سخنرانی دکتر صادق خرازی در گردهمایی جوانان

دولت مدعی تلاش برای بهبود شرایط است اما این‌گونه نیست.

۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۲ کد : ۲۵۷ تیتر یک اخبار مهم
دولت مدعی تلاش برای بهبود شرایط است اما این‌گونه نیست.

 


*رویکرد عادلانه با سهمیه ویژه به جوانان


در این کنگره ضمن برگزاری انتخابات برای مشخص شدن ۱۴ عضو (جوانان مرکز)؛ سیاست‌های کلان جوانان ندای ایرانیان به تصویب رسید. روند انتخابات در این کنگره الکترونیک بود و تمامی استان‌ها می‌توانستند در آن شرکت کنند. همچنین برای رسیدن به عدالت بهتر در انتخاب اعضا، روند انتخابات در دو مرحله صورت گرفت. ۱۰ نفر از جوانان مرکز و شعب تهران یک سیبل انتخاب شدند و ۴ نفر نیز از میان افرادی که در شعب استان‌ها سابقه فعالیت داشتند، برگزیده شدند.


*سیاست‌گذاری جوان حزب ندا


همچنین ندای ایرانیان ۳۰ معضل جوانان درگذشته را در بین جوانان و نخبگان به نظرسنجی گذاشت که بر این اساس سه موضوع اشتغال، ازدواج و روابط عاطفی و امید به آینده از سوی جوانان به‌عنوان چالش‌های مدنظر آن‌ها شناسایی شد. همچنین برنامه پیشنهادی کمیته جوانان نیز به‌صورت فصلی بعد از تصویب به شعب ندای ایرانیان اعلام شد تا بر اساس آن سند فعالیت شعب در سال پیش رو اجرایی شود.


*حساسیت شرایط کشور


* دبیرکل حزب ندای ایرانیان در اولین کنگره جوانان حزب گفت: خوشحالیم که اولین کنگره حزب ندای ایرانیان با کیفیت و کمیت مناسبی برگزار شده است. از این‌رو از تلاش جوانانی که برای برگزاری این کنگره تلاش کردند، قدردانی می‌کنم.


دکتر خرازی افزود: این روزها کشورمان در شرایط حساسی قرار دارد. حساسیت کنونی در مقایسه با چالش‌های ۴ دهه گذشته از جهاتی منحصربه فرد است. این حساسیت دارای جنبه‌های مثبت و منفی است. اگر قرار باشد به جنبه‌های مثبت اشاره کنیم باید گفت که در نظام بین‌الملل قدرت حرف اول را می‌زند اما از جنبه غیر مثبت نیز باید به مشکلات اجتماعی و اقتصادی و ناکارآمدی دولت بر اساس نا امیدی که در جامعه حاکم است، توجه کرد.


*نقدی به دولت روحانی


دولت دوم روحانی خوب آغاز نشد. در همان سال اول بر اساس عملکرد دولتمردان، شاهد بحران‌های اجتماعی و عدم مدیریت در اداره کشور بودیم. واقعیت آن است که دولت روحانی در بسیار از مسائل خود را به بی‌خیالی زد. دولت بسیاری از خواسته‌های مردم را مورد پیگرد قرار نداد. امروز بر اثر سیاست‌های اشتباه دولت کارگران و کارآفرینان در اوج مشکلات قرار دارند. نباید از نقد شرایط کنونی کوتاه آمد و در مقابل مشکلات به نکاه خوش‌بینانه به مسائل نگریست. مدیر بانک مرکزی یک نمونه از این ناکارآمدی‌هاست. واقعیت آن است که مدیریت بازار ارز در دولت رهاشده بود. درحالی‌که بسیاری از خردمندان اعلام کرده بودند که دلار بالای ۱۰ هزار تومان اقتصاد کشور را با چالش روبرو می‌کند.


*دولت مشکلات را جدی نمی‌گیرد


واقعیت آن است که مشکلاتی که در برابر جامعه قرار دارد، جدی گرفته نمی‌شود. البته دولت مدعی تلاش برای بهبود شرایط است اما این‌گونه نیست. روزی در دولت آقای هاشمی ذخایر گندم کمتر از مصرف کشور بود. در دولت آقای خاتمی نیز مشکلات زیادی در این حوزه وجود داشت و به‌علاوه قیمت نفت به حدود ۷ دلار رسید. هم‌زمان مشکلاتی هم در حوزه انرژی وجود داشت اما تصمیماتی که در حوزه کار و بازار گرفته شد، کشور را از وضعیت رکود خارج کرد.


*تجربه ماهاتیر محمد برای مقابله با فشارهای جهانی


زمانی که برای آسیایی جنوب شرقی بحران ایجاد کردند تا دولت ماهاتیر محمد را در هم کوبند، ماها تیرمحمد از مردمش خواست که تمامی وسایل کهنه خود را دور بریزند و لوازم نو بخرند. وی در توجیه این کار گفت زمانی که مردم کالا بخرند و انبارها خالی شود، تولید راه خواهد افتاد و درنتیجه بحران اشتغال حل می‌شود. در این راستا حتی صادرات بزرگی با قیمت‌های پایین به دنیا را آغاز کردند.


