سامان بختیاری عضو شورای مرکزی

شورایعالی برای هماهنگی بین اصلاح طلبان تشکیل شد/ این شورا حتی از کاندیداهای اصلاح طلب انتخابات مجلس هم حمایت نکرد/ شورایعالی درگیر بحران ناکارآمدی است/ حقیقی ها قائل به فعالیت تشکیلاتی نیستند

۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۹ کد : ۳۵۵ اخبار مهم
سامان بختیاری: هر جریان فکری و سیاسی باید یک مرکز فرماندهی داشته باشد، برای کنترل و نظارت و بررسی برنامه ها برای پیشبرد اهداف آن جریان سیاسی و فکری تا بتواند به صورت یکپارچه عمل کند؛ به همین دلیل شورای عالی سیاستگذاری تشکیل شد. نفس تشکیل این شورا ایده خوبی بود اما میزان موفقیت این شورا بحثی است که به آن می پردازیم. پس باید گفت این شورا جهت هماهنگی، سازماندهی و ساماندهی اصلاح طلبان در کارزارهای انتخاباتی تشکیل شد...
شورایعالی برای هماهنگی بین اصلاح طلبان تشکیل شد/ این شورا حتی از کاندیداهای اصلاح طلب انتخابات مجلس هم حمایت نکرد/ شورایعالی درگیر بحران ناکارآمدی است/ حقیقی ها قائل به فعالیت تشکیلاتی نیستند

سامان بختیاری نایب رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت و گو با پایگاه خبری ندای ایرانیان به بررسی وضعیت شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان پرداخته که مشروح آن را می بینید


هر جریان فکری و سیاسی باید یک مرکز فرماندهی داشته باشد، برای کنترل و نظارت و بررسی برنامه ها برای پیشبرد اهداف آن جریان سیاسی و فکری تا بتواند به صورت یکپارچه عمل کند؛ به همین دلیل شورای عالی سیاستگذاری تشکیل شد. نفس تشکیل این شورا ایده خوبی بود اما میزان موفقیت این شورا بحثی است که به آن می پردازیم. پس باید گفت این شورا جهت هماهنگی، سازماندهی و ساماندهی اصلاح طلبان در کارزارهای انتخاباتی تشکیل شد...

عضو هیات موسس حزب ندای ایرانیان در ادامه گفت: هر جریان فکری و سیاسی باید یک مرکز فرماندهی داشته باشد، برای کنترل و نظارت و بررسی برنامه ها برای پیشبرد اهداف آن جریان سیاسی و فکری تا بتواند به صورت یکپارچه عمل کند؛ به همین دلیل شورای عالی سیاستگذاری تشکیل شد. نفس تشکیل این شورا ایده خوبی بود اما میزان موفقیت این شورا بحثی است که به آن می پردازیم. پس باید گفت این شورا جهت هماهنگی، سازماندهی و ساماندهی اصلاح طلبان در کارزارهای انتخاباتی تشکیل شد.

بختیاری گفت: در مورد عملکرد این شورا در انتخابات مجلس یازدهم باید بگویم مگر کاری انجام شده تا عملکرد آن را بسنجیم؟ از همان روزهای نخستین این شورا دست ها را به نشانه تسلیم بالا برد و اعلام کرد نه لیستی ارائه می دهد و نه کاری می تواند انجام بدهد. متاسفانه شاهد بودیم که شورایعالی حتی حاضر نشد افرادی که گرچه صددرصد اصلاح طلب نبودند ولی می توانستند در جریان اصلاحات قرار بگیرند و به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان معرفی شوند، را به مردم معرفی کند این شورا می توانست این افراد که از فیلتر شورای نگهبان عبور کردند و به اصطلاح کاندیدای سفید هستند را به مردم معرفی کند تا لیست ها شکل بگیرد که متاسفانه شاهد این امر در انتخابات مجلس یازدهم نبودیم.
و حتی با اینکه لیستی اعلام نشد از کاندیداهای اصلاح طلب احزاب هم حمایتی از سوی این شورا انجام نشد. به همین دلیل می توان گفت شورای عالی عملکردی در انتخابات مجلس یازدهم نداشت.

وی گفت: در مورد جایگزینی شورایعالی با سازوکاری بهتر و دموکراتیک تر می توان به طرح پارلمان اصلاحات اشاره کرد که متاسفانه آن هم به سرانجام نرسید. باید توجه داشته باشیم که سازمان جدیدی که به جای شورای عالی سیاستگذاری قرار است جایگزین شود باید چتری همه گیرتر داشته باشد به طوری که تمام کسانی که در جریان اصلاح طلبی فعال هستند را دربر بگیرد. امروز نیاز جریان اصلاحات یک ستاد فرماندهی است که باید در قالب یک جریان سازمان یافته و یک حزب فراگیر مثل حزب اصلاحات شکل بگیرد تا بتواند برآیند تصمیم گیری ها را از احزاب جدا از هم به یک نیروی توانمند اجرایی تبدیل کند.

