مجید فراهانی: ایده‌های ابتدایی «ندا» به گفتمان جریان اصلاحات تبدیل‌شده است/«ندا» به دنبال ایجاد گفتمانی جدید باهدف غلبه بر فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است

۲۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۸ کد : ۱۹۵ تیتر یک اخبار مهم
بخش عمده‌ای از مشکلات امروز جامعه به علت تفکر کهنه، سنتی و توسعه‌نیافته نسل اصلاح‌طلب و اصولگرایی است که اکنون در رأس امور هستند. این وضعیت در احزاب اصلاح‌طلب هم وجود دارد.
مجید فراهانی: ایده‌های ابتدایی «ندا» به گفتمان جریان اصلاحات تبدیل‌شده است/«ندا» به دنبال ایجاد گفتمانی جدید باهدف غلبه بر فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است

ندای ایرانیان: حزب ندای ایرانیان چهارمین کنگره خود را برگزار می‌کند و وارد پنجمین سال فعالیت خود شده است. حزبی که در فضای بحرانی سال‌های پس از ۸۸ و ماه‌های ابتدای سال ۹۳، بعد از رایزنی با جریان‌های سیاسی مختلف بر اساس خلأهایی که در فعالیت احزاب قابل‌مشاهده بود پایه‌گذاری شد. پیرامون آنچه در این سال‌ها بر «ندای ایرانیان» گذشته، با مجید فراهانی، رئیس شورای مرکزی حزب «ندای ایرانیان» به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.


*آقای دکتر فراهانی، حزب ندا در حال ورود به پنجمین سال فعالیت خود است. عملکرد حزب ندای ایرانیان را در طول سال‌های گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مجوز فعالیت حزب ندای ایرانیان در مرداد ۹۳ صادر شد اما مؤسسان حزب سال‌های سال با یکدیگر ارتباط داشتند و دغدغه‌های خاصی را دنبال می‌کردند. این دغدغه‌ها در تشکیل حزب ندای ایران مؤثر بود. قریب به ۱۰ سال قبل از تأسیس حزب با دوستان سیاسی احزاب اصلاح‌طلب و حتی اصولگرا جلسات هم‌اندیشی برگزار کرده بودیم. در این جلسات آرمان‌ها و ایده‌هایی دنبال شد که هیچ‌گاه توسط احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا قابل‌مشاهده نبود. درنتیجه این خلأ، اقدام به تأسیس حزب ندای ایرانیان شد. مواضع «ندا» در بیانیه‌های حزب قابل‌مشاهده است. در بیانیه راهبردی حزب در شهریور ۹۳ مهم‌ترین آرمان‌ها به رشته تحریر درآمد. در آن بیانیه بر بهره‌گیری از فرصت‌ها برای سیاست ورزی، لزوم گفت‌وگو و تعامل میان گروه‌های مختلف، اهمیت صندوق رأی و شرکت در انتخابات و تأکید بر مردم‌سالاری سازگار با دین، امید به آینده و استفاده از تجربه گذشته فعالیت‌های اصلاح‌طلبی تأکید شده بود. بر اساس این محورها در طول ۵ سال گذشته توانستیم گام‌های مفیدی برداریم.