*نفت از دست استعمار خارج شد به دست استبداد افتاد


تعطیل کارخانه‌ها در ایران یکی پس از دیگری نشان می‌دهد که مسئولین ایران دنیا و اقتصاد جهانی را نمی‌شناسند. توسعه مدنظر آن‌ها بر اساس اقتصاد پایدار نیست. تا زمانی که شیر نفت در اقتصاد ایران باز است، هم استبدادهای دولتمردان حاکم است و هم عدم پیشرفت. تنها نقدی که به دولت مصدق وارد می‌شود این است که با ملی شدن صنعت نفت، نفت را از دست استعمار خارج کرد و به دست استبداد داد. نفت دولت‌ها را غیر پاسخگو می‌کند. درحالی‌که نفت سرمایه آیندگان است. اگر ایران نفت نداشت چه اتفاقی می‌افتاد.


*عدم مدیریت ارزی


کدام وزیر در کارخانه‌های خصوصی حاضرشده و اجازه تعطیلی آن کارخانه را نداده است. امروز حجم سنگینی از کارگران در حال اخراج هستند و دولت کاری به این موضوعات ندارد. با تصمیماتی که در حوزه ارزی گرفته شد، سرمایه‌های ارزی کشور خرج موارد غیر ضروری گشت و حتی کالای چندانی هم وارد نشد. اکنون نیز دلار دیگر نقش چندانی در اقتصاد ندارد. مشخص نیست ثبات این روزهای قیمت دلار باقی بماند. یک بحران اجتماعی می‌تواند دوباره قیمت ارز را فزایش دهد زیرا حجم عظیمی از ارز در دولت روحانی از کشور خارج‌شده است.


**نقش احزاب در کنترل شرایط فعلی


واقعیت آن است که اکنون زمان آن رسیده که اتاق‌های فکری احزاب ایجاد شود و سره را از ناسره تشخیص دهد. تا زمانی که احزاب به صورت قدرتمند و مطبوعات به صورت آزاد و ملی رصدخانه عملکرد دولت نباشند، بوی از توسعه و پیشرفت احساس نخواهیم کرد. در غیر این صورت مشکلاتی مانند واگذاری کارخانه ماشین‌سازی تبریز که نتیجه چندین دهه رفتار تکنوگرات ها بود را باز هم مشاهده خواهیم کرد. امروز به نام خصوصی‌سازی خاصه سازی در حال شکل‌گیری است. انسان‌ها شریف دو سال است فریاد می‌زنند که این خاصه سازی ها به ضرر اقتصاد کشور است اما آقایان حاضر به گوش دادن نیستند.


* حرف دلسوزان را بشنویم


زمانی پیروز هستیم که درد جامعه، درد مردم و درد روشنفکران و دلسوزان جامعه را تشخیص دهیم. در این صورت می‌توان در ادبیات سیاسی کشور نقش خواهیم داشت و آن روز، روز بهروز مردم خواهد بود.


* مسئولیت جوانان ندای ایرانیان


جوانان حزب ندا در این راستا مسئولیت دارند. مسئولیت فکری، قلمی شما مهم است. امروز هرکسی باید به انداز ظرفیت خود در دوران سختی‌ها کار کند. اینکه چین خودرویی می‌سازد و ۱۸ درصد بازار جهان را به خود اختصاص می‌دهد، برای این است که در کنگره‌ها و احزاب برای رسیدن به این جایگاه تلاش می‌کنند. ندای ایرانیان از ابتدا شعار جوان‌گرایی داده است. این افتخار سیاسی از ابتدا به اسم ندا به ثبت رسیده است. ندا در جوان‌گرایی یک‌قدم هم کوتاه نیامده است. ادبیاتی که امروز در بین اصلاح‌طلبان حاکم است برای ندا هزینه داشت و ندا برای جا افتادن آن تنها خون نداد!! ندای ایرانیان برای جا افتادن این ادبیات آبرو داد و بی‌احترامی‌ها را تحمل کرد. روزگاری سخت را جوانان ندا پشت سر گذاشتند. امروز آن شعارها توسط سایر اصلاح‌طلبان در حال پیگیری است. برای رسیدن به دستاوردهای بیشتر نیاز به مجاهدت است. اگر بخواهیم بدون دانش و آگاهی گام برداریم، موفق نخواهیم بود. راه رسیدن به موفقیت شفافیت صراحت و تلاش و تکاپوی خالصانه است.

 

کلید واژه ها: صادق خرازی سید محمد صادق خرازی نفت شاخه جوانان حزب ندای ایرانیان اقتصاد حسن روحانی دولت خصوصی سازی