اشکان مجللی در گفت و گو با ندای ایرانیان:

دولت در برجام از اختیاراتش استفاده نکرد

۱۳ آذر ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۲ کد : ۴۹۴ اخبار مهم مقالات و یادداشت ها
اشکان مجللی گفت: تحریم هایی که آمریکا علیه تهران وضع کرده بود در دوره بایدن معافیت هایی برای این تحریم ها صورت گرفت. این معافیت ها احتمالاً با توجه به موضع گیری های اخیر مقامات آمریکایی لغو خواهد شد.
دولت در برجام از اختیاراتش استفاده نکرد

 

 

ندای ایرانیان: اشکان مجللی تحلیلگر حوزه بین الملل و عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان درباره سرنوشت برجام و تاثیر آن در صورت عدم نتیجه به پایگاه خبری ندای ایرانیان گفت: با توجه به فرصت چند ماهه ای که در مذاکرات از دست رفته وضعیت برجام را باید با این شرایط همانند قبل ندانست. این در حالی است که به دولت برای تصمیم گیری درباره برجام اختیارات تام داده شده بود ولی تصمیمی در این رابطه گرفته نشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم با توجه به اتفاقاتی که در ایران رخ داد شاید تلقی کشورهای غربی این باشد که جایگاه دولت نزد مردم مانند قبل نیست. همچنین از قرار معلوم غربی ها دیگر آنگونه که در رابطه با برجام نظر مثبت داشتند، چنین نگاهی ندارند. علاوه بر این، مجلس نمایندگان آمریکا هم در انتخابات میان دوره ای به دست جمهوری خواهان افتاد و کمتر از یکماه دیگر تشکیل می شود. این هم خود بر عللی بر سایرعلت ها است؛ از این رو به نظر باید برجام دیگر جایگاه قبلی برای طرفین ندارد.

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه به نظر میرسد نه تنها از سوی طرف آمریکایی و اروپایی عزمی برای تحقق برجام وجود ندارد بلکه به نظر طرف ایرانی هم مانند سابق تلاشی برای احیا و ندارد، گفت: از این رو در صورتی که برجام به نتیجه نرسد آنگونه که از شواهد پیداست احتمال این وجود دارد که پرونده ایران به شورای امنیت برود و مسئله دیگری که پیش روی ایران است تحریم هایی که آمریکا علیه تهران وضع کرده بود در دوره بایدن معافیت هایی برای این تحریم ها صورت گرفت. این معافیت ها احتمالاً با توجه به موضع گیری های اخیر مقامات آمریکایی لغو می شود. این مورد می تواند به فروش نفت ایران تاثیر بگذارد. اتفاقی هم که در داخل رخ می دهد این است که قیمت ها بیش از پیش افزایش خواهد یافت. قیمت ارز بالا خواهد رفت و قیمت دلار نیز به ۴۰ هزار تومان سوق خواهد یافت که مطلوب نیست.

مجللی در پایان گفت: برای اینکه پرونده ایران به شورای امنیت نرود باید برجام به جریان افتد. توافقی که در شرف تحقق بود فرصتی خوبی برای تصویب برجام ایجاد کرد. نباید این فرصت ها از دست می رفت. اگر در آن زمان هم در دولت عزم پیوستن به برجام نبود حالا اگر انعطافی وجود دارد وهمچنان بحث توافق هسته ای داغ است دولت باید برجام را به تصویب برساند. در غیر این صورت مگر اینکه در داخل اقداماتی صورت گیرد مثلاً دولت اقداماتش را در رابطه با انرژی هسته ای متحول کند. بنابراین یک کلاف سردرگمی ایجاد شده که فعلاً در کوتاه مدت مشخص نیست وضعیت به کدام سو خواهد رفت.

کلید واژه ها: تحریم مذاکرات پرونده هسته ای اشکان مجللی ندای ایرانیان