فریده قاسمی رئیس سابق شعبه آذربایجان غربی حزب ندای ایرانیان:

وزیر کشور پس از ۶ روز به امدادرسانی در خوی اقدام کرد / کمک‌ها بیشتر مردمی بوده تا خدمات‌رسانی از سوی دولت / ۸۰ درصد خانه‌ها تخریب شده است / زلزله زده‌ها در دمای منفی ۱۰ درجه به سر می‌برند

۱۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۹ کد : ۵۱۴ اخبار مهم
ندای ایرانیان: امدادرسانی در قبال زلزله‌زده‌های شهر به موقع صورت نگرفت درحالی‌که خوی، یکی از مناطق سردسیر استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود و زلزله نیز همزمان با آغاز بارش برف در این شهر به وقوع پیوست.
وزیر کشور پس از ۶ روز به امدادرسانی در خوی اقدام کرد / کمک‌ها بیشتر مردمی بوده تا خدمات‌رسانی از سوی دولت / ۸۰ درصد خانه‌ها تخریب شده است /  زلزله زده‌ها در دمای منفی ۱۰ درجه به سر می‌برند

فریده قاسمی رئیس سابق شعبه آذربایجان غربی حزب ندای ایرانیان درباره آخرین وضعیت زلزله‌زده‌های شهر خوی در آذربایجانی غربی و امدادرسانی، به پایگاه اطلاع‌رسانی ندای ایرانیان گفت: همواره برای زلزله‌زده‌ها در مناطق سردسیر اسکان یا سرپناه‌های موقت تهیه می‌شد اما هلال احمر پس ازگذشت ۶ روز از وقوع زلزله درخوی، به برپایی چادر برای زلزله‌زده‌ها اقدام کرد. درحالی‌که شایعاتی هم مبنی بر در راه بودن زلزله با پس لرزه‌های قوی‌تر در فضای مجازی پر شد این شایعات منجر به تخلیه مردم از شهر و پناه بردنشان به روستاها و شهرهای اطراف ارومیه مانند شبستر و تبریز شد.

وی ادامه داد: درحالی‌که ۵ روز از وقوع زلزله در خوی گذشته، دولت به‌ویژه مخبر وزیر کشور به تازگی، اقدام به ایجاد اسکان موقت آن‌هم با چادر برای زلزله‌زده‌ها کرده است که مردم به دلیل ادامه بارش برف و وجود سرمای استخوان سوز نسبت به آن ناراضی‌اند. خانه‌ها در شهر چندان تخریب نشدند اما قابل سکونت هم نیستند، مردم توانستند وسایل خود را از میان ویرانه‌ها بیرون بکشند اما مشکل وسایل گرمایشی و کانکس آن‌ها همچنان بر سرجای خود باقی است و آسیب دیدگان ناشی از زلزله، ازاین‌جهت بسیار گلایه‌مندند.

رئیس سابق شعبه آذربایجان غربی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه امدادرسانی در شهرهای اطراف و اسکان به زلزله‌زده‌های خوی هم توسط مردم صورت گرفته است، گفت: درحالی‌که ۵ روز از وقوع زلزله در خوی گذشته، دولت به‌ویژه مخبر وزیر کشور به تازگی، اقدام به ایجاد اسکان موقت آن‌هم با چادر برای زلزله‌زده‌ها کرده است که مردم به دلیل ادامه بارش برف و وجود سرمای استخوان سوز نسبت به آن ناراضی‌اند.

وی افزود: خانه‌ها در شهر چندان تخریب نشدند اما قابل سکونت هم نیستند، مردم توانستند وسایل خود را از میان ویرانه‌ها بیرون بکشند اما مشکل وسایل گرمایشی و کانکس آن‌ها همچنان بر سرجای خود باقی است و آسیب دیدگان ناشی از زلزله، ازاین‌جهت بسیار گلایه‌مندند.

قاسمی با اشاره به اینکه در ارومیه هم نان پیدا نمی‌شود؛ چه برسد به اینکه ازآنجا بخواهند نان مردم خوی را تأمین کنند، اظهار کرد: هنوز از سوی فرمانداری در این رابطه اقدامی صورت نگرفته است. درحالی‌که در زلزله‌های اخیر چند نانوایی را تعیین می‌کردند و سهمیه آرد برای آنها می‌فرستادند تا بتوانند برای زلزله زده‌ها نان تهیه کنند اما اکنون ما در ارومیه هم مشکل نان داریم و مردم در تأمین نان، سرپناه و وسایل گرمایشی کاملاً در مضیقه هستند.

رئیس سابق شعبه آذربایجان غربی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه علت تعلل هلال احمر نیز به دلیل عدم وجود تلفات جانی زیاد بود، اظهار کرد: پس از افزایش اعتراضات در فضای مجازی، هلال احمر و مقامات کشوری به زلزله زدگان خوی پرداختند. گزارش‌های دروغی هم از سوی هلال احمر استان به وزیر کشورمنتقل کردند و مخبر نیز گلایه مند شد که گزارش دورغ بود و ما فکر می‌کردیم شرایط گل و بلبل است، خبرش هم در رسانه‌ها پخش شد.

وی ادامه داد: درحالی‌که شرایط بسیار سخت بود و ۸۰ درصد خانه‌های شهری و روستایی قابلیت اسکان ندارند و به خاطر پس لرزه‌های بسیار زیاد مردم در خیابان‌ها به سر می‌برند و امکان بازگشت به خانه‌هایشان را ندارند. اکثر خانه‌ها و حتی خانه‌های مقاوم شهر هم ترک خوردند. خانه‌هایی که پس از زلزله‌های دو سال قبل بازسازی‌شده بودند نیز ترک برداشتند. خانه‌های بنیاد مسکن مهر هم شدیداً ریزش داشتند به‌گونه‌ای که به نظر می‌رسد مردم تا سه ماه آینده نتوانند به خانه‌هایشان بازگردند. حال‌آنکه خانه‌ها هنوز آواربرداری و بازسازی نشده است و دمای شب گذشته خوی، منفی ده درجه بوده و بارش برف همچنان ادامه دارد.

قاسمی در پایان با بیان اینکه شب گذشته یکی از چادرها آتش گرفت به این دلیل که مردم گاز را با شیلینگ‌های چند متری از خانه‌هایشان به چادرها منتقل کردند، گفت: طی هفته‌های اخیر، هلال احمر این استان تغییر کرد و مدیریت جدید هم به نظر قابلیت لازم را ندارد که برخورد به‌موقع با بحران داشته باشد. چراکه حتی چادرهای کمک‌های مردمی را در شهر دایر نکرده بود و کمک‌ها بیشتر به روال معمول از سوی مردم صورت گرفت و این البته ناشی از بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت است. به ویژه پس از اینکه مشاهده شد کمک‌های مردمی و چادرهای آرم دار آن‌هم به تعداد بسیار زیاد در بازار آزاد به فروش می‌رسد این نیز به افزایش بی اعتمادی‌ها توسط مردم علیه هلال احمر و دولت دامن زد.

کلید واژه ها: فریده قاسمی زلزله زلزله زده خانه خانه هایشان شهر زده خوی هلال هلال احمر