*حزب ندای ایرانیان در شرایط خاصی تأسیس شد و نیروهای آوانگارد برخی احزاب اصلاح‌طلب به ندا پیوستند اما هنوز جای مطرح کردن این سؤال وجود دارد که چه نیازی به تأسیس حزب جدید وجود داشت؟
ندا با اعتراض به انحطاط تشکیلاتی در احزاب موجود شکل گرفت. جوانان اعتقاد داشتند که گسست نسلی در مدیریت جامعه به وجود آمده است. جوانانی که به‌‌واسطه فعالیت‌های خود انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانده بودند، باگذشت حدود ۴۰ سال از پیروزی انقلاب حاضر نبوده و نیستند که صندلی‌های مدیریتی خود را ترک کنند. پیرمردانی که هرچند در ۲۵ سالگی به وزارت و مدیریت‌های کلان رسیده بودند اما اکنون با داشتن ۶۰ تا ۷۰ سال سن حاضر به ترک مسئولیت‌های خود نیستند. بخش عمده‌ای از مشکلات امروز جامعه به علت تفکر کهنه، سنتی و توسعه‌نیافته نسل اصلاح‌طلب و اصولگرایی است که اکنون در رأس امور هستند. این وضعیت در احزاب اصلاح‌طلب هم وجود دارد. احزاب اصلاح‌طلب به شکل نمایشی از جوانان در شورای مرکزی خود استفاده می‌کنند و درنهایت توسعه‌یافته‌ترین احزاب افتخارشان استفاده از دو تا سه جوان در شورای مرکزی است. طبیعتاً در هنگام انتخابات، در تشکیل دولت و شوراها همین نیروهای بازنشسته و قدیمی که در احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا حضور دارند، به مسئولیت می‌رسند. حزب ندای ایرانیان باهدف شکستن گسست نسلی موجود در بدنه مدیریتی جامعه شروع به فعالیت کرد و هزینه‌های آن را هم بلافاصله پرداخت.


* چرا از همان ابتدای تشکیل ندای ایرانیان نوعی هجمه به مؤسسان حزب صورت گرفت؟
زمانی که حزب ندا شکل گرفت رادیکالیسم کوری وجود داشت که معتقد بود صندوق رأی به بن‌بست رسیده است و بعد از حوادث سال ۸۸ انتخابات را مسیر درستی برای پیشبرد اهداف خود نمی‌دانست. این رادیکال‌ها در آن سال‌ها پرونده انتخابات را تمام‌شده می‌دانست و نوعی ناامیدی را در جامعه ترویج می‌دادند. حزب ندا در این موقعیت با تأکید بر عقلانیت، مردم‌سالاری، امکان فعالیت سیاسی در چارچوب قانون اساسی وارد صحنه شد و توانست هژمونی سختی که در جامعه به وجود آمده بود را تحت تأثیر قرار دهد؛ و معتقد بود باید اصلاحات گام‌به‌گام برای رسیدن به توسعه پایدار اتفاق بیفتد و لازم است از ظرفیت‌های موجود در جامعه و قانون اساسی استفاده شود. این اعتقاد در فضای آن سال‌ها که به‌شدت هیجانی بود، موردپذیرش قرار نمی‌گرفت. به‌هرحال عدم پذیرش قیومیت نسل قدیم و همچنین تأکید بر قانون اساسی و حفظ ساختارهای جمهوری اسلامی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور مسائلی نبود که در فضای تندوتیز آن سال‌های یاس آلوده، پذیرفته شود. به همین علت حزب چه در آستانه تأسیس و چه بعد از تأسیس، فشارهای روانی بسیار زیادی را تحمل کرد و مورد هجمه و تهمت‌های بسیار زیادی قرار گرفت.


