عضو حزب ندای ایرانیان: احزاب اصلاح طلب به سمت مردم بروند

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۳ کد : ۴۵۴ اخبار مهم
باید پایگاه های اصلاحات که بنده آن را "پایگاه مردم سالاری" می نامم نقش واسط امین و کارگشا میان کف جامعه و حاکمیت را ایفا نماید و این بهترین روش برای بازیابی اعتماد اجتماعی برای جریان اصلاحات است. در این راستا احزاب در سطح کلانشهرها با پهنه بندی ها و ایجاد حوزه های محلی و کمک گرفتن از خیرین و دغدغه مندان در مباحث مالی و یاری گرفتن از اهل فن و نخبه ها در زمینه ایده پردازی و کارگشایی می توانند کمک بزرگی برای اعتلا و توسعه دموکراسی باشند.
عضو حزب ندای ایرانیان: احزاب اصلاح طلب به سمت مردم بروند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه مردم امروز دیگر به این راحتی به هیچ جریانی اعتماد نمی کنند، گفت: احزاب اصلاح طلب از همین حالا برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری هدف گذاری کرده و به سمت مردم بروند.

مهدی شاه میرزا در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه وقتی صحبت از پاسخگویی می شود نیاز به موجودیت احزاب چند برابر خود را نشان می دهد، اظهار کرد: وقتی احزاب در کشور قدرت داشته باشند و با تمام قوا در انتخابات ها رقابت کنند و آزادانه و به انتخاب اکثریت مردم به قدرت برسند، موظف‌اند برای حفظ و صیانت از آرای خود پاسخگو باشند و در یکایک تصمیمات و سیاستگذاری های خود، مباحث اجتماعی را لحاظ و رعایت کنند، زیرا از نظر منطقی نیازمند کسب رای مجدد مردم برای ماندن در قدرت هستند.

این عضو حزب ندای ایرانیان افزود: اما اگر فرد یا گروهی از گوشه‌ای پیدا شود و بخواهد نقش «عامل گوش به فرمان» را ایفا نماید و پاسخگویی نداشته باشد، دموکراسی رو به زوالی را شاهد خواهیم بود که ویترینش نمایانگر آزادی و دموکراسی است و باطن را که نظاره کنیم متوجه میشویم خانه از پای بست ویران است. در تمام جوامع پیشرفته جریان ها و احزاب سیاسی پس از پیروزی و به دست گرفتن مناصب حکومتی پاسخگو هستند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تاکید کرد: از سویی «تحزب گرایی» یکی از نیازهای اساسی امروز کشور جهت نیل به توسعه است، بنابراین وجود احزاب که «الیت ها» در آن حضور داشته باشند، نوعی حرکت رو به جلو تلقی می شود. باید به این نکته اشاره کرد که وقتی افراد در احزاب گزینش شوند دیگر با رانت وارد مناصب مهم سیاسی نمی شوند و بر اساس شاخص های «نخبه گرایی» و «شایسته سالاری» رشد می کنند. در واقع نباید مناصب بر اساس «وفاداری» توزیع و تخصیص داده شود، بلکه باید کاملاً با وسواس و بر اساس شایستگی افراد واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه در دور دوم دولت تدبیر و امید بالاخص سالهای ۹۷ تا ۱۴۰۰ بخش عظیمی از سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات ریزش کرد، گفت: این تحلیل قطعی و غیر قابل اجتناب است و هرکه بگوید غیر از این است واقعیت را نمی بیند و شاید هدفش سخره گرفتن عینیت است. آمار، گواه علمی است و خیلی ساده متوجه آن می شویم.

شاه میرزا همچنین بیان کرد: به نظر بنده مطلوب این است که پس از عدم پیروزی در انتخابات مجلس سال ۱۳۹۸ و ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ همچون کشورهای پیشرفته دنیا، احزاب جریان اصلاحات متفق با یکدیگر در حکمرانی کشور نقشی اساسی ایفا نمایند و سیاست ورزی حرفه ای ساری و جاری گردد و از همین امروز اقدامات سیاسی فزاینده احزاب شروع شود. این احزاب برای انتخابات مجلس ۱۴۰۲ از همین امروز هدف گذاری کنند و به سمت مردم بروند و از همه مهمتر برنامه تدوین کنند و این برنامه را برای جمهور تبیین کنند. به همین منوال برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ بیندیشند و کار کنند.مردم امروز دیگر به این راحتی به هیچ جریانی اعتماد نمی کنند.باید کار کرد و نباید در رخوت سیاسی فرو رفت.

وی در ادامه افزود: برای بازیابی اعتماد اجتماعی و جذب مردم در وهله اول پیشنهاد می شود پایگاه ها و سازمان هایی ذیل جریان اصلاحات و احزاب آن تجهیز شوند تا مردم بتوانند ساختارمند به آن سیستم ها مراجعه نموده و مشکلات و نیاز و دغدغه های خود را با بوروکراسی حداقلی مطرح کنند و تا حد امکان پاسخ درخور بگیرند.

این فعال سیاسی در پایان گفت: باید پایگاه های اصلاحات که بنده آن را "پایگاه مردم سالاری" می نامم نقش واسط امین و کارگشا میان کف جامعه و حاکمیت را ایفا نماید و این بهترین روش برای بازیابی اعتماد اجتماعی برای جریان اصلاحات است. در این راستا احزاب در سطح کلانشهرها با پهنه بندی ها و ایجاد حوزه های محلی و کمک گرفتن از خیرین و دغدغه مندان در مباحث مالی و یاری گرفتن از اهل فن و نخبه ها در زمینه ایده پردازی و کارگشایی می توانند کمک بزرگی برای اعتلا و توسعه دموکراسی باشند.

کلید واژه ها: حزب ندای ایرانیان