فاطمه شفیعی در گفت و گو با ندای ایرانیان:

شهرداری باید نسبت به عدم نوسازی ناوگان عمومی پاسخگو باشد / با دعا معضل آلودگی هوا حل نمی شود

۲۹ آذر ۱۴۰۱ | ۰۳:۰۳ کد : ۵۰۲ اخبار مهم مقالات و یادداشت ها
فاطمه شفیعی گفت: شهردار تهران اگر قرار است نقشی در رابطه با اجرای قانون هوای پاک ایفا کند باید به مسئولیت خودش یعنی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و اصلاح معابر بپردازد. زیرا در معابر ما شاهد ترافیک‌های بسیار سختی به خصوص در وضعیت وارونگی که منجر به افزایش غلظت آلودگی جوی می‌شود، هستیم.
شهرداری باید نسبت به عدم نوسازی ناوگان عمومی پاسخگو باشد / با دعا معضل آلودگی هوا حل نمی شود

 

 


 


 

ندای ایرانیان: فاطمه شفیعی کارشناس مسائل محیط زیست وعضوشورای مرکزی ندای ایرانیان درباره افزایش آلودگی هوا وصحبت‌های اخیر شهردار تهران نسبت به وظیفه‌اش در کاهش آلایندگی‌ها و بهبود کیفیت هوای پاییتخت به پایگاه اطلاع رسانی حزب ندای ایرانیان گفت: با توجه به اینکه بیش از ۲۰ دستگاه در رابطه با اجرای قانون هوای پاک مسئولیت دارند و فراتر از قانون هم هیچکس نمی‌تواند صحبت کند و در آن قانون قبل از هر دستگاهی، متولی اجرای هوای پاک سازمان حفاظت محیط زیست است و وظیفه هر دستگاهی هم دراین رابطه مشخص شده است البته شهرداری هم وظایفی نسبت به اجرای قانون هوای پاک دارد که اکنون می‌گوید این وظیفه وزارت کشور است.

وی افزود: بخشی از وظایف شهرداری در قبال اجرای قانون هوای پاک به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بازمی گردد. چراکه همچمنان نزدیک به ۳۰ هزار اتوبوس فرسوده در تهران وجود دارد که هنوز با گازوئیل‌های پرگوگرد در حال ترددند. بنابراین فکر می‌کنم شهردار تهران اگر قراراست نقشی در رابطه با اجرای قانون هوای پاک ایفا کند باید به مسئولیت خودش یعنی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و اصلاح معابر بپردازد. زیرا در معابر ما شاهد ترافیک‌های بسیار سختی به خصوص در وضعیت وارونگی که منجر به افزایش غلظت آلودگی جوی می‌شود، هستیم.

کارشناس مسائل محیط زیست با بیان اینکه در چنین روزهایی که شاهد افزایش آلایندگی‌ها هستیم بازهم فروش طرح ترافیک مجاز اعلام می‌شود، گفت: در حالی که باید در چنین روزهایی ترافیک خودروها تا امکان کاهش یابد اما برعکس فروش طرح ترافیک به خصوص در مناطق ممنوع «به دلیل فشردگی و تراکم بالای جوی» بیشتر شده است. بنابراین شهرداری به‌عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی وهمچنین شورای شهر که با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود باید قبل از هر چیز در قبال مسئولیت خود و بودجه‌ای که به این سازمان برای نوسازی ناوگان عمومی واصلاح معابر اختصاص یافته است، پاسخگو باشد.

شفیعی افزود: به طور کل در رابطه با مسئله وارونگی و ثبات هوا که در روزهای سرد سال اتفاق می افتد بهترین کار ممکن در چنین شرایط جوی کاهش تولید آلاینده است تا مسئله خروج آلودگی هم حل شود. تا جای ممکن باید مازوت سوزی و گازوئیل‌های پرگوگرد را نداشته باشیم به عبارتی اجازه ندهیم آلودگی ایجاد شود که بعد به دنبال راه حل برویم.

عضو ندای ایرانیان با اشاره به اینکه یکبار برای همیشه دستگاه‌های متولی در قبال اعتباری که برای اجرای قانون هوای پاک دریافت می کنند باید نسبت به وظایف شان پاسخگو باشند، خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای از عوامل دست‌به‌دست هم داده تا ما شاهد افزایش آلایندگی‌ها در تهران و حتی برخی از شهرهای ایران مانند اراک باشیم. چراکه یکی از این عوامل مازوت سوزی در نیروگاه‌هاست و دیگری مسئله فرسودگی حمل‌ونقل عمومی وهمچنین گازوئیل‌های پرگوگرد است. گازوئیل پرگوگرد نباید از ۵۰ PPM بالاتر باشد اما برعکس بالاتراز این میزان است. همه این شرایط دست به دست یکدیگر می‌دهد که سالانه ۵ هزار نفر تنها در تهران به خاطر آلودگی هوا جانشان را از دست می‌دهند.

این کارشناس مسائل محیط زیست در پایان تأکید کرد: مسئولان نسبت به آلودگی هوا به‌عنوان یک مسئله مقطعی رفتار می‌کنند به‌گونه‌ای که برخی با دعا برای وزش باد و بارش باران به دنبال رفع معضل هستند. به‌راستی جای تأسف است برای کشوری به وسعت ایران ما به دنبال دعا برای وزش باد و بارش باران باشیم تا معضل آلودگی هوا برطرف شود در حالی که این معضل ناشی از ناکارآمدی در مدیریت و کوتاهی مسئولان است و با دعا معضل آلودگی هوا حل نمی شود.

کلید واژه ها: فاطمه شفیعی ندای ایرانیان محیط زیست آلودگی هوا