بیانیه حزب ندای ایرانیان درباره شیوع ویروس کرونا

۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۱ کد : ۳۱۱ تیتر یک اخبار مهم مواضع و بیانیه‌ها
ساختار مدیریت بحران در کشور ما درگیر ناکارآمدی فراوانی است و به نظر می‌رسد سازمان مدیریت بحران کشور و دیگر دستگاه‌های مرتبط، توان مدیریت و رسیدگی به بحران‌ها را ندارند؛ به گونه‌ای که در این چند سال دائماً در شرایط بحرانی این ناکارآمدی را نشان داده‌اند. تجربه نشان داده است ما بحران‌ها را حل نمی‌کنیم و از آن‌ها در جهت ارتقای توان حل بحران و مسئله بهره نمی‌بریم تنها با هر بحران، بحران قبلی را فراموش می‌کنیم، در حالی که نظام مدیریتی کشور به جای ارادت سالاری که در آن به سر می‌برد ضروری است بر ارتقای توان خود بیندیشد.
بیانیه حزب ندای ایرانیان درباره شیوع ویروس کرونا

حزب ندای ایرانیان درباره شیوع ویروس کرونا و عملکرد سازمان مدیریت بحران کشور در این باره بیانیه‌ای صادر کرد.

متن بیانیه حزب ندای ایرانیان به شرح ذیل است:

بسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ
بار دیگر مدیریت و فرهنگ ایرانیان در محک آزمونی جدی قرار گرفت و این بار، ویروسی مرگ‌بار، حیات نسل بشر را به مخاطره انداخت و همه‌گیری جهانی بیماری به یک مخاطره جهانی تبدیل شد. درحالی‌که مردمان جغرافیای نوروز، خود را برای جشن‌های آغاز سال جدید آماده می‌کردند، بحران کرونا جامعه را درگیر شرایط بغرنجی نمود.

اگر نبود مجاهدت‌ها و از جان گذشتگی‌های کادر دلسوز و متخصص بهداشت و درمان، گروه‌های داوطلب مردمی، کادر ستادی وزارت بهداشت و نیروهای نظامی همیشه جان بر کف در میانه‌ی میدان عمل، بحران کرونا به فاجعه‌ی انسانی عمیقی بدل می‌گشت. برای تمامی این عزیزان طول عمر با عزت و اجر دنیوی و اخروی آرزومندیم.

و اما بعد...

افزایش شیب شیوع بیماری مهلک کرونا، هرچند ممکن است ناشی از ساختار پیچیده و مقاوم این ویروس باشد اما همچنان نمی‌توان ضعف‌های اساسی در مدیریت بحران در سطح کلان کشور را نادیده گرفت. اینکه یک ماه پس از همه‌گیری بیماری همچنان نشانه‌ای از کاهش شیب گسترش بیماری و به کنترل درآمدن آن در آینده‌ی نزدیک دیده نمی‌شود نشانه‌ای روشن است مبنی بر اینکه اقدامات مدیریت بحران در سطح کلان کافی نبوده است.

هرچند اقدامات مهم و قابل‌تقدیری همچون تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، تصویب بسته‌های حمایتی ویژه برای خانوارهای کم‌درآمد، سم‌پاشی و ضدعفونی کردن اماکن عمومی، برپایی بیمارستان‌های صحرایی، بسته اقتصادی برای حمایت از کسب و کارهای آسیب‌دیده و مواردی از این دست در سطح کشور در حال اجراست، اما از نظر حزب ندای ایرانیان پاسخ به ابهاماتی همچون: علت اصرار بر تعطیل نکردن ادارات و سازمان‌ها، برقرار نکردن محدودیت‌های جدی رفت و آمد در شهرها، عدم اقدام سریع در قرنطینه مراکز شیوع بیماری در کشور، عدم حضور فعال برخی مسئولین دولتی و وزرا در میدان مدیریت کرونا، سپردن مدیریت اجرایی بحران کرونا به وزیر بهداشت و درگیر کردن ظرفیت مدیریتی این نهاد تصمیم‌ساز، از مهم‌ترین سؤالات و انتقاداتی است که می‌بایست به دقت توسط مدیران و مسئولین مرتبط پاسخ داده شود.

در عین حال صدا و سیما که می بایست به ابهامات و سؤالات افکار عمومی پاسخ دهد مانند گذشته قافیه را به رسانه‌های خارج از کشور باخته و در مواجهه با پرسش‌های مردم، از ابزار زنگ زده‌ای چون سانسور بهره می‌جوید تا بیش از پیش، چوب حراج بر آبروی خود بزند.

