نوید مقدم عضو شورای مرکزی و رئیس شعبه تهران ندای ایرانیان:

شهرداری تهران با بدهی سنگین تحویل اصلاح طلبان شد/ عوامل بیرونی بر عملکرد شورای شهر تهران اثرگذار بود/ اصولگرایان در باد انتخابات مجلس خوابیده اند/ وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو بغرنج است

۰۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۴ کد : ۳۶۵ اخبار مهم مقالات و یادداشت ها
نوید مقدم: برای بررسی عملکرد شورای شهر تهران ابتدا اجازه بدهید برگردیم به گذشته تا بتوانیم بررسی دقیقی از عملکرد دو نهادی که در سال ۱۴۰۰ باید دوباره مردم به آن ها رای بدهند داشته باشیم؛ ابتدا باید دید مردم در چه شرایطی به اصلاح طلبان برای شهر اعتماد کرده اند، شورای شهر اصلاح طلب در شرایطی شهرداری را تحویل گرفت که این سازمان بنا به گزارش خود اعضای شورای شهر تهران حدودا ۶۸ هزارمیلیارد تومان بدهی داشت؛ پس این نشان می دهد این سازمان به عنوان سازمانی ورشکسته به اصلاح طلبان واگذار شده بود.
شهرداری تهران با بدهی سنگین تحویل اصلاح طلبان شد/ عوامل بیرونی بر عملکرد شورای شهر تهران اثرگذار بود/ اصولگرایان در باد انتخابات مجلس خوابیده اند/ وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو بغرنج است

در ادامه سلسله گفت و گوهای انتخاباتی با نوید مقدم عضو شورای مرکزی و رئیس شعبه تهران حزب ندای ایرانیان به بررسی دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا پرداخته ایم که مشروح آن را مشاهده می کنید:


برای بررسی عملکرد شورای شهر تهران ابتدا اجازه بدهید برگردیم به گذشته تا بتوانیم بررسی دقیقی از عملکرد دو نهادی که در سال ۱۴۰۰ باید دوباره مردم به آنها رای بدهند داشته باشیم؛ ابتدا باید دید مردم در چه شرایطی به اصلاح طلبان برای شهر اعتماد کرده اند، شورای شهر اصلاح طلب در شرایطی شهرداری را تحویل گرفت که این سازمان بنا به گزارش خود اعضای شورای شهر تهران حدوداً ۶۸ هزارمیلیارد تومان بدهی داشت؛ پس این نشان می دهد این سازمان به عنوان سازمانی ورشکسته به اصلاح طلبان واگذار شده بود. بعلاوه در ماه های آخر دوران مدیریت آقای قالیباف حدود ۳ هزار نفر دیگر نیز در این سازمان جذب شدند که این خود یعنی تحمیل بار مالی به سازمانی که نه تنها توانایی اداره خود از لحاظ مالی را ندارد بلکه ۶۸ هزارمیلیارد تومان بدهی هم دارد. پس اول بدانیم که چه چیزی تحویل گرفته ایم و چه چیزی قرار است تحویل بدهیم تا بررسی دقیقی از این موضوع داشته باشیم.

 

رئیس شعبه تهران حزب ندای ایرانیان افزود: مساله بعدی که اصلاح طلبان شورای شهر با آن مواجه شدند انتخاب شهردار بود؛ انتخاب شهردار هم از منظر درونی و هم از منظر بیرونی برای شورا به چالشی جدی بدل شد؛ از یکسو احزاب مختلف که در شورا بودند گزینه های خود را داشتند که اتفاق نظری هم در بین گزینه ها وجود نداشت، از سوی دیگر گزینه انتخابی باید تایید نهاد های بیرون از شورا را هم برای شهردار شدن می داشت تا بتواند شهر را اداره کند.

 

وی ادامه داد: با همه این مصائب شورا آقای نجفی را به عنوان شهردار انتخاب کرد. این انتخاب که عده ای پیشتر هم گفته بودند تایید نهاد های بیرونی را ندارد در ادامه با چالش مواجه شد و به همین دلیل عمر شهرداری نجفی چندان ادامه نداشت و با استعفای وی شورا با انتخاب افشانی بازنشسته به قولی از چاله درآمد و در چاه افتاد. باز هم شاهد بودیم که با تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجلس، افشانی هم از بهشت خداحافظی کرد و بالاخره شورا با رای به حناچی که او هم برای گرفتن تایید نهایی از نهاد های بیرونی دچار مشکل بود روی شهردار را به خود دید.

