هشدار حزب ندای ایرانیان نسبت به بی‌توجهی به بارش‌های بهار و احتمال وقوع سیل

۰۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۴ کد : ۳۱۳ تیتر یک اخبار مهم مواضع و بیانیه‌ها
حزب ندای ایرانیان از سازمان مدیریت بحران می‌خواهد کمیته‌هایی را به منظور رویارویی احتمالی با سیل فعال کرده و از مسئولان استانی خواسته شود بخشی از تمرکز خود را معطوف به مدیریت بارش‌های پیش رو کرده و در مدت زمان کم باقی مانده تا جایی که امکان دارد خود را برای کاهش پیامدهای سیل احتمالی آماده سازند چرا که غافلگیر شدن مدیریت بحران با وجود تجربه‌های سال گذشته و پیش‌بینی‌های صورت گرفته، دیگر قابل پذیرش نیست.
هشدار حزب ندای ایرانیان نسبت به بی‌توجهی به بارش‌های بهار و احتمال وقوع سیل

حزب ندای ایرانیان درباره بی‌توجهی به بارش‌های بهار و سیل احتمالی در این فصل بیانیه‌ای صادر کرد.

متن بیانیه حزب ندای ایرانیان به شرح ذیل است:


«بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
سال ۱۳۹۹ امروز در شرایطی آغاز شده که به جای بانگ سرور و شادی و دیدار گرم دوستان و آشنایان، شاهد برق نگرانی در چشمان ایرانیان و محدود کردن نسبی ارتباطات خانوادگی و رد و بدل کردن انواع توصیه‌ها و اندرزهای بهداشتی هستیم. حزب ندای ایرانیان در اولین روز سال جدید ضمن تبریک فرارسیدن نوروز باستانی، بنا به رسالتی که در دیده‌بانی مسائل عمومی جامعه بر عهده دارد وظیفه خود می‌داند با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، تغییرات جوی و امکان بروز مشکلات جدید برای جامعه، به دولت، شهرداری‌ها و سایر نهادهای مسئول هشدار دهد مبادا غرق شدن در رسیدگی به مشکلات ویروس کرونا باعث شود سیلاب جدید پیش‌بینی شده فراموش و بار دیگر سیلاب‌ها خانواده‌های ایرانی را بهت‌زده و عزادار کند.

هنوز داغ زخم سیلاب‌های سال ۹۸ تازه است. هنوز فراموش نشده که بارش بی‌سابقه باران در ابتدای سال ۱۳۹۸ منجر به بروز سیل‌های بزرگ در بیش از یک سوم استان‌های کشور شد. سیل‌هایی که تلفات جانی، خسارت‌ها و تبعات منفی اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی بسیاری همراه داشت. مطابق با برآوردهای صورت گرفته، علاوه بر قربانیانی که جای خالی آن‌ها هرگز پر نمی‌شود، از نظر اقتصادی ۵/۳ میلیارد دلار خسارت کلی، دو هزار میلیارد تومان خسارت به واحدهای صنعتی، ۸۹ هزار تخریب واحد مسکونی، ۶,۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی و ۴ هزار میلیارد تومان خسارت سیل به راه‌ها از مهم‌ترین زیان‌های اقتصادی سیل‌های سال ۹۸ بود.

با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، بهار سال ۱۳۹۹ نیز شاهد بارش‌های فراوان در بخش‌هایی از کشور ایران خواهیم بود که موجب ایجاد نگرانی‌هایی دال بر تکرار سیل‌های بهار ۱۳۹۸ شده است. وقوع احتمالی سیل و هم‌زمانی آن با بحران کرونا می‌تواند شرایط به مراتب سخت‌تری را برای هم‌وطنانمان ایجاد کند.

تجربه بهار ۱۳۹۸ نشان داد که روستاها و شهرهای ما در برابر سیل بسیار آسیب‌پذیرند؛ بنابراین انتظار می‌رود با در نظر گرفتن این مهم و نیز نتایج هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، مسئولان آمادگی کامل برای مقابله با سیل‌های احتمالی پیش رو را داشته باشند.

