محمدحسین شیخ‌محمدی:

مجلس عزمی جدی در تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان نشان دهد/ تعلل ۷ ساله مجلس به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست

۱۳ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۲۹ کد : ۷۹ اخبار مهم
رئیس دفتر فرهنگی اجتماعی حزب ندای ایرانیان با اشاره به کودک‌آزاری های اخیر اظهار کرد: قوانین فعلی ما، توان بازدارندگی کافی برای برخورد با کودک‌آزاری را ندارند.
مجلس عزمی جدی در تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان نشان دهد/ تعلل ۷ ساله مجلس به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست

رئیس دفتر فرهنگی اجتماعی حزب ندای ایرانیان با اشاره به کودک‌آزاری های اخیر اظهار کرد: قوانین فعلی ما، توان بازدارندگی کافی برای برخورد با کودک‌آزاری را ندارند.
محمدحسین شیخ‌محمدی در گفت و گو با پایگاه خبری ندای ایرانیان گفت: انتظار ما این هست که هرچه سریع‌تر لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، در راستای کاهش خطرات و جبران آسیب‌های ناشی از جرم برای کودک و نوجوان، موردبررسی و تصویب قرار گیرد. تعلل ۷ سال مجلس در تصویب قوانین مهم و حیاتی مانند قانون حمایت از کودک و نوجوان برای جامعه قابل‌پذیرش نیست.

وی افزود: کودک‌آزاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی که نشان‌دهنده یک بحران در جامعه است، امروزه روند رو به رشدی را در جامعه ما طی می‌کند که پیامدهای جدی عاطفی و رفتاری در کودکی و بزرگ‌سالی دارد. کودکی دوران رشد و شکل‌گیری شخصیت است، انواع کودک‌آزاری در این سال‌های حساس و مهم، به رشد و سلامت آنان آسیب‌های جدی می‌رساند. کودکان آزاردیده در همه جنبه‌های سلامت، رشد، هوش، ذهنیت روانی و اجتماعی با مشکلات و نارسایی‌های فراوانی روبرو خواهند شد و باعث تخریب عملکرد و رفتارهای پرخطر در آینده میگردد.

شیخ محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تعداد موارد کودک‌آزاری و اینکه سهم قابل‌توجهی از موارد کودک‌آزاری حاصل تکرار این چرخه است؛ نیاز است با شناسایی، تشخیص، پیشگیری و درمان عواملی که باعث آزار کودکان می‌شوند، به پایان این چرخه و حفظ سلامت کودکان کمک کرد. متأسفانه هنگامی‌که حادثه‌ای رخ می‌دهد، برای مدت کوتاهی بحث لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بین مسئولین و نمایندگان مجلس مطرح و مجدد به فراموشی سپرده می‌شود؛ لایحه‌ای که جامعه ایران سال‌هاست در انتظار تصویب نهایی آن است.

رئیس دفتر فرهنگی اجتماعی حزب ندای ایرانیان ادامه داد: افزایش آمار کودک‌آزاری ناشی از ضعف آموزش، عدم شفافیت قانون، وضعیت نابسامان اجتماعی و خانوادگی و ضعف مکانیزه‌های قضایی است. تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان لازم ولی کافی نیست؛ کاهش کودک‌آزاری، نیازمند آموزش‌هایی در چهارچوب شرع و اسلام برای کودکان و خانواده‌هاست. آموزش خود مراقبتی جنسی از بچه‌ها، تقویت باورهای دینی و موازین اخلاقی از مباحث مهم و حیاتی است که می‌تواند به کاهش بخشی از پدیده کودک‌آزاری کمک کنند. باید بپذیریم نهادهایی مانند وزارت آموزش‌وپرورش، صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد که در ارتباط با مسائل کودکان و خانواده‌ها هستند حق مطلب را در آسیب‌های اجتماعی ادا نمی‌کنند.

شیخ‌محمدی در پایان تصریح کرد: باید بپذیریم مسامحه و تساهل در این موضوع تبعات جبران‌ناپذیر بسیاری را بر جامعه و علی‌الخصوص بخشی از قشر آسیب‌پذیر آن یعنی کودکان خواهد گذاشت و مانعی برای رشد و پرورش نسلی سالم و شاداب و به‌تبع آن جامعه‌ای توانمند و توسعه‌یافته خواهد بود. امیدوارم نمایندگان مجلس ما، در کوک آزاری‌های اخیر، خود را در جایگاه پدران و مادرانی بگذارند که به کودکانشان تعرض می‌شود، بی‌تردید لحظه‌ای را تلف نکرده و به‌سرعت این لایحه را به نتیجه خواهند رساند.

کلید واژه ها: حزب ندای ایرانیان اسیب های اجتماعی