علی شبدار نایب رییس حوزه گرمسار حزب ندای ایرانیان:

در صورت پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، بهتر است یک اصلاح طلب رئیس جمهور ایران شود

۲۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۴ کد : ۳۸۴ اخبار مهم مقالات و یادداشت ها
با توجه به ناکارآمدی اجتماعی دونالد ترامپ در رویداد های اخیر مانند تبعیض نژادی و کارنامه ضعیف او در مقابله با کرونا و نیز شکست های سیاست گذاری او در کشورهای شرقی پیروزی او غیر محتمل می باشد
در صورت پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، بهتر است یک اصلاح طلب رئیس جمهور ایران شود

به نظر شما با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه کسی ریس جمهور خواهد شد؟

 

با توجه به ناکارآمدی اجتماعی دونالد ترامپ در رویداد های اخیر مانند تبعیض نژادی و کارنامه ضعیف او در مقابله با کرونا و نیز شکست های سیاست گذاری او در کشورهای شرقی پیروزی او غیر محتمل میباشد


انتخاب بایدن چه تاثیری در خاورمیانه خواهد گذاشت؟

معتقدم که در صورت پیروزی بایدن و انتخاب او به عنوان رئیس جمهور آمریکا، او هرگز از موضعی که ترامپ داشته، مانند قدس یا بلندی‌های جولان [اشغالی سوریه] و یا توافقات موسوم به توافق ابراهیم عقب نشینی نخواهد کرد. بایدن به صراحت گفته که به برجام برمی‌گردد ولی برای بازگشت شروطی خواهد داشت و من همچنان از این شروط اطلاعی ندارم. ترامپ طی سال‌های گذشته حاکمیت رژیم اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخته و بعد از شناسایی قدس به عنوان پایتخت این رژیم، سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس اشغالی منتقل کرده است. بایدن گفته در صورت پیروزی سفارت آمریکا را در قدس نگه خواهد داشت و از اقدام کشورهای عربی در عادی‌سازی با تل آویو «خرسند» است.

 

به نظر شما با انتخاب بایدن گشایشی در روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا به وجود می‌آید؟


همه در انتظار نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رفتن کابوس دونالد ترامپ اند که با عبور جنون آمیزش از همه چراغ قرمزهای سیاست، نه تنها کشورش بلکه همه جهان را در آستانه پرتگاه قرار داده است.همه این امید را دارند که با انتخاب بایدن آب ها به آسیاب برگردد و جهان تک قطبی مفهوم سنتی خود را بازیابد.
بی شک اگر ترامپ در انتخابات آتی پیروز شود هیچ تغییر جدی در سیاست خارجی آمریکا رخ نخواهد داد. وی به سیاست فشار حداکثری خود علیه ایران ادامه خواهد داد و شبح جنگ همچنان بر منطقه سایه خواهد افکند.

در همین حال ترامپ با فارغ شدن از دغدغه انتخابات، شرایط را برای معامله جدید با ایرانی ها مناسب خواهد دید، اما چه بسا شروط ترامپ در مذاکره مورد موافقت اصولی ایران قرار نگیرد که در چنین شرایطی بعید نیست نظام ایران رهبری رویارویی سخت با واشنگتن را به رئیس جمهوری محافظه کار واگذار کند و اینگونه اقدامات تحریک آمیز دو طرف ادامه خواهد داشت. اما در صورت پیروزی بایدن، پیش بینی می شود وی راه مذاکره با ایران را در پیش بگیرد و در عین حال بر ضرورت مسئولیت پذیری ریاض در قبال جامعه بین الملل تاکید کند. چه بسا بایدن از سیاست های شهرک سازی اسرائیل انتقاد کم رنگی داشته باشد اما از مواضع تل آویو در قبال تهران وعادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل استقبال خواهد کرد. هرچند پیش بینی نمی شود بایدن علیه کشورهای عربی برای عادی سازی فشار وارد کند اما در هر حال از هر گونه اقدامی در این راستا استقبال خواهد کرد. در مقایسه با دوران ترامپ، پیش بینی می شود در دوران بایدن روابط ریاض و ابوظبی با واشنگتن در خصوص پرونده های حقوق بشر و نحوه تعامل با پرونده ایران، متشنج تر شود. همچنین انتظار نمی رود بایدن برای پایان دادن به بحران خلیج (فارس) یا مجازات کشورهای محاصره کننده به خاطر نقض قانون بین المللی، گام های جدی بردارد ولی در هر حال محور ابوظبی – ریاض نباید از او در خصوص پرونده های منطقه ای و اختلافات موجود، انتظار حمایت داشته باشد. اما در صورت پیروزی بایدن، پیش بینی می شود وی راه مذاکره با ایران را در پیش بگیرد و در عین حال بر ضرورت مسئولیت پذیری ریاض در قبال جامعه بین الملل تاکید کند. چه بسا بایدن از سیاست های شهرک سازی اسرائیل انتقاد کم رنگی داشته باشد اما از مواضع تل آویو در قبال تهران وعادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل استقبال خواهد کرد. هرچند پیش بینی نمی شود بایدن علیه کشورهای عربی برای عادی سازی فشار وارد کند اما در هر حال از هر گونه اقدامی در این راستا استقبال خواهد کرد. در مقایسه با دوران ترامپ، پیش بینی می شود در دوران بایدن روابط ریاض و ابوظبی با واشنگتن در خصوص پرونده های حقوق بشر و نحوه تعامل با پرونده ایران، متشنج تر شود. همچنین انتظار نمی رود بایدن برای پایان دادن به بحران خلیج (فارس) یا مجازات کشورهای محاصره کننده به خاطر نقض قانون بین المللی، گام های جدی بردارد ولی در هر حال محور ابوظبی – ریاض نباید از او در خصوص پرونده های منطقه ای و اختلافات موجود، انتظار حمایت داشته باشد.

 


انتخابات ریاست جمهوری امریکا آیا تاثیری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایران خواهد داشت؟

اصلاح‌طلبان چند مدتی است تأکید می‌کنند که ریاست‌جمهوری بایدن از هر نظر به نفع ایران خواهد بود، زیرا در صورت تغییر دولت آمریکا امکان مذاکره با این کشور وجود خواهد داشت؛ هرچند مذاکره در شرایطی که به هر حال تحریم‌های گسترده‌ای از سوی آمریکا علیه ایران وضع شده، قدری سخت است و به‌نظر می‌رسد که مدتی طول بکشد تا این تحریم‌ها رفع شود و در شرایطی مانند آنچه پیش از خروج ترامپ از برجام شاهد بودیم، ایران و آمریکا بتوانند در فضایی به دور از تهدید مذاکره کنند. با همه اینها به نظر نیروهای اصلاح‌طلب، حضور بایدن در کاخ سفید می‌تواند باعث گشایش روزنه‌هایی شود که در صورت انتخاب مجدد ترامپ همان روزنه اندک هم بسته می‌شود.

با انتخاب بایدن روند مذاکره تسریع می‌شود و راحت‌تر خواهد بود. اکنون در معرض ظالمانه‌ترین تحریم‌های آمریکا قرار داریم و شرایط دو کشور به گونه‌ای است که مذاکره را ضروری می‌کند. اگر دموکرات‌ها برنده انتخابات ۲۰۲۰ باشند، در ایران نیز امید به مردم برمی‌گردد و احتمالاً یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب یا اعتدال‌گرا انتخاب خواهد شد.


پیش بینی شما از مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ چگونه است؟

با توجه به عملکرد مجموع دستگاه حکومتی بخصوص نمایندگان مجلس که عملاً در اولین سال سکان دارییشان نتوانسته اند به وعده های خود عمل کنند و با عملکرد ضعیف خود به نابسامانی موجود دامن زدند، انتظار میرود که مردم تمایل حداکثری برای شرکت در انتخابات و حمایت را نداشته باشند.

‌‌‌
‌‌‌‌‌‌‌
‌‌‌‌‌‌‌*تهیه و تنظیم: سالار احمدی

کلید واژه ها: حزب ندای ایرانیان حوزه گرمسار علی شبدار انتخابات آمریکا انتخابات ریاست جمهوری