متأسفانه به دلیل فقدان مدیریت بحران کارآمد و نبود متولی ثابت و مشخصی در مدیریت راهبردی سیل، نسبت به پیش‌بینی‌های بحران‌ها عموماً بی‌توجهی صورت می‌گیرد.

امروز بیش از پیش‌نیاز داریم مدیریت سیل را به صورت یک پروسه بررسی کنیم نه یک پروژه و در مقابله با آن، اتخاذ راه‎حل‎های پیشگیرانه را مورد توجه قرار دهیم تا بتوانیم بارش‌های پیش رو را مدیریت کنیم و خسارات انسانی و اقتصادی آن را به حداقل برسانیم.

در حالی‌که عمده تلاش‌های کشورهای توسعه یافته جهان به سمت اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع بلایای طبیعی سوق یافته است و از مدل پیشگیری و مدیریت ریسک تبعیت می‌کنند، ما همچنان بر مبنای رویکرد غیرحرفه‌ای و غیرعلمی، برای مدیریت بحران اقدام می‌کنیم. همین موجب شده تا ما به کشوری درگیر در بحران تبدیل شویم و با وقوع هر حادثه طبیعی، ضعف و ناکارآمدی این ساختار بیشتر نمایان شود. در واقع مدیریت بحران در ایران به تلاش برای مدیریت و جبران خسارت‌ها پس از وقوع حوادث تبدیل شده است.

امروز باید سؤال کرد آیا برای کاهش اثرات سیلاب‌های احتمالی، آمادگی حداکثری وجود دارد؟
توسعه و راه‌اندازی سیستم‌های هشداردهنده سیلاب، تبدیل مدیریت بحران به مدیریت ریسک، مدیریت حوضه‌های آبخیز و اجرای طرح‌های آبخیزداری، تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی تعیین حریم سیلاب، ارائه شبکه‌ای برای دفع سیلاب‌ها و آب‌های سطحی، نظارت بر تغییر کاربری اراضی محدوده حریم مسیل‌ها و رودخانه‌ها، ایجاد سدهای ذخیره سیلاب، ایجاد چاه‌های نفوذ سیلاب، ارائه آموزش‌های لازم جهت مقابله با سیلاب و تدوین راهکارهای استفاده بهینه از آب‌های ناشی از وقوع سیل از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقداماتی است که نیاز بود پس از تجربه سال گذشته برای مدیریت سیلاب و در جهت کاهش خسارات و تلفات سیلاب و به حداقل رساندن آن‌ها طی یک سال اخیر دنبال می‌شد. امروز باید سؤال کنیم کدام یک از اقدام‌ها به سرانجام رسیده است و در چه سطحی از آمادگی قرار داریم؟

امروز حزب ندای ایرانیان نسبت به بی‌توجهی به بارش‌های بهار و سیل احتمالی و پیامدهای آن هشدار می‌دهد تا مبادا چنین غفلتی در کنار شیوع بیماری کرونا باعث بروز مشکلاتی دوچندان شود.

حزب ندای ایرانیان از سازمان مدیریت بحران می‌خواهد کمیته‌هایی را به منظور رویارویی احتمالی با سیل فعال کرده و از مسئولان استانی خواسته شود بخشی از تمرکز خود را معطوف به مدیریت بارش‌های پیش رو کرده و در مدت زمان کم باقی مانده تا جایی که امکان دارد خود را برای کاهش پیامدهای سیل احتمالی آماده سازند چرا که غافلگیر شدن مدیریت بحران با وجود تجربه‌های سال گذشته و پیش‌بینی‌های صورت گرفته، دیگر قابل پذیرش نیست.

حزب ندای ایرانیان، ۱ فروردین ۱۳۹۹

 

کلید واژه ها: حزب ندای ایرانیان سیل باران هشدار سیل ویروس کرونا کرونا مدیریت بحران بحران ناکارآمدی