* باوجود تمامی این فشارها چه میزان در دستیابی به اهداف ابتدایی حزب موفق عمل کردید و به کدامیک از اهداف خود دست‌یافتید؟
گفتمانی که در آن سال‌ها حزب ندای ایرانیان مطرح می‌کرد به گفتمان رایج تبدیل‌شده است و این پیروزی حزب ندای ایرانیان است. گفتمانی که حزب در هنگام تأسیس بدون ترس از هجمه‌ها بر آن تأکید داشت و امروز آن ایده‌ها به گفتمان غالب در جریان اصلاحات تبدیل‌شده است. زمانی که ندا از پوست‌اندازی اصلاحات صحبت می‌کرد، مورد هجمه‌ها و تهمت‌های زیادی به دلیل مطرح کردن این موضوع قرار گرفت. منتقدان می‌گفتند «اصلاحات پوست‌اندازی نمی‌خواهد، پوست اصلاحات را کنده‌اند» اما امروز هم آقای عارف هم آقای حجاریان و دیگر بزرگان اصلاحات از ضرورت پوست‌اندازی اصلاحات صحبت به میان می‌آورند. یا در بحث ضرورت بازنشستگی نسل گذشته و لزوم نوآفرینی در بدنه مدیریت شهری این ندای ایرانیان بود که ایستادگی کرد و خوشبختانه با رأی دوسوم نمایندگان مجلس قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان تصویب شد و امروز شاهد نوآفرینی در مدیریت شهری هستیم و یا اینکه امروز احزاب اصلاح‌طلب بیش از نیمی از اعضای خود را از بین جوانان اصلاح‌طلب انتخاب می‌کنند که این خصیصه، توسط ندای ایرانیان پایه‌گذاری شد. امری که درگذشته وجود نداشت و اگر یکی دو نفر از اعضای شورای مرکزی احزاب از جوانان انتخاب می‌شدند، باعث فخر بزرگان می‌شد؛ اما اکنون این موضوع رایج شده است و احزاب از هم سبقت می‌گیرند که بدنه حزبی و حتی شورای مرکزی خود را نوسازی کنند و ندای ایرانیان از این موضوع خوشحال است. خوشحالیم که جوانان امروز در سمت‌های عالی منصوب می‌شوند، اخیراً شورای شهر مشهد جوان ۳۸ ساله‌ای را به‌عنوان شهردار انتخاب کرده است که عملکرد خوبی در حوزه مالی و اقتصادی داشته است یا بحث قانون‌گرایی و تأکید بر صندوق رأی، به سکه رایج بین احزاب تبدیل‌شده است و دیگر شرکت در انتخابات پذیرش چارچوب‌های کشور بدیهی است. این نکات از سوی ندا در شرایطی عنوان می‌شد که در آن فضای رادیکال حرف از پذیرش قانون اساسی، ذنب لا یغفر تلقی می‌شد و عنوان کنندگان این موارد به هزاران اتهامی که نمی‌توان بر زبان جاری کرد، متهم می‌شدند و محکوم می‌شدیم که ندای ایرانیان از مراکز قدرت خط دهی می‌شود اما اکنون همان نکات و دیدگاه‌ها توسط فعالان سیاسی اصلاح‌طلب مطرح می‌شود. در آن مقطع ندای ایرانیان مظلومانه هزینه‌های زیادی داد و امروز با پیگیری و ایستادگی اعضای حزب در مرکز، شاهد هستیم که نهال ۵ سال پیش امروز به درخت تنومندی تبدیل‌شده که شاخه‌های آن در مراکز استانی شکل‌گرفته است و کنگره باشکوهی که نزدیک به ۱۵۰۰ نفر از اعضای حزب در آن شرکت دارند از ثمرات این درخت تنومند است.


