محمد کیهانی در گفت و گو با پایگاه خبری حزب ندای ایرانیان

گفت و گوی نیازمند شرایط برابر است

۲۳ آبان ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۵ کد : ۴۸۶ اخبار مهم مقالات و یادداشت ها
محمد کیهانی گفت: در حقیقت کار احزاب ساده سازی و استانداردسازی مطالبات مردم در چارچوب جامعه و انتقال آن به حاکمیت و بخش‌های مختلف است به هر روی امیدواریم که احزاب بتوانند منشأ اثرات خیر در این گفت و گوی احتمالی باشد.
گفت و گوی  نیازمند شرایط برابر است

محمد کیهانی تحلیلگرمسائل سیاسی وعضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان درباره نقش احزاب دربرقراری گفت وگو بین جامعه ودولت به پایگاه خبری ندای ایرانیان گفت: این روزها پیشنهاد گفت وگو با مردم نقل همه محافل سیاسی است. اجرای این پیشنهاد شرایط و پیش شرایط‌هایی دارد که ساده‌ترین شکل آن پذیرش طرفین است. بدین مفهوم که طرفین قبل از هر گفت وگویی باید یکدیگر را بپذیرند و دریک شرایط مساوی و برابر به گفت وگو با یگدیگر بپردازند. به گونه‌ای که هیچیک دیگری را از موضع برتر نبیند و از سویی کسی احساس ترس یا جایگاه پایین‌تر در گفت گو نکند و در مجموع محیط و شرایط گفت و گو فراهم باشد. در این صورت است که می توان از گفت و گوی دو طرفه به منظور حل مشکلات سخن به میان آورد و به نتایج آن امیدوار بود.

کیهانی همچنین ادامه داد: احزاب از بدنه اجتماع شکل گرفته است به همین دلیل هم باید به عنوان یک نهاد واسطه خواست‌ها و مطالبات و برآوردی که از جامعه دارند را با زبان و ادبیات استاندارد و قابل قبول به طرف مقابل انتقال دهند. در حقیقت کار احزاب ساده سازی و استانداردسازی مطالبات مردم در چارچوب جامعه و انتقال آن به حاکمیت و بخش‌های مختلف است به هر روی امیدواریم که احزاب بتوانند منشأ اثرات خیر در این گفت و گوی احتمالی باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که احزاب می‌توانند حد فاصل میان مردم و حاکمیت باشند، گفت: احزاب به عنوان نماینده‌های مردم در جایگاه و اجتماعات مختلف حضور دارند البته احزاب به ویژه احزاب اصلاح طلبان در شرایط و فضای موجود فاقد پست‌ها در نهادها و ارگان‌های دولتی هستند بنابراین احزاب از دل همین مردم عادی یعنی دانشجو، کارگر، معلم و… تشکیل شده‌اند و به همین دلیل به آسانی می‌توانند بخشی از جامعه را نمایندگی کنند. به طور مثال نمی‌توان گفت که اعضای در حزب ندای ایرانیان نمایندگی کل مردم را بر عهده دارند بلکه نمایندگی بخشی از جامعه را می‌توانند برعهده داشته باشند.

کیهانی در پایان افزود: احزاب اصلاح طلب که شورای هماهنگی هم دارند بر سر کلیات با یکدیگر توافق دارند. شورای هماهنگی خواه و ناخواه بخشی از جامعه را نمایندگی می‌کنند به همین دلیل هم می‌توانند نماینده بخشی از جامعه و اساساً حد فاصل میان مردم و حاکمیت باشند.

کلید واژه ها: حزب ندای ایرانیان محمد کیهانی گفت و گو