اما مهم‌تر از این‌ها، اقدامات آتی و پیش‌رو است که حزب ندای ایرانیان معتقد است می‌بایست به سرعت و با جدیت، به مرحله‌ی اجرا درآید:

۱. اجرای منع رفت‌وآمد در سطح خیابان‌ها و گذرگاه‌های شهری در مراکز با درصد آلودگی بالا با کمک گرفتن از ستاد کل نیروهای مسلح. شرایط نابسامان کشور ایتالیا به دلیل تأخیر در متوقف کردن ارتباطات مردم نشان می‌دهد هر یک ساعت تعلل در این خصوص ممکن است ابعاد فاجعه را غیرقابل‌مهار کند.
۲. تعطیلی کامل ادارات و شرکت‌های دولتی و خصوصی (به‌استثنای بخش‌های ضروری و زنجیره‌ی تأمین مواد غذایی). تجربه کشورهایی مانند کره جنوبی و چین نشان می‌دهد شکستن زنجیره انتقال کرونا تنها با شناسایی و قرنطینه تمام مبتلایان، قرنطینه تمامی افراد مرتبط با آن‌ها و تعطیلی تمام ادارات غیرضروری و منع رفت‌وآمد که ارتباطات را به حداقل ممکن برساند امکان‌پذیر است.
۳. تأمین نیازهای کامل پزشکی موردنیاز پرستاران، پزشکان و کادر درمان
۴. لزوم نظارت بر قیمت‌ها و برخورد قاطع با طماعان و محتکرین و به خصوص ساماندهی توزیع لوازم بهداشتی مانند ماسک و دستکش که با وجود خبرهای هر روزه مبنی بر کشف محموله‌های پنهان‌شده، همچنان در سطح جامعه نایاب هستند.
۵. نظارت بر بانک‌ها برای اجرای کامل بسته اقتصادی ضد کرونایی دولت شامل امهال پرداخت مالیات، امهال پرداخت اقساط بانکی در سه ماه، امهال پرداخت حق بیمه سهم کارفرما
۶. افزایش تعداد داروخانه‌های عرضه‌کننده نسخ بیماران کرونایی و ممانعت از ایجاد بازار سیاه دارو

در نهایت اینکه حزب ندای ایرانیان معتقد است:
ساختار مدیریت بحران در کشور ما درگیر ناکارآمدی فراوانی است و به نظر می‌رسد سازمان مدیریت بحران کشور و دیگر دستگاه‌های مرتبط، توان مدیریت و رسیدگی به بحران‌ها را ندارند؛ به گونه‌ای که در این چند سال دائماً در شرایط بحرانی این ناکارآمدی را نشان داده‌اند. تجربه نشان داده است ما بحران‌ها را حل نمی‌کنیم و از آن‌ها در جهت ارتقای توان حل بحران و مسئله بهره نمی‌بریم تنها با هر بحران، بحران قبلی را فراموش می‌کنیم، در حالی که نظام مدیریتی کشور به جای ارادت سالاری که در آن به سر می‌برد ضروری است بر ارتقای توان خود بیندیشد.

همچنین در این شرایط که می‌بایست از ذیل تا صدر جامعه، همدلانه و دلسوزانه، در مقابل این بحران جهانی، بایستیم، مرکز قانون‌گذاری کشور که باید به موارد مهمی مثل تصویب نهایی قانون بودجه، تصویب درخواست وام‌های خارجی از سوی دولت (اصل هشتادم) و تصویب اعلام حالت اضطراری در صورت لزوم (اصل هفتاد و نهم) بپردازد، منفعلانه و غیرمسئولانه به تعطیلی خودخواسته تن داده و سکان کشتی بحران‌زده کشور را به طوفان حوادث نامعلوم سپرده است. لذا حزب ندای ایرانیان، ضمن انتقاد از تعطیلی غیر مسئولانه‌ی مجلس شورای اسلامی در این شرایط حساس، از هیئت رئیسه مجلس انتظار دارد تا در اسرع وقت نسبت به فراخوان حضور نمایندگان و تشکیل جلسه مجلس با رعایت ترتیبات و تشریفات بهداشتی اقدام نماید تا بیش از این، جایگاه نهاد قانون‌گذاری کشور به خاطر عملکرد مستأجران فعلی زیر سؤال نرود.

در پایان حزب ندای ایرانیان، از عموم شهروندان عزیز عاجزانه درخواست دارد رنج بی‌کفایتی در مدیریت این بحران را با ابتلای خود دوچندان نکنند و ضمن رعایت کامل بهداشت تا زمان کنترل این ویروس منحوس، در خانه بمانند تا درگیر بیماری نشوند.

 

کلید واژه ها: حزب ندای ایرانیان کرونا ویروس کرونا مدیریت بحران بحران کارآمدی