 

مقدم گفت: با این مقدمه خواستم بگویم که عملاً شورای شهر بیشتر درگیر انتخاب شهردار بوده تا اینکه بتواند به اصلاح امور شهر بپردازد، اما بالاخره این شورا با همه این مشکلات توانسته بخشی از امور مثل کاهش بدهی شهرداری، توسعه و ساخت ایستگاه های مترو و… را انجام دهد که با توجه به تحریم شدن کشور در این دوره ۴ ساله و بحث ویروس کرونا چندان کارنامه ناموفقی هم نیست گرچه اعتقاد دارم شهرداری در بحث مربوط به کرونا و خصوصاً برقراری اجباری طرح ترافیک مباحث مالی را بیشتر از جان شهروندان در نظر گرفته است.

 

عضو شورای مرکزی ندای ایرانیان افزود: اما در نهایت با توجه به مشارکت پایین در انتخابات گذشته مجلس نمی توان با قطعیت گفت که شورای ششم، مثل شورای پنجم شهر تهران تماماً اصلاح طلب خواهد بود و باید خود را برای ترکیبی بینابینی بین اقلیت اصلاح طلب و اکثریت اصولگرا در شورای ششم شهر تهران آماده کنیم.

 

مقدم در ادامه با اشاره به تعدد کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ گفت: ببینید انتخابات ریاست جمهوری را باید به دو دسته تقسیم کنیم؛ یکی انتخابات هایی که در آن رئیس جمهور مستقر به عنوان رئیس دولت خودش کاندیدا است، که خب تعداد کاندیداها قطعاً در این انتخابات ها کمتر از زمانی است که رئیس دولت خودش کاندیدا نیست؛ اما در سال ۱۴۰۰ چون رئیس دولت خودش در صحنه حضور ندارد طبعاً عده بیشتری احساس تکلیف کرده و برای ریاست جمهوری کاندیدا می شوند که البته شورای نگهبان خودش تعدادی را حذف می کند. اما در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعتقاد من اینست که انتخابات به دور دوم خواهد رفت و تکلیف رئیس جمهور دولت سیزدهم در دور دوم انتخابات مشخص خواهد شد.


رئیس شعبه تهران حزب ندای ایرانیان در ادامه با اشاره به برنامه های اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصولگرایان هنوز در باد انتخابات مجلس یازدهم خوابیده اند و فکر می کنند پیروزی در انتخابات مجلس تضمین پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نیز هست. به همین دلیل اولاً احتمالاً با تعداد کاندیداهای بسیار وارد صحنه خواهند شد و چون مشکل تایید صلاحیت هم ندارد وحدت در بین کاندیداها سخت اتفاق خواهد افتاد عاملی که سبب شکستشان در انتخابات سال ۹۲ نیز بود اما مساله اصلی اینست که انتخابات مجلس نشان داد عده زیادی از مردم که به جناح خاصی تعلق خاطر ندارند و به قول معروف آرا خاکستری هستند تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند و این عامل سبب پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم شد نه برنامه آنان زیرا اصولگرایان تا به امروز حتی برنامه ای هم اداره کشور ارائه نکردند. به طور خلاصه باید عرض کنم که بله اگر در ادامه اتفاقی در سیاست خارجی کشور نیفتد انتخابات ریاست جمهوری نیز مانند مجلس مشارکت بالایی نخواهد داشت و به همین دلیل اصولگرایان بعد از پارلمان سکان دولت را نیز در دست خواهند گرفت.

 

عضو شورای مرکزی ندای ایرانیان در پایان افزود: اما وضعیت اصلاح طلبان در این انتخابات به شدت بغرنج است؛ از طرفی عملکرد دولت آقای روحانی چه ایشان را اصلاح طلب بدانیم و چه ندانیم به پای اصلاح طلبان نوشته می شود و از طرف دیگر نیز در خود جریان اصلاحات فارق از تایید یا عدم تایید کاندیداها دچار تفرقه هستیم و هرکس ساز خودش را می زند. برآورد من اینست که اصلاح طلبان با تعداد زیادی کاندیدا وارد میدان انتخابات می شوند ولی در نهایت احتمالاً یک یا دو نفر تایید شوند. البته نباید انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در نظر نگیریم، من انتخابات ۱۳ آبان آمریکا را تنها شانس برای کاندیدای اصلاح طلب می دانم و در صورتی که در آمریکا کاندیدایی رای بیاورد که قابلیت مذاکره داشته باشد اصلاح طلبان هم شانس پیروزی دارند و اگر ترامپ پیروز میدان باشد مشارکت حداکثری نبوده و جریان اصلاحات چاره ای جز دوری از قدرت حداقل به مدت ۴ سال را ندارد.

 

*تهیه و تنظیم: سالار احمدی

کلید واژه ها: نوید مقدم شعبه تهران انتخابات انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شورای شهر شورای شهر تهران ندای ایرانیان