معاون سیاسی حزب ندای ایرانیان

چرا مصوبه اصلاح کنکور برخلاف عدالت است؟

۰۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۴ کد : ۴۶۸ مقالات و یادداشت ها
محمد حسین شیخ محمدی معاون سیاسی حزب ندای ایرانیان: نقدهای صحیح بسیاری به شیوه برگزاری کنکور طی سال‌های گذشته وارد شده و همواره بر لزوم بازنگری و اصلاح آن تأکید شده است، ولی پذیرفته نیست کنکور بد، استرس آفرین و ناعادلانه، با یک طرح ناعادلانه‌تر، ضعیف‌تر و غیر کارشناسی‌تر جایگزین شود.
چرا مصوبه اصلاح کنکور برخلاف عدالت است؟

 

نقدهای صحیح بسیاری به شیوه برگزاری کنکور طی سال‌های گذشته وارد شده و همواره بر لزوم بازنگری و اصلاح آن تأکید شده است، ولی پذیرفته نیست کنکور بد، استرس آفرین و ناعادلانه، با یک طرح ناعادلانه‌تر، ضعیف‌تر و غیر کارشناسی‌تر جایگزین شود.
 

به‌طور خلاصه و ساده نگاه کنیم چرا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور، غیرکارشناسی و ضد عدالتِ آموزشی است؟
 

یکم-این مصوبه به زیان دهک‌های کم‌درآمد و قشر محروم و مستضعف جامعه است. دانش‌آموزانی که در شهرهای کوچک، روستاها و مناطق محروم زندگی می‌کنند از امکانات آموزشی ضعیف‌تر در نتیجه عموماً از معدل پایین‌تری برخوردارند.
 

دوم-این مصوبه باعث گسترش فساد و پیشرفت تقلب در امتحانات نهایی خواهد شد. تقلب در امتحانات نهایی و پایان‌ترم آموزش و پرورش بسیار آسان‌تر و متنوع‌تر از تقلب در کنکور سراسری است.
 

سوم-این مصوبه باعث توسعه و رونق مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی، تعمیق شکاف طبقاتی و افزایش گردش مالی این مدارس خواهد شد.
 

چهارم-این مصوبه باعث رونق بیشتر کسب‌وکار «مؤسسات آموزشی و مافیای کنکور» خواهد شد.
 

پنجم-این مصوبه «سهمیه‌های ناعادلانه کنکور» را اصلاح و حذف نکرده است.
 

با این مصوبه چکار کنیم؟ مانع اجرای مصوبه غیر کارشناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی شوید، طرح را در مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون آموزش مجلس با حضور کارشناسان و متخصصان بررسی، آسیب‌شناسی و اصلاح کنید. برای تغییر نحوه برگزاری کنکور عجله نکنید، تعیین جایگزین کنکور نیاز به بررسی کارشناسی، چندبعدی و ریزبینانه‌ای دارد.

 

کلید واژه ها: محمد حسین شیخ محمدی کنکور عدالت آموزشی عدالت اجتماعی دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی