نامه حزب ندای ایرانیان به رئیس جمهور: دفاع از مردم بی‌پناه افغانستان اولویت‌ سیاست خارجی ایران قرار گیرد

۱۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۸ کد : ۴۴۸ تیتر یک اخبار مهم مواضع و بیانیه‌ها
آغوش ایرانیان همواره برای پذیرش همسایگان مهاجر خود که از جنگ‌ها و خشونت‌های مکرر به تنگ می‌آمدند باز بوده است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود با ایجاد کمیته ویژه پذیرش پناهندگان، مسیر عزیمت نخبگان، جوانان و شخصیت‌های علمی و سیاسی آن کشور را که زیر فشار احتمالی رژیم جدید از مواهب زندگی طبیعی محروم می‌شوند به ایران هموار سازید.
نامه حزب ندای ایرانیان به رئیس جمهور:  دفاع از مردم بی‌پناه افغانستان اولویت‌ سیاست خارجی ایران قرار گیرد

جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای دکتر ابراهیم رئیسی
رئیس‌جمهور گرامی و رئیس محترم شورای عالی امنیت ملی

سلام‌علیکم؛

چنانکه استحضار دارید تحولات هفته‌های اخیر در مرزهای شرقی ایران منجر به استقرار دوباره گروه طالبان در اکثر ولایات این کشور شده است. درباره علل و ریشه‌های قدرت گرفتن مجدد این گروه تحلیل‌های متفاوتی از حمایت پنهان و آشکار دولت آمریکا و برخی کشورهای منطقه از رهبران این گروه گرفته تا فساد و بی‌کفایتی دولتمردان سابق ارائه‌شده که در جای خود قابل‌بررسی است اما در حال حاضر به نظر می‌رسد جنبش مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود، جوان آزاده و خوش‌نام این کشور، توانسته است صدای رسای مردمی باشد که دهه‌هاست مظلومانه قربانی جهل و استبداد و استعمار شده‌اند.


از سوی دیگر برخورد نه چندان فعال جمهوری اسلامی ایران در تحولات پیش آمده سبب انتقاداتی در داخل کشور و در مردم مظلوم و البته نگران منطقه شده است که حزب ندای ایرانیان نیز با بخش قابل‌توجهی از این انتقادات همدل است. به همین منظور این حزب از جنابعالی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی تقاضا دارد ضمن عنایت ویژه به تحولات افغانستان در این شورا، موارد زیر را در قالب اولویت‌های سیاست خارجی کشور مورد بررسی قرار دهید:


۱- هرچند ممکن است از جانب مسئولان سیاسی و امنیتی ذی‌ربط تلاش‌های قابل‌توجهی برای مدیریت شرایط اخیر انجام شده باشد که به دلایلی رسانه‌ای نشده است اما حتماً جنابعالی هم استحضار دارید که حمایت از طالبان یا سکوت منفعلانه در برابر قدرت گرفتن آن به عنوان گروهی مستبد و خشن و دست نشانده دولت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، اگرچه شاید در کوتاه مدت بتواند به دلیل نیاز طالبان به ایران، منافعی را برای کشور ایجاد کند اما در بلند مدت به تضعیف جایگاه ایران در بین مردم و به خصوص جوانان تحول‌خواه افغانستانی که آینده‌ای آرام و درخشان را حق بدیهی خود می‌دانند منجر خواهد شد؛ بنابراین توجه به دیپلماسی عمومی در چارچوب منافع ملی ایران شایسته توجه بیشتری است.


۲- همان‌گونه که به برکت رشادت‌های سردار شهید دل‌ها حاج قاسم سلیمانی و مدافعین مظلوم حرم، توسعه نفوذ فرهنگی ایران در کشورهای همسایه غربی سیاستی منطقی و درست بوده است، دفاع از مردم بی‌پناه افغانستان که بیشترین اشتراکات فرهنگی را با ایران دارند هم باید اولویت‌های سیاست خارجی ایران قرار گیرد. مردم پنجشیر و نیز سایر ولایات همسایه شرقی اعم از تاجیک‌ها و هزاره‌ها و بلوچ‌ها نباید به حال خود رها شوند و قربانی زد و بندهای احتمالی با گروهی سر تا پا مسلح شوند که منطقی جز زور و خشونت نمی‌شناسد و هزینه استمرار امارت اسلامی طالبان، جان و مال و ناموس مردمی باشد که پاره تن ایران بزرگ هستند. از جنابعالی به طور ویژه درخواست می‌کنیم حمایت همه جانبه از مردم مظلوم افغانستان با ابزارهای دیپلماتیک و سایر حمایت‌های انسانی و اسلامی در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.


۳- در آستانه سالگرد شهادت احمدشاه مسعود و حوادث یازدهم سپتامبر که بهانه دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای را تسهیل کرد، دخالت نظامی برخی دولت‌های منطقه به‌ویژه پاکستان در منطقه پنجشیر و بخصوص ترور ناجوانمردانه شخصیتی ارزشمند مانند شهید فهیم دشتی توسط پهپادهای منتسب به این کشور، حرکتی غیرقابل دفاع و غیرقابل بخشش است که هیچ‌گاه از سوی مردم افغانستان و همه مردم آزاده منطقه بخشیده نخواهد شد. به همین منظور پیشنهاد می‌شود اخطار جدی جمهوری اسلامی ایران به دولت پاکستان و احضار سفیر این کشور به وزارت خارجه به‌طور ویژه برای پیشگیری از تکرار حوادث مجدد در منطقه در دستور کار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد. در همین زمینه رایزنی فشرده دیپلماتیک با کشورهای همسوی ایران از جمله هند، روسیه، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان می‌تواند به شکل جدی دنبال شود.


۴- آغوش ایرانیان همواره برای پذیرش همسایگان مهاجر خود که از جنگ‌ها و خشونت‌های مکرر به تنگ می‌آمدند باز بوده است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود با ایجاد کمیته ویژه پذیرش پناهندگان، مسیر عزیمت نخبگان، جوانان و شخصیت‌های علمی و سیاسی آن کشور را که زیر فشار احتمالی رژیم جدید از مواهب زندگی طبیعی محروم می‌شوند به ایران هموار سازید.

حزب ندای ایرانیان
۱۸ شهریور ۱۴۰۰

 

کلید واژه ها: حزب ندای ایرانیان افغانستان طالبان سید ابراهیم رئیسی دولت سیزدهم