درخواست حزب ندای ایرانیان برای اعاده دادرسی و بررسی مجدد محکومیت‌های کارگری گذشته در پرونده شرکت نیشکر هفت‌تپه

۰۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۱ کد : ۳۴۳ تیتر یک اخبار مهم مواضع و بیانیه‌ها
اثبات تخلفات و‌ جرائم مدیران شرکت نیشکر هفت‌تپه، وجه مهم دیگری نیز دارد: اثبات حقانیت صدای کارگران و معترضین صنفی که دیگر اکنون بعید است کسی در صحت نفس وقوع و شروع اجتماعات ایشان و در پیگیری بجای مطالبات مالی و مدنی آن‌ها تردیدی داشته باشد. اعتراضاتی که اگر انجام نمی‌شد، شاید مرزهای کشف فساد عظیم هفت‌تپه آن‌چنان مشخص نمی‌شد که امروز شاهد برگزاری دادگاه در سطح ملی و ‌نه محلی باشیم.
درخواست حزب ندای ایرانیان برای اعاده دادرسی و بررسی مجدد محکومیت‌های کارگری گذشته در پرونده شرکت نیشکر هفت‌تپه

حزب ندای ایرانیان درخصوص اعاده دادرسی و بررسی مجدد محکومیت‌های کارگری گذشته در پرونده شرکت نیشکر هفت‌تپه بیانیه‌ای صادر کرد.

متن بیانیه حزب ندای ایرانیان به شرح ذیل است:

یکی از مهم‌ترین رویدادهای سال‌های اخیر در حوزه مسائل کارگری، ماجراهای شرکت نیشکر هفت‌تپه بوده است. اعتراضات کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه با وجود قدمتی چندساله، اما به شکلی جدی و توام با اعتصاب از تابستان ۹۷ آغاز شد. زمانی که کارگران در اعتراض به عدم پرداخت معوقات خود، به رسمیت شناخته نشدن تشکل مستقل کارگری و واگذاری ابهام‌آمیز شرکت به بخش خصوصی، دست به برگزاری تجمعاتی فراگیر زدند.

این تجمعات که ماهیتاً ریشه صنفی و مطالبه محوری داشت و بنا بر طبیعت فطری با غلبه احساسات، به شور و هیجانی اعتراضی نیز تبدیل شد با ورود دستگاه‌های انتظامی و امنیتی به منظور بازداشت بسیاری از فعالین کارگری و متعاقباً صدور احکام سنگین حبس برای ایشان، به بحرانی ملی بدل شد. موضوعی که در شهریور ۱۳۹۸ با صدور بیانیه‌ای مورد اعتراض حزب ندای ایرانیان قرار گرفت و ندای ایرانیان خواستار تجدیدنظر در احکام صادره و به رسمیت شناختن حق اعتراض مدنی-سیاسی شد. درنهایت حتی دستورات حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس محترم قوه قضائیه نیز برای تجدیدنظر در برخی از این احکام به طور کامل کارساز نشد و تنها با تقاضای ایشان از رهبری انقلاب، موجبات عفو برخی از متهمین حاصل شد.

اما از اردیبهشت ۹۹ و با برگزاری علنی دادگاه مدیران شرکت نیشکر هفت‌تپه، وجوه پنهان دیگری از ماجرا در حال آشکار شدن است. بنا بر گفته نماینده محترم دادستان، مدیران شرکت شرکت نیشکر هفت‌تپه در همان زمانی که اعتراض‌ها و پیگیری‌های کارگران هفت‌تپه برخی از آن‌ها را گرفتار هزینه‌های سنگین کرد، فقط در یک مورد با دریافت یک و نیم میلیارد دلار ارز دولتی و فروش آن در بازار آزاد، به رقم زدن فسادی عظیم و تاریخی مشغول بوده‌اند.

با قاطعیتی که از دستگاه قضایی در دادگاه‌های علنی ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم، انتظار می‌رود دادگاه مدیران هفت‌تپه نیز با محکومیت متهمین به پایان برسد. اما اثبات تخلفات و جرائم مدیران شرکت نیشکر هفت‌تپه، وجه مهم دیگری نیز دارد: اثبات حقانیت صدای کارگران و معترضین صنفی که دیگر اکنون بعید است کسی در صحت نفس وقوع و شروع اجتماعات ایشان و در پیگیری بجای مطالبات مالی و مدنی آن‌ها تردیدی داشته باشد. اعتراضاتی که اگر انجام نمی‌شد، شاید مرزهای کشف فساد عظیم هفت‌تپه آن‌چنان مشخص نمی‌شد که امروز شاهد برگزاری دادگاه در سطح ملی و نه محلی باشیم.

حزب ندای ایرانیان به عنوان حزبی ملی و فراگیر که همواره مترصد و پیگیر وضعیت حقوق شهروندی و مطالبات صنفی آحاد جامعه است، ضمن استقبال از پیشنهاد عفو ریاست محترم قوه قضاییه و مراتب عفو حکیمانه رهبری انقلاب نسبت به برخی از متهمین شرکت نیشکر هفت‌تپه، با توجه به اتفاقات اخیر و به منظور اصلاح وضعیت پیش گفته و اقامه قسط و عدالت اسلامی برای کارگران باقیمانده مواجه با احکام قضایی، پیگیری مجدد امر را انتظار دارد و از رئیس محترم قوه قضاییه درخواست بررسی اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور را نسبت به احکام قبلی صادره برای کارگران مستند به بند ج ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری دارد. چراکه با صدور حکم محکومیت احتمالی مدیران وقت شرکت نیشکر هفت‌تپه و احراز قصور و فساد ایشان، عملاً محمل اقناع به کیفیّات رفتاری به‌حق کارگران و منشأ توأم با فقد سوء نیّت آن‌ها در ارتکاب اعمال مجرمانه به تعبیر دادگاه‌های قبلی، عیان خواهد شد.


حزب ندای ایرانیان
چهارشنبه چهارم تیر ۱۳۹۹

 

کلید واژه ها: حزب ندای ایرانیان هفت تپه کارگران اعتراض مدنی قوه قضاییه حکم قضایی عدالت اجتماعی عدالت