پیشنهاد حزب ندای ایرانیان در مورد انتخابی شدن ۱۵۰ کرسی پارلمان اصلاحات

۰۷ مهر ۱۳۹۷ | ۲۱:۴۳ کد : ۱۷۵ اخبار مهم مقالات و یادداشت ها
سعید نورمحمدی معاون دبیرکل ندای ایرانیان در مورد موضع این حزب در مورد پارلمان اصلاحات گفت
پیشنهاد حزب ندای ایرانیان در مورد انتخابی شدن ۱۵۰ کرسی پارلمان اصلاحات

سعید نورمحمدی معاون دبیرکل ندای ایرانیان در مورد موضع این حزب در مورد پارلمان اصلاحات گفت: پیش نویس کمیته سیاسی شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب در مورد پارلمان اصلاحات طی دو هفته گذشته در شورای سیاست گذاری و شورای مرکزی ندای ایرانیان در دستور کار گرفت. ندای ایرانیان نیز بر تشکیل هر چه زودتر این پارلمان تاکید دارد. اعضای حزب نکاتی اصلاحی نیز بر پیش نویس مذکور داشتند که به صورت مکتوب به رییس دوره ای شورای هماهنگی جهت بررسی ارسال شد. مهمترین پیشنهاد ما انتخابی شدن ۱۵۰ کرسی پارلمان اصلاحات به صورت مستقیم و با انتخابات استانی ست که نمایندگان هر استان توسط  و از بین اعضای احزاب و همه شهروندانی که به ارمانهای اصلاحات باور دارند و تمایل دارند در انتخاب اعضای پارلمان اصلاحات مشارکت کنند، انتخاب شوند. 

اعضای ندای ایرانیان بر این باورند که پارلمان اصلاحات موفق نخواهد بود مگر این که چتر خود را گسترده تر کند و صدای همه شهروندان اصلاح طلب اعم از احزاب، نخبگان سیاسی و اجتماعی، روزنامه نگاران، فعالین دانشجویی و همه شهروندان معتقد به ارمان های اصلاحات باشد و این میسر نخواهد بود مگر این که همه آنها در تشکیل پارلمان مشارکت داشته باشند.

نکته دیگری که ندای ایرانیان پیشنهاد دارد ادغام شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در پارلمان اصلاحات است. در هر حال حاضر جبهه اصلاحات نیاز به تعدد نهاد ندارد و یک نهاد فراگیر که بتواند خواسته های اصلاحی مردم را پیگیری کند کافی ست. 

نورمحمدی در مورد نحوه همکاری حزب ندای ایرانیان با شورای عالی سیاست گذاری گفت: سه هفته قبل اولین جلسه شورای عالی تشکیل شد. در حال حاضر اعضای ندای ایرانیان در مورد ساختار و نحوه شکل گیری شورای عالی سیاست گذاری و انتخاب اعضای آن ابهامات جدی دارند.

معتقدیم با اینکه چند سال از عمر این شورا می گذرد هنوز این شورا فاقد اساسنامه یا آیین نامه هایی است که مناسبات میان اعضاء، تعهدات آنها و شیوه ورود و خروج اعضا را تعیین کند . هنوز مکانیزم دائمی و قابل اتکای تهیه فهرست های انتخاباتی مشخص نیست و این امر به کوران انتخابات سپرده می شود و نتیجه طبیعی آن عدم پاسخگویی شورای سیاست گذاری به بدنه اصلاح طلب ایران پس از بستن لیست است.

همچنین معتقدیم رابطه میان افراد در شورای سیاست گذاری شفاف نیست. در حالیکه برخی از آنها حقوقی و برخی حقیقی هستند، تعدادی از افراد حقیقی عضو همان ارکان حقوقی هستند یا به آنها نزدیکند. تعدادی از اعضای حقوقی فاقد وزن کافی برای عضویت هستند یا به عنوان احزاب اقماری، حزبهای دیگر شناخته می شوند و این امر کامل مغایر اصل مدیریت تعارض منافع است.
 
انتصابی بودن افراد حقیقی یکی دیگر از مهمترین انتقادات ندای ایرانیان به شورای سیاست گذاری ست و هر چند از این شورا به عنوان یک سازوکار دموکراتیک یاد می شود اما این تنها یک مغلطه است. رای گیری در جمعی که خود دموکراتیک انتخاب نشده اند، مفهومش دموکراسی نیست . دموکراسی یعنی پذیرش برخی اصول که در انتخاب و گامهای اجرایی شورای عالی اغلب آنها نقض می شود. 

ما تصور می کنیم با این شکل کار شورای عالی سیاست گذاری، تحزب بی معنا شده است و افراد تشویق می شوند به جای متشکل شدن و انجام فعالیت جدی و حزبی مشغول لابی برای ورود به شورا شوند و عملا ارادت سالاری جایگزین رویکردهای دموکراتیک و شایسته سالاری شود. حتی افراد شایسته هم وقتی به صورت غیر دموکراتیک وارد شورای عالی می شوند چون دینامیزم درونی صندوق رای بر آنها تاثیر نداشته به تدریج تغییر ماهیت می دهند .
 
این انتقادات و انتقادات دیگر به شورای عالی سیاست گذاری در ندای ایرانیان مطرح هست که در هفته های گذشته این انتقادات را در دیدارها و گفتگوهایی با دبیران کل احزاب اصلاح طلب و تعدادی از بزرگان جریان اصلاحات در میان گذاشته ایم و خواستار اصلاح ساختار آن تا تشکیل پارلمان اصلاحات شده ایم. طبیعتا در روزهای اینده به مانند سایر احزاب اصلاح طلب نیز پیگیری های مان را هم برای تکمیل پیش نویس اساسنامه پارلمان اصلاحات و هم اصلاح ساختار شورای عالی سیاست گذاری انجام خواهیم داد.

کلید واژه ها: سعید نورمحمدی حزب ندای ایرانیان هیات اجرایی معاونت اجرائی حزب ندای ایرانیان پارلمان اصلاحات شورای عالی سیاست گذاری