در جلسه شورای سیاست‌گذاری حزب ندای ایرانیان صورت گرفت؛ آسیب‌شناسی و بررسی چالش‌های خصوصی‌سازی در ایران

۰۵ مهر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۵ کد : ۲۶۵ اخبار مهم
جلسه شورای سیاست‌گذاری حزب ندای ایرانیان با موضوع "آسیب شناسی و بررسی چالش های خصوصی سازی" به ریاست معاون سیاسی این تشکل اصلاح طلب برگزار شد.
در جلسه شورای سیاست‌گذاری حزب ندای ایرانیان صورت گرفت؛ آسیب‌شناسی و بررسی چالش‌های خصوصی‌سازی در ایران

ندای ایرانیان: جلسه شورای سیاست‌گذاری حزب ندای ایرانیان با موضوع "آسیب شناسی و بررسی چالش های خصوصی سازی" به ریاست معاون سیاسی این تشکل اصلاح طلب برگزار شد.

به گزارش روز جمعه کمیته اطلاع‌رسانی حزب ندای ایرانیان، مرور اخبار، آسیب‌شناسی و بررسی چالش‌های خصوصی‌سازی در ایران از محورهای مهم این جلسه بود.

در ابتدای این جلسه، محمد حسین شیخ محمدی معاون سیاسی حزب ندا با تأکید بر اینکه اصل خصوصی‌سازی را به عنوان یک راهبرد توسعه‌ای نمی‌توان نفی کرد، بر آسیب‌شناسی به‌منظور اصلاح روند خصوصی‌سازی در آینده تأکید کرد.

وی با طرح این پرسش که چرا خصوصی‌سازی در ایران در عمل موفق نبوده و به جای آنکه حاصل آن بهبود کارایی، ارتقاء بهره‌وری، رشد و شکوفایی اقتصادی باشد، در موارد متعددی با به بار آوردن نتایجی عکس به مشکلات عدیده آن‌ها نیز افزوده است، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر تجربه خصوصی‌سازی در شرکت‌هایی مانند نیشکر هفت‌تپه، آلومینیوم المهدی، ماشین‌سازی تبریز، آذرآب، هپکو، ماشین‌سازی و … نه تنها موفق نبوده بلکه تبدیل به بحرانی شده است که ضربه‌های مهلک بر جامعه، اقتصاد و امنیت ملی وارد ساخته است. اینکه خروجی خصوصی‌سازی در موارد متعدد به تعطیلی واحد تولیدی، بیکاری کارگران، تعدیل نیرو و کاهش تولید، تجمع و بحران‌های مالی و اجتماعی تبدیل می‌شود یعنی مسیر خصوصی‌سازی و روندهای نیاز به بازنگری و اصلاح دارند.

در ادامه این جلسه تعدادی از اعضا تحلیل‌های خود را در خصوص چرایی شکست بخشی از پروژه‌های خصوصی‌سازی در ایران بیان کردند و بر آسیب‌شناسی و اصلاح ساختاری، قانونی در خصوصی‌سازی تأکید کردند. واگذاری‌های رانتی و بدون ضابطه، قوانین پر حجم و مبهم، خصوصی‌سازی با رویه‌های غیر شفاف، پیگیری سیاست رفع تکلیف و فرار از مسئولیت، کسب درآمد از طریق فروش اموال توسط دولت، عدم بررسی اهلیت و صلاحیت خریدار، نبود شفافیت در عملکرد اقتصادی بنگاه‌ها و فعالیت شرکت‌های شبه دولتی، خصوصی‌سازی براساس استراتژی مالی ضعیف و… از مهم‌ترین دلایلی بود که توسط اعضا مورد نقد و تحلیل قرار گرفت.

ادامه مباحث به جلسات آینده با حضور مسئولان اقتصادی و مدیران سازمان خصوصی‌سازی موکول شد.
منبع: خبرگزاری ایرنا

کلید واژه ها: حزب ندای ایرانیان شورای سیاست گذاری معاون سیاسی حزب ندای ایرانیان خصوصی سازی محمد حسین شیخ محمدی اقتصاد توسعه