اشکان مجللی در گفت و گو با حزب ندای ایرانیان:

برجام از دستور کار ایالات متحده خارج شده است/ پکن به دنبال هژمونی منطقه ای است/ برجام و بازگشت اروپا به توافق به زیان چینی هاست

۲۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۳ کد : ۵۳۱ اخبار مهم
توافق میان تهران و ریاض کار را برای چین ساده‌تر کرده و اکنون نقل و انتقالات انرژی آسان‌تر صورت می‌گیرد به همین دلیل هم این بار چین در مسئله برجام میانجیگری نخواهد کرد.
برجام از دستور کار ایالات متحده خارج شده است/ پکن به دنبال هژمونی منطقه ای است/ برجام و بازگشت اروپا به توافق به زیان چینی هاست

اشکان مجللی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان درباره چشم انداز برجام، امکان میانجیگری چین در برنامه جامع اقدام مشترک و بازگشت اروپا به توافق به سایت اطلاع رسانی حزب ندای ایرانیان گفت: اگرچه نیاز مسئولان به انعقاد پیمان جدید با اروپایی ها به جهت رفع تحریم ها و یا حداقل، کاهش آن محسوس است اما با توجه به بی علاقگی آمریکا به دلیل شرایط داخلی ایران و جنگ اوکراین به نظر می رسد برنامه جامع اقدام مشترک از اولویت و دستور کار ایالات‌متحده خارج شده است به همین دلیل نیز معتقدم که برجام چندان شانس احیا نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان میانجیگری چین در برجام و بازگشت اروپا به آن نظیرمدل توافق ایران و عربستان وجود دارد، اظهار کرد: چین به دنبال هژمونی منطقه‌ای است به مفهومی خود را در قامت یک ایالات‌متحده در منطقه می‌داند. پکن به دلایلی کشورهای متخاصم را با یکدیگر آشتی می‌دهد و مهم‌ترین دلیل آن‌هم سهولت جریان انتقال سوخت و انرژی به چین از طریق ایران و عربستان است.

مجللی ادامه داد: بنابراین توافق میان تهران و ریاض کار را برای چین ساده‌تر کرده و نقل و انتقالات انرژی آسان‌تر صورت می‌گیرد به همین دلیل هم پکن، این بار در مسئله برجام میانجیگری نخواهد کرد. زیرا چین نفت را با قیمت بسیار پایین‌تر از ایران می‌خرد و به‌جای پول، کالا می‌دهد؛ برجام می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد.

این عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با اشاره به اینکه در صورت رفع تحریم‌ها، ایران وارد تجارت با کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌شود و پولش هم به دلار دریافت می‌کند، تأکید کرد: در صورت توافق، ایران دیگر نیازی به واردکردن کالاهای دست چندم چینی به داخل ندارد و این به زیان چین است.

وی افزود: ایران باید تکلیفش را در چند عرصه با خود روشن کند. نخست در عرصه مسائل داخلی که با توجه به اتفاقات و اعتراضات سال گذشته باید ببیند که می‌تواند یک آشتی ولو حداقلی در داخل به وجود بیاورد و یا اینکه انتخابات آزاد برگزار کند و دوم وارد تنش زدایی با غرب شود.

مجللی در پایان با اشاره به اینکه در صورت تنش‌زدایی ایران در روابطش با غرب، ممکن است برجام به شکل کنونی یا توافقی جدید میان تهران وطرفین منعقد شود، گفت: اما این مهم به عزم ایران و طرف خارجی بستگی دارد تا راستی آزمایی ایران را به‌خصوص در عرصه انرژی اتمی بسنجد.

 

کلید واژه ها: اشکان مجللی برجام چین اروپا آمریکا هژمونی منطقه ای توافق تهران و ریاض