اشکان مجللی عضو شورای مرکزی ندای ایرانیان:

در صورت مشارکت پایین در انتخابات اصولگرایان پیروز خواهند بود/ مردم از نهاد انتخابات دلخور شده اند/ تنها در صورت پیروزی بایدن اصلاح طلبان شانس پیروزی خواهند داشت

۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۱ کد : ۳۶۴ اخبار مهم مقالات و یادداشت ها
اشکان مجللی: با توجه به مشارکت حداقلی مردم در انتخابات مجلس یازدهم (۲۰ درصد در شهر تهران) به نظر می رسد که در صورت تکرار همین رویه بالاخص از سوی طبقه متوسط شهری درصد شرکت کنندگان در انتخابات سال ۱۴۰۰ هم به شدت پایین باشد. در اینگونه رقابت ها که با مشارکت حداقلی مردم همراه است اصولگرایان پیروز بلامنازع میدان هستند. احتمالا در انتخابات سال آینده هم نتیجه ای مشابه انتخابات شورای شهر دوم که با مشارکت یازده درصدی شهروندان تهرانی در سال ۸۱ همراه بود رقم خواهد داد.
در صورت مشارکت پایین در انتخابات اصولگرایان پیروز خواهند بود/ مردم از نهاد انتخابات دلخور شده اند/ تنها در صورت پیروزی بایدن اصلاح طلبان شانس پیروزی خواهند داشت

اشکان مجللی عضو شورای مرکزی و شورای سیاستگذاری نای ایرانیان در گفتگو با پایگاه خبری ندای ایرانیان به بررسی دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا پرداخته که مشروح آن را مشاهده می کنید:

 

آقای مجللی همانطور که مستحضرید سال پیش رو دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را در پیش رو داریم بر همین اساس عملکرد شوراها به خصوص شورای شهر تهران را چطور ارزیابی کرده و فکر می کنید مردم دوباره به اصلاح طلبان برای اداره شهرها اعتماد می کنند؟

با توجه به مشارکت حداقلی مردم در انتخابات مجلس یازدهم (۲۰ درصد در شهر تهران) به نظر می رسد که در صورت تکرار همین رویه بالاخص از سوی طبقه متوسط شهری درصد شرکت کنندگان در انتخابات سال ۱۴۰۰ هم به شدت پایین باشد. در اینگونه رقابت ها که با مشارکت حداقلی مردم همراه است اصولگرایان پیروز بلامنازع میدان هستند. احتمالاً در انتخابات سال آینده هم نتیجه ای مشابه انتخابات شورای شهر دوم که با مشارکت یازده درصدی شهروندان تهرانی در سال ۸۱ همراه بود رقم خواهد داد. این مستقل از نحوه عملکرد نسبتاً مثبت شورای شهری فعلی تهران است. اساساً اکثریت مردم از نهاد انتخابات دلخور شده اند.

 

آنطور که به نظر می رسد سال ۱۴۰۰ با تعدد کاندیداها در هر دو جریان مواجه خواهیم بود، این مساله چه تاثیری در انتخابات ایجاد می کند؟

همانطور که در پاسخ به سوال قبلی هم ذکر شد اگر روال مشارکت در انتخابات پیش رو نظیر انتخابات مجلس یازدهم باشد کاندیدای اصلی اصولگرایان پیروز رقابت ها خواهد بود و این مستقل از کمیت و یا کیفیت کاندیداها در جریان اصلاحات است. جریان اصلی اصولگرایان همواره نشان داده اند که در اکثر انتخابات ها با وجود حضور چند کاندیدا همواره یک کاندیدای اصلی داشته و آن شخص پیروز رقابتها خواهد بود.

 

اصولگرایان خود را از هم اکنون پیروز انتخابات می دانند، آیا این جریان توانسته در برنامه های خود خواست مردم را نمایندگی کند یا صرفاً به دلیل مشارکت پایین خود را در پاستور می بیند؟

 

بدیهی است که آنها به سبب تخمین شان از میزان مشارکت مردم از هم اکنون خود را پیروز انتخابات بدانند.

 

 

عدم مشارکت گسترده در انتخابات مجلس یازدهم سبب شد اصلاح طلبان مجلس را تمام و کمال به رقیب واگذار کنند، با توجه به وضعیت فعلی کشور (عملکرد دولت، وضعیت سیاست خارجی، وضعیت اقتصادی و…) آیا اساساً شانسی برای کاندیدای اصلاحات در انتخابات پیش رو قائل هستید؟

به نظر بنده اصلاح طلبان تنها در یک صورت شانس پیروزی خواهند داشت و آن هم منوط به این است که جو بایدن در انتخابات امریکا برنده رقابتها شده و بازگشت دولت آینده ایالات متحده به برجام را رقم بزند. طبیعی است که با این اتفاق و به وجود آمدن گشایش کوتاه مدت اقتصادی به ویژه در چند ماهه آخر دولت حسن روحانی شاید اصلاح طلبان برای پیروزی در انتخابات شانسی داشته باشند. اما با تداوم وضعیت فعلی جریان اصلاح طلب شکست خورده قطعی خواهد بود.

 

شورای نگهبان چقدر در کشاندن مردم به پای صندوق آراء تاثیر گذار است؟

با ادامه وضعیت فعلی و آگاهی طبقه متوسط از اینکه دولت منتخب‌شان اختیار چندانی در اداره امور ندارد حتی سهل‌گیری شورای نگهبان در تایید صلاحیتها تاثیر اندکی داشته و احتمالاً سبب افزایش چند درصدی مشارکت خواهد شد. که در نهایت تاثیری در نتیجه اصلی نخواهد گذاشت.

 

*تهیه و تنظیم: سالار احمدی

کلید واژه ها: اشکان مجللی ندای ایرانیان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شورای شهر