مصوبه ای در جهت افزایش قدرت مافیای کنکور

حجت سلیمانی
۱۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۳:۰۴ کد : ۴۷۶ اخبار مهم
مصوبه ای  در جهت افزایش قدرت مافیای کنکور

ندای ایرانیان: حجت سلیمانی در نقد مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با آزمون سراسری نوشت: اخیراً حزب ندای ایرانیان با توجه به دغدغه قشر کثیری از جامعه دانش آموزی و خانواده های آنها به موضوع کنکور ورود کرده است. کنکور قبل از این هم اما و اگرهای بسیار داشت اما به نظر میرسد با مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ شتابزده آن به سازمان سنجش به عنوان مجری برگزاری کنکور، این نگرانی ها بجای فروکش کردن بیشتر هم شده است. با یک تحقیق میدانی از وضعیت بازار کتب کمک آموزشی و آموزشگاههای کشور در همین فصل شهریور کاملاً میتوان نگرانی و استرس خانواده ها را مشاهده کرد. بطوریکه در کمتر از یک ماه و بدون استثنا در همه انتشارات کتب کمک آموزشی، چاپ و فروش کتب دوبرابر شده است. بسیاری از کتب کنکوری نایاب گشته و حتی بازار سیاه برای آن ایجاد شده است.


پرواضح است که مصوبه جدید نه تنها گره گشا نبوده بلکه گرهی بر گره های قبلی نیز افزوده است.
سالهاست نمایندگان مجلس و مسئولین تلاش دارند تا راه حلی برای بسط عدالت آموزشی بخصوص در مورد نحوه پذیرش در دانشگاهها اتخاذ کنند. متاسفانه تمام امیدها در این زمینه، در اقدامی شتابزده بجای حذف کنکور و چاره جویی برای شیوه ای بهتر، به ازدیاد نسل کنکور منجر شد. با مصوبه فعلی، و با سهم بالای معدل در تراز کنکوری، استرس و مشکلات اقتصادی خانوارها بیش از پیش سربرخواهند اورد. با فوق مهم شدن دروس اختصاصی، نقش آموزشگاهها و معلمانی که برای ساعتی تدریس، میلیونی میگیرند بسیار پررنگتر از قبل شده است. در ۱۵ شهریور امسال با کمک دوستی از یک موسسه با خبر شدیم که ثبت نام تمام پایه های تحصیلی نسبت به سال قبل و همین موقع ۱۴۰ درصد اقزایش داشته است. از طرفی آموزشگاههای کنکوری از دو جنبه سود میکندد؛ هم مبلغ ثبت نام بیشتر شده و هم تعداد دانش آموز در هر کلاس. قطعاً آنکه جا خواهد ماند، دانش آموز محروم است. مصوبه جدید کنکور، کاملاً بر ضد عدالت و در جهت افزایش قدرت مافیای کنکور عمل میکند. این حقیقت به درستی در نامه حزب ندای ایرانیان هم منعکس شده است. با این مصوبه ما قصد داشتیم مافیا را حذف کنیم و در عمل آنرا تقویت کرده ایم.


وضعیت هم اکنونی موسسات واقعاً عحیب است.در حال حاضر تب کنکور چنان بالا گرفته که عده بسیاری از دانش آموزان برای کنکور دی ماه در آموزشگاهها برای کلاسهای کنکوری از پایان تیرماه ثبت نام کرده و حتی نصف کتب را هم به اتمام رسانده اند. قبلاً شهریور ماه چنین بود؟ آیا این طرح به نفع دهکهای پایین و دانش آموز کم برخوردار است؟


از طرفی با پیش آمدن بحث نمرات نهایی و دخالت مستقیم نمرات در تراز کنکور، دوباره بحث بی عدالتی و برخورداری برخورداران پیش می آید. کسی انتظار ندارد در مدارس غیرانتفاعی منطقه ۱ نمرات همان واقعیتی را بیان کنند که در جنوب شهر فریاد میزنند. امکانات آموزشی شمال و جنوب یک شهر زمین تا آسمان متفاوت است چه برسد به استان تهران و سیستان. دغدغه دانش آموز نیاورانی تهیه قلم نوری بجای دفتر و قلم است و دغدغه مظلوم شهرستانی، یخ زدن در مدرسه بدون بخاری و گذر از رود خروشان برای رسیدن به مدرسه. ما از هر دو، امتحان نهایی میگیریم و هر دو را به یک عیار میسنجیم. آیا این معنای عدالت است؟


از طرفی نمره دهی مدارس هم فرق دارد. نمره ۲۰ در مدرسه سطح اول با دبیران سخت گیر به سختی به دست می آید. اما در غیرانتفاعی خواب آوران تا دلتان بخواهد ۲۰ ریخته اند. این نمرات، معدل خواهند شد و این معدل، بیش از نصف سرنوشت داوطلب کنکوری را رقم خواهد زد.


نقاط ضعف این طرح بسیار است. اما خلاصه اینکه چیزی جز بسط بی عدالتی و رشد مافیای کنکور و له شدن طبقات ضعیف جامعه نیست. امید است دولت محترم با نگاهی واقع بینانه مانع از اجرایی شدن این ظلم بزرگ در حق فرزندان پراستعداد ولی کم برخوردار این خاک گردد.

کلید واژه ها: ندای ایرانیان مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی مافیای کنکور کنکور مصوبه دانش دانش آموز کتب کنکوری آموز