نهادِ اجماع ساز اصلاحات نیاز به اصلاح داد / دغدغه ندای ایرانیان تشکیل نهادِ اجماع ساز شفاف، کارآمد، پاسخگو و جوان است / مجلس یازدهم در آزمون شفافیت مردود شد / تاکید بر آغاز سریع‌تر واکسیناسیون رایگان همگانی

۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۵ کد : ۴۰۳ تیتر یک اخبار مهم مواضع و بیانیه‌ها
انتظار می‌رود احزابی که می‌توان آن‌ها را «حزب‌های کاغذی» نامید که اصولاً فقط یک برگۀ مجوز اداری‌اند و هیچ بدنه و تشکیلاتی ندارند تعیین وضعیت شوند. برای حضور و تأثیرگذاری بیشتر، باید سازوکار حق رأی متناسب با وزن اجتماعی و سیاسی احزاب، منطبق با یک تناسب هندسی، تعیین شود تا نهاد اِجماع ساز بتواند به فلسفۀ وجودی خودش و رسالت اجتماعی-سیاسی‌اش متعهد باقی بماند.
نهادِ اجماع ساز اصلاحات نیاز به اصلاح داد /  دغدغه ندای ایرانیان تشکیل نهادِ اجماع ساز شفاف، کارآمد، پاسخگو و جوان است / مجلس یازدهم در آزمون شفافیت مردود شد / تاکید بر آغاز سریع‌تر واکسیناسیون رایگان همگانی

جلسه شورای سیاست‌گذاری حزب ندای ایرانیان به ریاست دکتر صادق خرازی دبیر کل حزب و با حضور دکتر مجید فراهانی رئیس شورای مرکزی و اعضای شورای سیاست‌گذاری به‌صورت مجازی برگزار شد. مرور اخبار مهم هفته گذشته و بحث و بررسی پیرامون «نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان»، «شفافیت آرای نمایندگان» و «بحران کرونا» از جمله موارد بررسی‌شده در جلسه شورای سیاست‌گذاری بود.

در ابتدای این جلسه تشکیل «نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان» مورد بحث قرار گرفت. اعضای شورای سیاست‌گذاری تأکید کردند که نفس ایجاد اِجماع و هماهنگی برای برگزاری یک انتخابات پرشور که تضمین کنندۀ منافع ملی و حقوق مردم باشد، سزاوار تحسین است، اما باید با نگاهی به تجارب گذشته و رفع اشکالات اساسی‌ای که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات داشت، نهاد فعلی قدمی به پیش باشد نه آن‌که صرفاً همان روند پر اشکال قبلی با تغییر نام و صورت تکرار شود؛ از همین رو، اعضای شورای سیاست‌گذاری بر شفافیت سازوکارهای نهاد، امکان پاسخگویی به جریان‌ها، احزاب و مردم، بسترسازی برای حضور اقشار نادیده گرفته‌شده، به‌ویژه زنان و جوانان، تأکید داشتند.

از نکات نقادانۀ دیگری که در باب رویه‌های گذشته طرح شد این بود که اعضای حقیقی اساساً باید جایگاه مشورتی داشته باشند و حق رأی صرفاً برای نهادهای مدنی حاضر باشد. همچنین انتظار می‌رود احزابی که می‌توان آن‌ها را «حزب‌های کاغذی» نامید که اصولاً فقط یک برگۀ مجوز اداری‌اند و هیچ بدنه و تشکیلاتی ندارند تعیین وضعیت شوند. اعضا پیشنهاد کردند تا برای حضور و تأثیرگذاری بیشتر، باید سازوکار حق رأی متناسب با وزن اجتماعی و سیاسی احزاب، منطبق با یک تناسب هندسی، تعیین شود تا نهاد اِجماع ساز بتواند به فلسفۀ وجودی خودش و رسالت اجتماعی-سیاسی‌اش متعهد باقی بماند.

بررسی طرح «شفافیت آرای نمایندگان» از دیگر مباحث این جلسه بود. اعضای شورای سیاست‌گذاری تأکید کردند مخالفت دوباره مجلس یازدهم با طرح شفافیت آرا، طرحی که شعار اصلی نمایندگان اصولگرا در دوران رقابت‌های تبلیغاتی برای ورود به پارلمان بود، بسیار ناامیدکننده است. مجلس یازدهم در آزمون بزرگ شفافیت مردود شد، انتظار می‌رود نمایندگان از مرحله شعار عبور کرده و اقدام علمی برای شفافیت پارلمانی بردارند. مجلس شورای اسلامی نهاد قانون‌گذار درکشور است و شایسته است شفافیت و پاسخگویی را از خود شروع کند. تصویب شفافیت آرای نمایندگان گام مهمی جهت حاکم شدن شفافیت و پاسخگویی در سیستم سیاسی خواهد بود.

در انتهای این جلسه موضوع «بحران کرونا» در دستور قرار گرفت. اعضای شورای سیاست‌گذاری ضمن هشدار در خصوص احتمال بروز موج چهارم کرونا، خواستار آغاز سریع‌تر واکسیناسیون سراسری برای کنترل پاندمی کرونا شدند. هرروز تعلّل و تأخیر در واکسیناسیون کرونا باعث بروز صدمات غیرقابل‌جبرانی خواهد شد. مطابق با اصل ۲۹ قانون اساسی بهداشت و درمان رایگان حقی همگانی است و انتظار می‌رود واکسیناسیون رایگان همگانی به دور از رانت و تبعیض با اولویت کادر درمان، سالمندان و بیماران صعب‌العلاج و گروه‌های آسیب‌پذیرتر هرچه سریع‌تر آغاز شود.

 

کلید واژه ها: حزب ندای ایرانیان اصلاحات اصلاح طلبان ویروس کرونا مجلس شورای اسلامی شفافیت رای نمایندگان شفافیت