*ندا و جوان‌گرایی درهم آمیخته‌شده است اما عملاً مشاهده نمی‌شود که اعضای حزب در دریچه حزب ندای ایرانیان به سمت مدیریتی رسیده باشند؛ علت چیست؟
حزب ندای ایرانیان تشکیل نشده که برای اعضای خود پست دولتی و حکومتی ایجاد کند و اگر عضوی این‌گونه می‌اندیشد که می‌توان با فعالیت مقطعی یکی از سمت‌های دولتی را تسخیر کند خیال باطلی در سر دارد. سپردن سمت‌های کلان به اعضای حزب هدف و رسالت حزب ندای ایرانیان نیست. اساساً یکی از اعتراضات ندا این است که افرادی سوءاستفاده‌گرانه و حتی با اهداف سوء به احزاب مراجعه می‌کنند، بعضاً شاهد هستیم که برخی افراد از احزاب رشد می‌کنند اما اهداف ناسالمی دارند. حزب ندای ایرانیان به دنبال ایجاد گفتمانی جدید باهدف غلبه بر فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه است. ندای ایرانیان به دنبال تغییر و تحول در ذائقه مدیران جامعه، فضای فرهنگی، عمومی مدیریت جامعه و تغییر در اتمسفر سیاسی اجتماعی کشور است. اعتقادداریم توسعه اتفاق نمی‌افتد مگر با بازسازی بدنه مدیریت کشور، مگر با کنار رفتن نسلی که همه آنچه امروز با آن روبه‌رو هستیم به‌‌واسطه حضور ایشان در سمت‌های مختلف بوده است. این نسل امتحان خود را پس داده و ۴۰ سال است در رأس امور قرار دارند و باید کنار بروند تا نسل جوان مدیریت کشور را بر عهده بگیرد. نسل جوان دیروز و بازنشسته امروز هر هنری داشته در این ۴۰ سال رو کرده است. چیزی ناگفته و ناشنیده نگذاشته و هر آنچه فکر می‌کردند می‌توانند برای سعادت جامعه انجام دهند در این ۴۰ سال انجام داده‌اند؛ و ایده جدیدی ندارند. آن‌ها باید کنار بروند تا نسل جدید در قدرت قرار بگیرد. این نکته خطاب به اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، نهادهای انتخابی، دولتمردان و هم‌نهادهای انتصابی است. جهان پیرامون ما تغییر کرده است. ۴۰ سال پیش امارات متحده عربی به شکل کنونی نبود اما امروز به کشوری پیشرفته تبدیل‌شده است. باید پذیرفت که ذائقه مردم تغییر کرده است و نسل جدید ذائقه و دیدگاه‌های جدید دارد. امروز شاهد تحول در بدنه مدیریتی دنیا هستیم. استارت‌آپ‌ها حرف اول را می‌زنند. چند جوان در ظرف مدت کوتاهی استارت‌آپ‌هایی مانند «اسنپ» و «تپسی» راه می‌اندازند که بالای ۱۵۰۰ میلیارد گردش مالی دارند. این مورد نشان می‌دهد اگر به جوانان بها داده شود، آنها کان لم یکن خواهند کرد. چرا باید در کشورهای اروپایی از وزرای جوان استفاده شود و زنان در سمت‌های عالی مدیریتی قرار بگیرند اما کشوری که مدعی توسعه و تحول و فرهنگ غنی دینی و ملی است، نسل جوانانش مرخص شوند. مسئله اصلی ما این نیست که برای اعضای خود، کار و سمت مدیریتی ایجاد کنیم. حزب تشکیل دادیم که فضای جامعه را تغییر دهیم. آنچه امید ما را تقویت می‌کند این است که با توسل به قانون عدم به‌کارگیری بازنشستگان فضای مدیریتی کشور تغییر یابد. البته ناخرسندی خود را نسبت به برخی استثنائات در این قانون اعلام کنیم.


* اجازه دهید کمی از مباحث حزبی فاصله بگیریم. اکنون قانون خوبی در زمینه منع به‌کارگیری بازنشستگان به تصویب رسیده است. چه تغییری با اجرای این قانون در ساختار مدیریتی کشور ایجاد شده است؟
متأسفانه به بهانه وضع این قانون شاهد سرکار آمدن برخی جوانان غیر کارآزموده، غیر آموزش‌دیده و غیر کارآمد هستیم. البته استفاده از این جوانان هدف را مشخص می‌کند می‌خواهند این قانون را زیر سؤال ببرند. متأسفانه به بهانه جوان‌سازی بدنه مدیریت عملاً جوانان رانتی که صرفاً به برخی شخصیت‌ها وابسته هستند به‌واسطه این وابستگی در مناصب مدیریتی قرار می‌گیرند


*نحوه صحیح به‌کارگیری جوانان در سمت‌های مدیریتی چگونه باید باشد تا اصل لزوم استفاده از جوانان به حاشیه نرود؟
طبیعتاً اگر جوانی در بدنه مدیریتی کشور مورداستفاده قرار گیرد، باید در بدنه تشکیلاتی جمعی احزاب آموزش‌دیده و رشد یافته باشد و در تشکیلات، تمرین کار جمعی کند. به عبارت بهتر این جوان باید آموزش‌های لازم را دیده باشد تا زمانی که در سمتی قرار می‌گیرد کارآمد جلوه کند. در مدیریت‌های میانی حضورداشته و پله به پله خود را اثبات کند. اینکه جوانی خام و بی‌تجربه را به‌یک‌باره به عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت درآوریم آن‌هم فردی که مشخص نیست از کجا آمده، خدمت به جوانان نیست. اگر در کشورهای توسعه‌یافته جوانان در سمت‌های مختلف قرار می‌گیرند. وی ابتدا در بدنه اجتماعی کشور مراتب کار جمعی را تمرین کرده و به ورزیدگی لازم رسیده و در نتیجه تمام قدرت جوانی خود را به همراه دانشی که درگذشته کسب کرده در اختیار جامعه قرار می‌دهد. از این منظر باید ابراز نگرانی کرد که در ایران از اینکه هر امر خوبی به بدترین شکل ممکن مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای نمونه خصوصی‌سازی در ایران تبدیل به خودمانی سازی می‌شود به‌‌طوری‌که شرکت‌ها، به نهادهای نظامی و غیرقابل نظارت سپرده می‌شوند. اکنون نیز در بحث جوان‌گرایی شاهدیم که جوانانی که مشخص نیست از کجا آمده‌اند بدون کار جمعی، سابقه تشکیلاتی، آموزش‌های لازم و رشد منطقی در داخل سازمان، در رأس قرار می‌گیرند. این نحوه به‌کارگیری جوانان همان ضایع کردن تفکر استفاده از جوانان برای شتاب در توسعه کشور است.


* استراتژی حزب ندای ایرانیان به‌عنوان حزبی که حامی استفاده از جوان متفکر تشکیلاتی کارآزموده در مناصب مدیریتی است در مقابل این ویژه‌خواری‌ها چیست؟
مهم‌ترین استراتژی حزب ندای ایرانیان رصد کردن این فضا و هشدار در این مورد است. معتقدیم بزرگ‌ترین مشکلی که بدنه مدیریتی و نهادهای اجتماعی را تهدید می‌کند، مسئله فساد است. ادبیات حزب ندای ایرانیان تحول پیداکرده است و اعضای حزب دیگر آن ادبیات ۵ سال قبل را دنبال نمی‌کند. ادبیات دیروز ندا، امروز ساری و جاری است. اولویت ندا مبارزه با فساد است. این فساد تنها فساد مالی نیست. این فساد اژدهای هفت سری است که ابعاد مختلف دارد. به همین علت است که ندا در مورداستفاده از جوانان نالایق در مناصب مختلف، هشدار می‌دهد. استفاده از چنین جوانانی دامن زدن به فساد مدیریتی است. فساد مدیریتی منشأ تمامی فسادها است. جوان ناکارآمد که صرفاً بر اساس روابط مسئولیت می‌پذیرد، سرمایه‌های کشور را تلف‌کرده و هزینه تصمیم‌گیری را افزایش می‌دهد. کیفیت تصمیم‌گیری افراد نالایق بسیار پایین است. این فرد به‌راحتی آلوده می‌شود و به‌راحتی می‌لغزد و نمی‌تواند توسعه پایدار ایجاد کند و باعث به وجود آمدن بدبینی در به کار گرفتن جوانان خواهد شد.


*حضرت‌عالی نماینده مردم تهران هستید. عملکرد و شورای شهر در مبارزه با فساد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
عملکرد شورای شهر پنجم در مقابله با فساد افتخارآمیز است. مهم‌ترین استراتژی این است که برای مقابله با فساد، مدون حرکت کنیم. در مرحله اول تأکید بر مقابله فرآیند سیستمی با فساد در اولویت است. اعتقادداریم اگر فرآیندها، روش‌ها و گردش کارهای شهرداری شفاف شود آمار عمده‌ای از فساد کاهش می‌یابد. تأکید بر شفافیت و علنی کردن هر آنچه در مدیریت شهری می‌گذرد در دستور کار است در مرحله دوم اصلاح فرآیندها و گردش کارها و در مرحله سوم مکانیزه و هوشمند کردن مدیریت شهری، مهم‌ترین روش مقابله با فساد در شهرداری است. در بحث شفافیت با اعتقاد بر اینکه صاحبان اصلی تهران مردم هستند و آن‌ها هزینه اداره شهر را می‌پردازند، معتقدیم باید از هر تصمیم در اداره شهر آگاه باشند. به همین علت هر قراردادی که امروز در سیستم مدیریت شهری بسته می‌شود در سامانه شفافیت قرارگرفته می‌شود.


