سعید نورمحمدی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان در گفتگو با سایت فردا:

در حال حاضر جریانات سیاسی در امکان نمایندگی دچار مشکل هستند/ ساختار سیاسی کشور به احزاب و جریانات سیاسی اجازه عرض اندام نمی‌دهد/ انتظار دارند احزاب اصلاح‌طلب دعوت به انتخاباتی کنند که پیروزش نور چشمی های ناکارآمد آنان باشد/ از ترس مرگ نباید خودکشی کرد.

۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۵ کد : ۵۵۷ اخبار مهم مقالات و یادداشت ها
سخنگوی حزب ندا گفت: با بستن فرصت‌ها از سوی خودمان مخالف هستیم. به همین دلیل در پیش ثبت نام مجلس ما از افراد و شخصیت های مختلف خواستیم فرصت پیش ثبت نام را از دست ندهند تا با دست خودمان درب را نبندیم.
در حال حاضر جریانات سیاسی در امکان نمایندگی دچار مشکل هستند/ ساختار سیاسی کشور به احزاب و جریانات سیاسی اجازه عرض اندام نمی‌دهد/ انتظار دارند احزاب اصلاح‌طلب دعوت به انتخاباتی کنند که پیروزش نور چشمی های ناکارآمد آنان باشد/ از ترس مرگ نباید خودکشی کرد.

این طور که به نظر می‌رسد اصلاح طلبان مثل چند دوره اخیر انتخابات، این بار نیز اختلافاتی درون گروهی دارند و تکلیف‌شان در زمینه مشارکت چندان روشن نیست. رادیکال‌ترها بر تحریم و قهر با صندوق رأی تأکید دارد اما برخی احزاب اصلاح طلب نیز معتقدند که نباید با دست خود فرصت حضور در انتخابات را از بین برد. در همین راستا با سعید نورمحمدی سخنگوی حزب ندای ایرانیان گفتگو کردیم.

او در پاسخ به این سوال که استدلال برخی احزاب اصلاح طلب همچون ندا برای مشارکت در انتخابات چیست؟ گفت: ما در حزب ندای ایرانیان معتقدیم همان طور که دوره جنگ‌های کلاسیک به پایان رسیده است، دوره رقابت های سنتی و کلاسیک هم به پایان رسیده و در شرایط فعلی، ما باید از فرصت ها به مثابه پنجره‌هایی که باز می شوند استفاده کنیم و آن را از دست ندهیم. مثل سال ۹۲. برای همین با وجودی که در حزب ندای ایرانیان ما در مورد انتخابات هنوز به جمع بندی نهایی نرسیدیم، اما با بستن فرصت‌ها از سوی خودمان مخالف هستیم. به همین دلیل در پیش ثبت نام مجلس ما از افراد و شخصیت های مختلف خواستیم فرصت پیش ثبت نام را از دست ندهند تا با دست خودمان درب را نبندیم. معتقدیم باید صبر کنیم تا ببینیم آیا فرصت پیش می‌آید یا نه. اگر ایجاد شد و اراده‌ای برای مشارکت بالا در انتخابات به وجود آمد، از دست ندهیم و به بهترین شکل از آن استفاده کنیم. به طور خلاصه ما معتقدیم از ترس مرگ نباید خودکشی کرد.

نورمحمدی همچنین درباره اینکه جریان سیاسی به طور مشخص اصلاحات باید چه نگاهی به انتخابات داشته باشد؟ گفت: صحبت در مورد کارکرد احزاب و جریانات سیاسی در ایام انتخابات، بدون صحبت و اشاره به کارکرد اصلی آنان امکان پذیر نیست. احزاب و جریانات سیاسی وظایفی را بر عهده دارند که انتخابات نتیجه و میوه این وظایف است. اگر احزاب در انجام ماموریت اصلی خود در طول سال موفق باشند، به طور طبیعی در انتخابات هم موفق خواهند بود. اما وقتی در این کارکردها سکته و نقص ایراد شود، دیگر اهمیتی ندارد احزاب چه نگاهی داشته باشند. چون اساساً مخاطبی ندارند که بخواهد به حرف آنان گوش دهد.

وی افزود: احزاب و جریانات سیاسی برای این شکل گرفته‌اند که بتوانند مطالبات و خواسته‌های بخش‌هایی از جامعه را نمایندگی کنند. این خواسته‌ها را در ایام منتهی به انتخابات بیان کنند و به پایگاه اجتماعی خودشان اثبات کنند که امکان و توان نمایندگی آنان را دارند و در نهایت در قالب برنامه آن را به رای مردم بگذارند. نظام سیاسی نیز در صورت موفقیت تشکل های سیاسی از موفقیت آنان بهره‌مند خواهد شد و اطمینان خواهد داشت بخش‌های مختلف جامعه، توسط جریانات سیاسی به عرصه خواهند آمد و مشارکت بالای مردم به تثبیت و تقویت حاکمیت منجر خواهد شد.

سخنگوی حزب ندا با این ادعا که «در حال حاضر جریانات سیاسی در مرحله اول، یعنی امکان نمایندگی دچار مشکل هستند» گفت: ساختار سیاسی کشور به احزاب و جریانات سیاسی اجازه عرض اندام نمی‌دهد و خصوصاً جریان اصلاح طلب که عمدتاً طبقه متوسط جدید را نمایندگی می‌کند، در صورت طرح مطالبات پایگاه اجتماعی خود با ممانعت و محدودیت جدی و بعضاً برخوردهای قضایی مواجه خواهد شد. انتظار غیر منطقی جریانات اصولگرا و گروه‌های غیر معقول در ساختار سیاسی از جریان اصلاح‌طلب هم در همین جاست. از یک سو اجازه کنش‌گری به جریانات سیاسی را نمی‌دهد و آنها را در وظیفه نمایندگی خود دچار مشکل می‌کند و از سوی دیگر انتظار دارند احزاب اصلاح‌طلب تمام قد دعوت به انتخاباتی کنند که پیروزش نور چشمی های ناکارآمد باشند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: جریان اصلاح‌طلب به همین دلیل دچار دوگانگی شده است. از یک سو کارکرد احزاب در کسب قدرت و حضور در انتخابات به لحاظ نظری مشخص است. اما از سوی دیگر با محدودیت های سیاسی امکان کنش‌گری و نمایندگی از آنان گرفته شده است و پایگاه اجتماعی که آن را نمایندگی می‌کرد، امیدی به تغییر شرایط ندارد. در این شرایط اصلاح‌طلبان چه دعوت به انتخابات کنند و چه دعوت به عدم شرکت تفاوتی ندارد.

کلید واژه ها: سیاسی جریانات سیاسی احزاب جریانات سیاسی انتخابات احزاب احزاب جریانات احزاب اصلاح احزاب اصلاح طلب اصلاح اصلاح طلب