نرگس یونسی در گفتگو با پایگاه خبری ندای ایرانیان:
کمیته محیط زیست شعبه تهران حزب ندای ایرانیان موازی با فرهنگ سازی و تشویق به استفاده از دوچرخه نگران جان و امنیت دوچرخه سواران در سطح شهر نیز هست و مطالبات را پیگیری می کند.
کمیسیون محیط زیست حزب ندای ایرانیان که بعنوان یک حزب اجتماعی، سیاسی، اولین رکن محیط زیستی در احزاب را دایر کرد نیز همپای گروههای مردم نهاد از بدو فعالیت خود با برگزاری همایش دوچرخه سواری در مناسبتهای محیط زیستی برای فرهنگ سازی در این زمینه اقداماتی مؤثری داشت که توانستند نگاه شهر را به حضور دوچرخه سوران آشنا کنند.
وی در ادامه گفت:
اما اکنون که مردم به ضرورت استفاده از این وسیله حمل ونقل پاک آگاه شدهاند و از آن استقبال میکنند، مسئولین نیز موظفند برای زیر ساختهای مناسب استفاده از دوچرخه اقدامات اجرایی لازم را انجام دهند که متأسفانه به طور جدی به آن پرداخته نشده است.
یونسی افزود:
اگر استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل ونقل مورد قبول شهرداری تهران میباشد، این نهاد موظف است در کنار حمل ونقل عمومی که ظرفیت آن نسبت به جمعیت شهر تهران ناکافی است، نسبت به بستر سازیهای مناسب و کاربردی برای تردد با این وسیله بپردازد.
بطوریکه نه فقط ورزشکاران بلکه اقشار مختلف از جمله کارمندان و کارگران نیز بتوانند از دوچرخه برای تردد روزانه خود استفاده کنند.
اما آنچه پیداست این ارگان بیشتر با برگزاری همایشها و «شوآفهای» بی حاصل سرگرم است.
این موضوع را از جلسات بی نتیجه این ارگان با دوچرخه سواران و نارضایتی آنها از عدم رسیدگی به مطالباتشان میتوان فهمید.
همین که گروههای بزرگ دوچرخه سواری حاضر به شرکت در برنامههای نمایشی از سوی شهرداری نیستند، بیانگر این موضوع است.
عضو حزب ندای ایرانیان در ادامه گفت:
پراکندگی و گسستگی مسیرهای ویژه دوچرخه سواری باعث شده این خطوط بیشتر جنبه تفریحی و ورزشی داشته باشند و برای ترددهای کاربردی تر همچون رفت آمد روزانه تا محل کار فکری نشده و مابقی خیابانهای پرتردد که غالباً ادارات و شرکتها در آن قرار دارند نیز بسیار ناامین و پرخطر است.
آمار تصادفات دوچرخه سواران در سطح شهر گواه بر آن است.
از طرفی نبود پارکینگهای امن دوچرخه، مشکل بزرگ دیگری را رقم زده که منجر به سرقتهای متعدد این وسیله و در نهایت ناامیدی این دسته از شهروندان نسبت به استفاده از دوچرخه میشود.
بنابراین انتظار شهروندان این است که شهرداری تهران بخصوص در ایامی که درگیر بیماری کرونا هستیم و ناوگان حمل و نقل عمومی ناکافی و پر ریسک برای انتقال بیماریست، برای ساخت مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و احداث پارکینگهای امن دوچرخه سواری عزمی جدی و مضاعف را در کار خود قرار دهد.
به گفته دوچرخه سواران
شهرداری تهران حتی برای ایمن ساختن کف خیابانها و پوشاندن دریچههای تخریب شده فاضلاب هم کم کاری میکند.
شهرداری باید از «شوآف ها»، «همایشهای سمبولیک» و «شعار» بکاهد و اقداماتی علمی و عملی برای مشکلات دوچرخه سواری در سطح شهر داشته باشد.
در این راستا کمک گیری از دوچرخه سواران که تجربه و شناخت کافی از سطح خیابانهای شهر به واسطه پیمایش مسیرها را دارند بسیار مؤثر خواهد بود و دست یابی به مسیرهای ایمن و استاندارد دوچرخه را تسریع میکند.
پروژههای ساخت مسیرهای ویژه دوچرخه میتواند در کوتاهترین زمان و با هزینههای متعارف به بهره برداری برسد و نیازهای شهروندان دوچرخه سوار بی پاسخ نماند.
در حال حاضر ما با قشری از مردم مواجه هستیم که آنها را به تردد با دوچرخه در خیاباهای پر خطر دعوت کردهایم اما شهر برای تردد آنها ایمن نشده است. بنابراین باید برای این مشکلات چاره اندیشی شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد:
در همین راستا کمیته محیط زیست شعبه تهران حزب ندای ایرانیان همچنان که برای فرهنگ سازی و تشویق مردم به استفاده از دوچرخه نقش داشته، نگران جان و امنیت دوچرخه سواران در سطح شهر نیز هست و جهت حمایت از شهروندان دوچرخه سوار پیگیر مطالبات آنها و ایمن سازی خیابانها و اجرایی شدن قوانین ویژه دوچرخه سواری خواهد بود.