* اینکه قراردادهای پیمانی شهرداری بر روی سامانه شفافیت قرارگرفته، مطلوب و مؤثر است اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که اگر طرف قرارداد شهرداری برخی نهادها باشند باز به شفاف‌سازی معتقدید؟
بله قطعاً. در مورد هر قراردادی باید به‌صورت شفاف اطلاعات در اختیار مردم قرار بگیرد. در مرحله اول قراردادهای بالای یک میلیارد تومان، در مرحله بعد قراردادهای بالای ۵۰۰ میلیون بر روی سامانه شفافیت قرار گرفت. اکنون قراردادهای بالای ۲۵۰ میلیون در دسترس عموم قرار می‌گیرد. در هر فاز عدد قراردادها کمتر خواهد شد. با این هدف که در انتهای دوره پنجم شورای شهر هر قراردادی با هر مبلغی منتشر گردد. با این حساب تک‌تک رقبا در جریان خواهند گرفت که شهرداری با چه فردی و شرکتی قرارداد امضا کرده، زمان برگزاری مناقصه مشخص خواهد شد، اینکه شرکت‌کنندگان در فرآیند مناقصه چه افرادی بودند همچنین مبلغ قرارداد چه مقدار بوده، شفاف و روشن در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. اعتقادداریم که فساد در تاریکی اتفاق می‌افتد. اگر تصمیمات شفاف و روشن باشند، مشکلی به وجود نخواهد آمد. همین‌که نور تابانده شود دیگر در تاریک‌خانه، تخلفات مجال بروز و ظهور پیدا نخواهد کرد.


* مسئله فساد در شهرداری تنها به‌ویژه‌خواری در قراردادهای پیمانی خلاصه نمی‌شود آنچه از فساد در شهرداری هویداست تنها بخشی از کوه یخ فساد است. با سایر ابعاد فساد در شهرداری تهران چه خواهید کرد؟
شفاف‌سازی تنها به قراردادها خلاصه نمی‌شود. استخدام‌ها باید شفاف باشد. مدیران شهرداری باید سوابق خود را در این سامانه قرار دهند. ضمن اینکه شورای پنجم استخدام بستگان اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری را ممنوع کرده است. به‌طوری‌که دیگرکسی نمی‌تواند با عنوان عضویت در شورای شهر تهران و یا مسئولیت در شهرداری تهران، بستگان خود را استخدام کند. فهرست کامل مدیران شهرداری باید در معرض دید مردم باشد. هر مناقصه و هر خریدی برای شهرداری انجام می‌شود باید در دسترس مردم قرار بگیرد.

* اگر در این موارد به وعده‌های خود عمل کنید، در مسئله ساخت‌وساز و مجوزهای ساخت، نمی‌توانید از رشوه و صد فساد دیگر جلوگیری کنید. چون منبع درآمد شهرداری از همین تخلفات به‌ظاهر قانونی است.
اتفاقاً اعضای شورای شهر به دنبال این هستند که هر پروانه ساختمانی، هر مجوزی در دسترس مردم قرار بگیرد. هر تصمیمی که در سیستم مدیرت شهری گرفته می‌شود باید در معرض دید همگان قرار بگیرد نهایتاً در شورای پنجم شهرداری شیشه‌ای ایجاد خواهیم کرد که مردم تمام ابعاد آن را مشاهده کنند. زمانی که چنین شهرداری به وجود آید دیگر فساد مجال بروز و ظهور پیدا نخواهد کرد.


