محمد حسین شیخ‌ محمدی معاون سیاسی حزب ندای ایرانیان:

مجلس کارآمد با شناخت کافی از جامعه و ارتباط مستمر نمایندگان با اقشار مردم قابل تحقق است

۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۱ کد : ۳۵۰ اخبار مهم
نیاز داریم قوانین ما مجدد توسط نمایندگان مطالعه شود، تناقضات و موازی کاری های موجود در آن‌ها اصلاح شود. به طور مثال قانون واگذاری‌ها به بخش خصوصی نیازمند اصلاح و بازنگری است، باید به سمت تصویب قوانین کارآمد، ساده و قابل‌فهم حرکت کنیم که واجد ویژگی آینده‌نگری باشند چرا که قوانین پیچیده منجر به ایجاد فساد می‌شوند.
مجلس کارآمد با شناخت کافی از جامعه و ارتباط مستمر نمایندگان با اقشار مردم قابل تحقق است

محمد حسین شیخ محمدی معاون سیاسی حزب ندای ایرانیان در گفت و گو با خبرنگارحوزه احزاب خبرگزاری فارس، درباره اعتراضات کارگری هفت‌تپه گفت: طی این سال‌ها شرکت‌های دولتی به جای آن‌که به بخش خصوصی حقیقی واگذار شوند در اصطلاح عامه «خودی‌سازی» شدند و خصوصی‌سازی کانون‌های بزرگ ملی و اقتصادی در جهت توزیع رانت در یک فرایند پر اشکال صورت گرفت.

وی افزود: شرایط شرکت‌هایی چون نیشکر هفت‌تپه، کشت‌وصنعت مغان، هپکو اراک، ایرتور، ماشین سازی تبریز، پالایشگاه کرمانشاه، آلومینیوم المهدی و … که قربانی روند معیوب و فاسد واگذاری ها شده‌اند، بیانگر این مسئله است که این خصوصی‌سازی‌ها برخلاف منافع ملی و مردم و به نفع رانت‌خواران و صاحب‌منصبان و خروجی آن تعطیلی تولید و بحران‌های معیشتی و بیکاری کارگران بوده است.

شیخ محمدی ادامه داد: هدف از خصوصی‌سازی، ایجاد اشتغال و بهبود معیشت کارگران، ارتقا رقابت و آزادسازی اقتصاد، افزایش کارایی و سودآوری بنگاه اقتصادی، کوچک شدن دولت و رشد اقتصادی است ولی در عمل چه اتفاقی رخ داد؟ شاهد واگذاری‌هایی بر اساس رابطه به اسم خصوصی‌سازی بودیم که به دلیل «نبود شفافیت»، «غفلت نهاد‌های نظارتی»، «رعایت نکردن اصل اهلیت»، «قیمت‌گذاری غیرواقعی»، «عدم نظارت پس از واگذاری» و «واگذاری به اشخاص فاقد تخصص، صلاحیت و فاسد»، تبدیل به بحران‌های کارگری و اجتماعی شدند و ابعاد دامنه‌دار امنیتی، اجتماعی و اقتصادی پیدا کردند.

این فعال سیاسی در ادامه تأکید کرد: خصوصی‌سازی کارآمد و حقیقی، سیاستی ضروری برای توسعه اقتصادی و پیش‌نیاز بهبود تولید ملی ماست. ولی تا زمانی که زیرساخت‌های قانونی، نظارت کافی، شفّافیّت اقتصادی، فضای سالم رقابتی و انتقال کامل مدیریّت به بخش خصوصی وجود نداشته باشد، خصوصی‌سازی کارآمد شکل نخواهد گرفت و حرکت روبه جلویی در توسعه اقتصادی کشور شاهد نخواهیم بود.

شیخ‌محمدی اظهار کرد: حضور تعدادی از نمایندگان مجلس میان کارگران معترض هفت‌تپه و شنیدن صدای آن‌ها، کاری قابل‌تقدیر است، نمایندگان باید بدون واسطه با مردم ارتباط گرفته و از مشکلات آن‌ها مطلع شوند. مجلس کارآمد تنها با شناخت کافی از جامعه و مسائل آن و ارتباط مستمر نمایندگان با اقشار مردم قابل تحقق است در غیر این صورت برون داد مجلس، پاسخگوی تقاضاها و انتظارات جامعه نخواهد بود.

شیخ‌محمدی در پایان گفت: نیاز داریم قوانین ما مجدد توسط نمایندگان مطالعه شود، تناقضات و موازی کاری های موجود در آن‌ها اصلاح شود. به طور مثال قانون واگذاری‌ها به بخش خصوصی نیازمند اصلاح و بازنگری است، باید به سمت تصویب قوانین کارآمد، ساده و قابل‌فهم حرکت کنیم که واجد ویژگی آینده‌نگری باشند چرا که قوانین پیچیده منجر به ایجاد فساد می‌شوند.

کلید واژه ها: محمد حسین شیخ محمدی حزب ندای ایرانیان خصوصی سازی کارگران حقوق کارگری هفت تپه مجلس شورای اسلامی مبارزه با فساد شفافیت