احزاب حد فاصل جوانان و حاکمیت / حزب می تواند میانجی نسل سوم و حاکمیت باشد

۲۱ مهر ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۴ کد : ۴۸۳ اخبار مهم مقالات و یادداشت ها
سامان بختیاری عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در ارتباط با سخنان اخیر رئیس قوه قضائیه مبنی بر لزوم شنیدن انتقادات و اعتراضات و اینکه مردم انتقادات و اعتراضات را با رئیس قوه قضائیه در میان بگذارند به پایگاه خبری حزب ندای ایرانیان گفت: اگر احزاب بتوانند نسل سوم و یا چهارم انقلاب را ساماندهی کنند و از کانال پایگاهی که نزد حاکمیت دارند، موضوعات مورد خواست آنها را به حاکمان انتقال دهند، به شرط اینکه نهاد‌ها هم گوش شنیدن داشته باشند، آنگاه با اصلاح یک‌سری فرآیند‌ها از بروز قلیان احساسات و اعتراضات جوانان جلوگیری خواهد شد.
احزاب حد فاصل جوانان و حاکمیت / حزب می تواند میانجی نسل سوم و حاکمیت باشد

 

ندای ایران: سامان بختیاری عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در این ارتباط گفت: اگر یک جامعه بخواهد در مسیر صحیح حرکت کند لازم است که مجموعه‌های یک کشور در یک پیوستگی در هماهنگی با یکدیگر عمل کنند. مردم، احزاب، دولت، نهاد‌های قضایی، قانونگذاری باید به صورت هماهنگ عمل کنند. در یک شبکه سیستمی وقتی همه عناصر با یکدیگر منسجم باشند، بدون شک آن جامعه با نظم و نظام خاصی ادامه مسیر می‌دهد و اگر این مجموعه با هم هماهنگ نباشند قطعاً در آن جامعه گسست و شکاف‌هایی ایجاد خواهد شد و سیاست‌های اعمالی در آن کشور دچار از هم گسیختگی می‌شود و در نهایت آن سیستم به سمت فروپاشی حرکت خواهد کرد.

 

 

*قوه قضائیه می‌خواهد بشنود

 

 

این فعال سیاسی افزود: در یک جامعه مترقی آن هم در عصر ارتباطات، اگر برای گروه‌ها و احزاب و نهاد‌های حاکمیتی جایگاه تعریف شود، شرح وظیفه هرکدام مشخص باشد و اجازه دهیم براساس شرح وظیفه تعریف شده فعالیت کنند، قطعاً در بزنگاه‌های بحرانی که چالش‌ها، کشور را دچار بحران می‌کند، احزاب نقش مناسب و مثبتی را ایفا می‌کنند. برای نمونه قوه قضائیه به عنوان مکان و پناهگاه افرادی که مورد ظلم قرار می‌گیرند باید گوش شنوا داشته باشد و در برخورد با موضوعات در مرحله اول مشکلات را شنیده و مورد بررسی قرار دهند و بعد‌ها مبتنی بر آزمودن موضوع، تصمیم مناسب گرفته و رای صادر کند. به همین علت سخنان اخیر رئیس قوه قضائیه را می‌توان اینگونه تحلیل کرد که دستگاه قضا قصد دارد وارد فاز شنیدن فعال شود و حتی نقد‌های مرتبط بر عملکرد قوه را مورد بررسی قرار دهد تا در فرایند اصلاحی آن بخش‌هایی که باید در دستگاه قضا اصلاح شود را بهتر بشناسند

 

 

*نقش احزاب در شنیدن چالش‌ها

 

 

سامان بختیاری تأکید کرد: در اینجا نقش احزاب از جدیت بیشتری برخوردار می‌شود. اگر نهاد‌های مردمی و تشکل‌های مردم نهاد از جمله احزاب را بر اساس آیین نامه و دستورالعمل‌های ابلاغی در انجام وظایف خود مجاز بدانیم، آنگاه هر یک از احزاب نمایندگی طیف خاصی از شهروندان را برعهده می‌گیرد. به این معنا که یک حزب می‌تواند نماینده تفکر و خواسته‌های مردمی باشد که در آن کشور زندگی می‌کنند و دیگر نیازی نیست مردم هر کدام به تنهایی بخواهند به سراغ دولت، پارلمان و قوه قضائیه بروند و درخواست نقد و بررسی و گفت وگو با این نهاد‌ها را داشته باشند. اگر اجازه داده شود فعالیت احزاب و گروه‌های مردمی در چارچوب قانون انجام شود، آنگاه به راحتی یک حزب می‌تواند نقدهای شهروندانی که به آن حزب در انتخابات رای داده‌اند را نمایندگی کرده و با این روش بدون شک کشور دچار بحران‌های مختلف نمی‌شود.

 

 

*تغییر نسل و رویش نسل‌ها

 

 

عضو حزب ندای ایرانیان با تأکید بر اینکه چهار نسل از اول انقلاب به این سو در ایران متولد و زیسته‌اند، گفت: در این چهار دهه چندین نسل در جامعه حضور پیدا کرده‌اند و نسل آخر که در جامعه در حال زیست است به واسطه اینکه دوران مهم و آغازین زندگی خود را در دوران مدرن شروع کرده و به اطلاعات مختلف دسترسی دارد، از این رو، خواسته‌ها و شیوه‌ها و انگاره های ذهنی متفاوتی دارد. از این رو خواست این نسل با خواسته نسل دهه ۶۰ تفاوت دارد. دهه ۶۰ خواسته‌های خود را ر‌ها کرده است اما این نسل زبان حال خود را دارد که باید به صورتی مورد توجه قرار گیرد. از این منظر باید برای خواست این نسل از جامعه تصمیم‌گیری شود و آن تصمیمات اجرایی گردد. اگر احزاب بتوانند این طیف سوم و نسل سوم و یا چهارم انقلاب را ساماندهی کنند و از کانال آن پایگاهی که نزد حاکمیت دارند موضوعات را انتقال دهند، قدر مسلم به شرط اینکه نهاد‌ها گوش شنیدن داشته باشند با اصلاح یکسری فرآیند‌ها از بروز قلیان احساسات و اعتراضات جوانان جلوگیری شود.

 

کلید واژه ها: سامان بختیاری اصلاحات قوه قضاییه ندای ایرانیان