این فعال سیاسی افزود: اگر به پدیده شورای عالی به عنوان یک سازوکار نگاه می کنیم، پس استعفای افراد نباید تاثیر آنچنانی در روند حرکت این شورا داشته باشد اینکه رئیس و نایب رئیس این شورا استعفا می دهند یعنی آقای عارف و موسوی لاری هم به این نتیجه رسیده اند که این شورا دیگر کارایی ندارد. ساختار شورای عالی باید بازسازی شود و طوری طرح ریزی شود که شورایعالی قائم به فرد نباشد و چون این شورا قائم به فرد شکل گرفته بود الان هم با استعفای همین افراد یعنی پایان شورایعالی فرا رسیده است

نایب رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: اگر بخواهم عملکرد شورایعالی را بررسی کنم اجازه می خواهم به بحث کارآمدی در سطح کشور بپردازم در واقع می توان گفت از صدر تا ذیل کشور ما دچار مشکل کارآمدی است و متاسفانه با وجود منابع مختلف مدیریت کارآمد و صحیح نداریم و به همین دلیل هم موفق نمی شویم.
این دست شوراها هم اگر نتوانند نقشه راه مشخصی برای حل مشکلات کشور ارائه کنند بلاشک ناکارآمد خواهند بود. اگر کارآمدی را ارائه برنامه برای حل مشکلات کشور و جریان اصلاحات قلمداد کنیم باید بگوییم که تا به امروز هرگز برنامه ای از سوی این شورا ارائه نشده و اگر با همین سازوکار پیش برویم برنامه ای نخواهیم دید. البته لازم به ذکر است که جریان رقیب هم هیچگونه برنامه ای برای رفع مشکلات مردم تا به امروز ارائه نکرده است.
اگر بخواهم صریح باشم باید بگویم که اگر شورایی کارآمدی نداشته باشد بود و نبود آن فرقی نمی کند و شاید حتی نبودش بی هزینه تر از بودن آن باشد.

بختیاری ادامه داد: من فکر می کنم مشکل اساسی که در این شورا وجود داشت این بود که این شورا به دستور آقای خاتمی شکل گرفت اما اهداف به درستی مشخص نشد، من این احتمال را می دهم که دوستان فکر می کردند که در ادامه می توانند اهداف را مشخص کنند که این امر اتفاق نیفتاد.
طبق گفته های خود آقای عارف شورای عالی برای انتخابات مجلس ۹۴ شکل گرفت که هدفی موقت بود و به همین دلیل برای ادامه کار برنامه ای وجود نداشت. اگر شورایعالی را به عنوان ستاد موقت در نظر بگیریم باید بگوییم شورایعالی در سال ۹۴ به هدفش رسید اما مشکل از زمانی آغاز شد که این شورا به سمت تعیین تکلیف برای کل جریان اصلاح طب پیش رفت و نتوانست به این هدف برسد.

بختیاری افزود یکی از انتقادات اساسی که به حق هم بود نحوه ترکیب و چینش اعضای شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان بود، شما وقتی برای چینش یک سازمان تلاش می کنید باید در ابتدا مشخص کنید که کرسی های این سازمان قرار است چگونه پر بشود؟ احزاب دیدند که در چینش این شورا ناعدالتی صورت گرفته به این صورت که تفاوتی بین احزابی که بالاخره با هر تعداد عضوی که دارند و اعضای حقیقی وجود ندارد و حتی تفاوتی بین احزاب تک نفره یا چند نفره و احزاب بزرگتر هم وجود ندارد و همه اینها یک رای در شورایعالی دارند. یعنی شخص حقیقی یک رای دارد و حزبی مثل حزب ندای ایرانیان با فعالیت در سراسر کشور یک رای دارد. این نشان دهنده ی بی عدالتی در این شوراست و فعالیت سیاسی در قالب احزاب را عملاً به کناری نهاده است.
متاسفانه شاهد هستیم که افراد حقیقی قائل به فعالیت حزبی نیستند واینگونه نهاد احزاب را تضعیف می کنند اگر نمی توانند به عنوان شورای مرکزی حزب باشند حداقل می توانند به عنوان عضو عادی باشند.

تهیه و تنظیم: سالار احمدی

کلید واژه ها: شورای عالی سیاست گذاری سامان بختیاری ندای ایرانیان