* چگونه می‌خواهید به این مهم دست‌یابید؟ انواع فساد ازجمله زیرمیزی و چشم‌پوشی در مقابل تخلف ساختمانی هم‌اکنون نیز به‌رغم تلاش‌های شما در شهرداری بیداد می‌کند؟
با مکانیزه کردن خدمات شهرداری موفق خواهیم شد، هر میزان به سمت مکانیزه کردن و هوشمند کردن قراردادها گام برداریم به همان میزان از فساد جلوگیری خواهد شد. بیشترین فساد در شهرداری در بخش شهرسازی است. اعضای شورای شهر درصدد هستند ساختاری ایجاد کنند که شهروندان برای گرفتن مجوز نیازی به حضور در شهرداری‌ها نداشته باشند، یعنی شهروندان در خانه خود درخواست مجوز و پروانه ساختمانی بدهند و مکانیزه پروانه صادر شود. درگذشته زمانی که شخصی قصد گرفتن سند ملک مربوط به خود را در اداره ثبت داشت اتاق به اتاق باید حق حساب می‌پرداخت. حتی لحظه آخر فردی که سند را تحویل می‌داد، شیرینی دریافت می‌کرد اما در حال حاضر صدور سند مکانیزه شده است و دیگر نیازی به حضور در ادارات ثبت نیست و اداره پست اقدامات لازم را انجام می‌دهد. درنتیجه در شهرداری هم می‌توانیم موفق عمل کنیم.


*یکی از مسائل جزئی که در مسئله فساد وجود دارد مسئله حق حساب گرفتن مأموران شهرداری از کسبه دست‌فروش و بساط گستران است با این موضوع چه خواهید کرد؟
به نکته خوبی اشاره کردید. این مسئله علنی است. اعضای شورای شهر در حال اجرای طرح‌ریزی برای ساماندهی دست‌فروشان هستند؛ یعنی بساط گستران به کسب‌وکار بپردازند که مسیر عبور و مرور مردم مسدود نشود. در ثانی دست‌فروشان شناسنامه‌دار شده و پروانه بگیرند. محل مناسب، مکان مخصوص، سایه‌بان شیک داشته باشند و حتی بیمه شوند. این اقدام شورای شهر بدون شک فضای شهری را متحول خواهد کرد.

*در مسیر ایجاد شفافیت آیا فرد گروه و یا نهادی ذی‌نفع تلاش کرده که جلوی اقدامات شمارا مسدود کند؟
در مسیری قرارگرفته‌ایم که منافع سودجویان زیادی لطمه خواهد خورد. طبیعتاً طرف مقابل هم کوتاه نخواهد آمد و ساکت نخواهد نشست و مقابله می‌کند. از زمان آغاز به کار شورای پنجم تهمت‌های زیادی به اعضای شورا زده شد تا اعلام کنند اصلاح‌طلبان هم مشکل و مسئله‌دارند. از موضوع لپ‌تاپ‌ها و راننده‌ای که در اختیار اعضای شورای شهر قرار می‌گیرد تا سفره هفت سینی که در صحن شورا چیده شد. همواره به جوسازی رسانه‌ای علیه شورای شهر دست خواهند زد تا امید مردم را در مقابله با فساد بکاهند. مسیر انتخاب‌شده سخت است، باید آماده بود تا به اهدافمان دست‌یابیم.
زوم 

 

  • «ندا» با اعتراض به انحطاط تشکیلاتی در احزاب موجود شکل گرفت
  • «ندای ایرانیان» با هدف شکستن گسست نسلی فعالیت خود را آغاز کرد.
  • ایده‌های ابتدایی «ندا» به گفتمان جریان اصلاحات تبدیل شده است
  • عملکرد شورای شهر پنجم در مقابله با فساد افتخارآمیز است
  • «ندا» به دنبال ایجاد گفتمانی جدید باهدف غلبه بر فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است
  • «ندا» در مورداستفاده از جوانان نالایق در مناصب مختلف، هشدار می‌دهد
  • «ندا» درصدد تغییر اتمسفر سیاسی اجتماعی است
  • به بهانه جوان‌سازی بدنه مدیریتی، جوانان رانتی و وابسته در مناصب مدیریتی قرار می‌گیرند.
  • زمانی که حزب «ندا» شکل گرفت رادیکالیسم کوری وجود داشت که معتقد بود صندوق رأی نبود

 

کلید واژه ها: حزب ندای ایرانیان مجید فراهانی اصلاحات