می دهند .
مشکلات صنعت خودرو ایران

با توجه به التهاب جامعه نسبت به قیمت خودرو اقدام به بررسی این صنعت در کشور نموده است که نتایج آن به شرح ذیل اعلام می گردد.
۱- خودروسازان هیچ احساس تکلیفی نسبت به جامعه ایران ندارند.
» عملکرد آنها باعث شده است که قیمت خودرو داخلی به صورت روزانه تغییر داشته باشد و این ثابت نبودن قیمت خودرو حتی برای یک ماه جامعه و خانواده های ایرانی را دچار استرس و التهاب کرده است و این شرایط باعث شده است که احساس امنیت اقتصادی نداشته باشند و خانواده ها قدرت خرید خود را از دست داده اند. چرا که درآمد اکثر مردم ثابت است.
این التهاب به جامعه و در نهایت به خانواده ها منتقل شده است که باید برای رفع مشکل برنامه ریزی و اقدام عاجلی نمود
۲- خودروسازان به هیچ وجه پاسخگو نیستند.
» خودروسازان هیچگاه حاضر نیستند قیمت تمام شده خودروهای خود را اعلام کنند.
» مدیران خودروسازان هیچگاه حاضر نیستند دعوت حزب را بپذیرند و حاضر به پاسخگویی به سوالات کارشناسان نمی باشند.
» مدیران خودروسازی هیچگاه حاضر نیستند حقوق مدیران خود را اعلام کنند و یا حتی پاداش آخر سال هیئت مدیره را اعلام کنند.
۳- خوروسازها چیزی به نام شفاف سازی را نمی شناسند.
خودروسازان هیچ گاه اقدام به شفاف سازی نکرده اند و اطلاعات در این دو خودرو ساز همیشه حکم محرمانه را دارد و هرگاه از پرسنل خودروسازها سوالاتی را می پرسیم از ترس برخورد شرکت با آنها از دادن پاسخ همیشه طفره می روند
» خودروسازها هیچگاه نظرات مردم برای آنها مهم نبوده است آنها نظرات مردم را در مورد کیفیت تولیدات - فروش - ارائه آپشن های خودرو نه سوال می کنند و نه پاسخ می دهند.
۴- اعضای هیئت مدیره خودرو سازها فقط نقش خالی نبودن چارت را ایفا می کنند.
» در صورتی که این هیئت مدیره هستند که مالک شرکت محسوب می شوند
این اعضا نسبت به وضع شرکت خود کاملاً منفعل هستند و حتی حاضر نیستند اقدامی برای سود ده بودن شرکت خود انجام دهند
هیچگاه تصمیمی از سوی جمع هیئت مدیره گرفته نمی شود و نقشی کاغذی دارند و به همین دلیل هیچ گاه در رسانه ها حاضر نمی شوند و به هیچ سوالی پاسخ نمی دهند
۵- خودروسازان حاضر به کوچک سازی و سبک سازی سازمان خود نیستند.
» هر کدام از خودروسازها بیش از ۵۰ شرکت زیرمجموعه دارند که بخشی مستقیم مالک و بخشی سهامدار آنها هستند. در صورتی که این شرکتها منابع مالی و سرمایه های ثابت شرکت هستند که بازدهی کمی هم دارند. که این حالت باعث شده است بازدهی سرمایه ایران خودرو همیشه منفی باشد و ضمناً باعث رانت انتصاب دوستان مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره هم شده است که فساد آور هم هست
۶- سازمان گسترش به عنوان بزرگترین سهامدار هیچ گاه به وظیفه خود عمل نکرده است
این سازمان فقط اقدام به نصب مدیرعامل اقدام می کند و لا غیر
این سازمان به عنوان مالک اصلی هیچ گونه برنامه ای برای خودرو سازها ندارد و هیچ گونه نظارتی را هم اعمال نمی کنند.
۷- رانت مدیران ارشد خودروسازها
تعدادی از شرکتهای قطعه ساز وابسته به مدیران حال حاضر و یا بازنشسته خودروسازها هستند و با توجه به این رانت این شرکتها با قیمت دلخواه مدیران قطعات رو عرضه می کنند که موجب می شود قیمت تمام شده بالا باشد.
۸- کیفیت خودروها: طراحی به روز و ارتقا کیفیت خودروها اولویت اول خودروسازها نیست.
۹- خودروسازها به صورت غیر مستقیم بازار را هدایت می کنند.
خودرو سازها با تشنه نگه داشتن بازار و عرضه قطره چکانی باعث بالا ماندن قیمت ها می شوند چرا که همیشه در بازار - خودرو کافی وجود ندارد.
حال با توجه به طولانی شدن نا کارآمدی خودوسازان بیماری آنها به حالت مزمن و دائمی تغییر کرده است. برای رفع این مشکلات به دو برنامه بلند مدت و کوتاه مدت احتیاج هست برای درمان آنها باید به صورت همزمان اقداماتی را انجام داد.

» راه حل بلند مدت: برنامه ریزی برای رفع هشت ایراد گفته شده است
» راه حل کوتاه مدت: برنامه ریزی برای رفع ایراد نهم که در ذیل آمده است
۱ * افزایش تولید: برنامه تولید باید دو برابر تولید فعلی افزایش پیدا کند
به جهت اطلاع این افزایش تولید چیز جدیدی نیست فقط باعث می شود که تولید خودروسازها تازه به تولید سال ۹۶ برسد. یعنی کاهش تولیدی که در سه سال گذشته رخ داده فقط جبران خواهد شد و چیز جدیدی و غیر قابل آنجامی از آنها خواسته نشده است.
۲ * خودکفایی: افزایش داخلی سازی به ۱۰۰ درصد قطعات خودرو
که این مورد وابستگی قیمت خودرو به نوسان قیمت ارز را قطع خواهد کرد.
۳ * تامین نقدینگی خودروسازها برای پرداخت به قطعه سازها
منابع مالی خودروسازها باید آزاد و درجهت تولید بکارگرفته شود که این مورد با فروش سهام شرکتهای زیر مجموعه و وابسته مانند بانک پارسیان و شرکتهای زیر مجموعه قابل تامین است
با توجه با اینکه بزرگترین سهامدار و تعیین کننده مدیرعامل دو خودروساز سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هست و زیر مجموعه وزارت صمت باید از این وزارتخانه و این سازمان مطالبه گری رفع مشکلات ذکر شده را نمود.
 

 

کلید واژه ها: خودرو خودروسازان