در جلسه شورای سیاست‌گذاری حزب ندای ایرانیان مطرح شد

هشدار نسبت به افزایش مبتلایان به کرونا در کشور / درخواست برخورد قاطع با عاملان مرگ آسیه پناهی

۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۵ کد : ۳۳۸ تیتر یک اخبار مهم مواضع و بیانیه‌ها
بررسی‌ها نشان می‌دهد برنامه و استراتژی متمرکز و مشخصی برای مدیریت، مقابله و مهار به موقع آتش‌سوزی‌ها وجود ندارد و جنگل‌ها و مراتع در سایه بی‌برنامگی، بی‌توجهی، کمبود اعتبار و امکانات در حال نابودی هستند. آتش‌سوزی‌های اخیر بار دیگر ناهماهنگی و بی‌برنامگی در سازمانِ حفاظتِ محیط زیست و سازمانِ مدیریتِ بحرانِ کشور را نمایان کرد. کمیسیون محیط‌زیست حزب ندای ایرانیان بر باز توزیع مسئولیت‌ها در مدیریت بحران آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و تخصیص اعتبار موردنیاز تأکید و پیگیری آن را از مراجع مذکور در دستور کار دارد.
هشدار نسبت به افزایش مبتلایان به کرونا در کشور / درخواست برخورد قاطع با عاملان مرگ آسیه پناهی

جلسه شورای سیاست‌گذاری حزب ندای ایرانیان به ریاست دبیر کل حزب و با حضور رئیس شورای مرکزی و اعضای شورای سیاست‌گذاری برگزار شد. در این جلسه مباحث «آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع»، «آخرین وضعیت بحران کرونا در ایران» و «حادثه شهرک فدک کرمانشاه» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه دکتر صادق خرازی دبیر کل حزب ندای ایرانیان با تسلیت سالگرد ارتحال بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد، هدف قیام امام خمینی را درس‌آموزی، روشنگری، آگاهی ملت‌ها و بسط عدالت اجتماعی معرفی کردند.

در ادامه این جلسه کمیسیون محیط‌زیست حزب ندای ایرانیان به ارائه گزارش کاملی در خصوص آتش‌سوزی جنگل‌ها، مراتع و سایر مناطق طبیعی ایران پرداخت. در این جلسه تصریح شد که اکوسیستم جنگلی به واسطه تأثیرات مهمی که بر حفظ اقلیم، جغرافیا، تاب‌آوری جوامع محلی، حفظ منابع آبی و نیز ممانعت از سیلاب‌های فصلی و … خواهد داشت جزو ثروت‌های طبیعی محسوب می‌شود که متأسفانه قربانی مدیریت نادرست در حفاظت و نگهداری شده‌اند. از آن جایی که تغییرات اقلیم و گرمای شدید پس از یک ترسالی منجر به افزایش احتمال آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌ها در اثر کوچک‌ترین اهمال سهوی یا عمدی می‌شود و در فقدان آموزش‌های لازم مردم در جوامع محلی و گردشگران، متأسفانه شاهد بروز آتش‌سوزی‌های گسترده و متعددی بوده‌ایم. بررسی‌ها نشان می‌دهد برنامه و استراتژی متمرکز و مشخصی برای مدیریت، مقابله و مهار به موقع آتش‌سوزی‌ها وجود ندارد و جنگل‌ها و مراتع در سایه بی‌برنامگی، بی‌توجهی، کمبود اعتبار و امکانات در حال نابودی هستند. آتش‌سوزی‌های اخیر بار دیگر ناهماهنگی و بی‌برنامگی در سازمانِ حفاظتِ محیط زیست و سازمانِ مدیریتِ بحرانِ کشور را نمایان کرد. کمیسیون محیط‌زیست حزب ندای ایرانیان بر باز توزیع مسئولیت‌ها در مدیریت بحران آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و تخصیص اعتبار موردنیاز تأکید و پیگیری آن را از مراجع مذکور در دستور کار دارد.

در ادامه، اعضای شورای سیاست‌گذاری ضمن بررسی آمار مبتلایان قطعی به کرونا ویروس در ایران تأکید داشتند آمار روند رو به رشد ابتلا به کرونا نگران‌کننده است و مسئولین و مردم باید در نظر بگیرند موج شیوع کرونا پایان نگرفته است. بی‌توجهی مردم و مسئولین، افزایش تماس‌های اجتماعی و تجمعات و عدم همکاری با وزارت بهداشت و کادر درمانی زنگ خطری برای اوج‌گیری مجدد کرونا است.

در پایان این جلسه، حادثه شهرک فدک کرمانشاه و ظلم و تبعیض نسبت به مرحوم «آسیه پناهی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. تخریب غیرمجاز آلونک آسیه پناهی با اسپری فلفل، برخورد خشن و ناجوانمردانه مأموران اجرائیات شهرداری کرمانشاه و جان باختن ایشان، اتفاق‌های دردناکی بود که انتظار می‌رود برخوردی قاطع با عاملان آن صورت گیرد و با برنامه‌ریزی مناسب از تکرار حوادث مشابه جلوگیری گردد. در این جلسه مطرح شد امروز نیازمند بازنگری در استراتژی، برنامه و سیاست‌ها در ساماندهی حاشیه‌نشینی هستیم. با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای مدیریت حاشیه‌نشینی در ایران؛ آمارها حاکی از شیوع و عمیق‌تر شدن حاشیه‌نشینی در ایران است.

 

کلید واژه ها: ندای ایرانیان محیط زیست حزب ندای ایرانیان سید محمد صادق خرازی مجید فراهانی آسیه پناهی حاشیه نشینی آتش‌سوزی مدیریت بحران سازمان محیط زیست ویروس کرونا