نورمحمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا:

جامعه نیاز به دلجویی دارد/ رابطه جریان تندرو با مشارکت بالا در انتخابات مانند جن و بسم الله است

۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۹ کد : ۵۶۱ اخبار مهم مقالات و یادداشت ها
سخنگوی حزب ندای ایرانیان، گفت: ما جزو معدود گروه‌هایی هستیم که می‌خواهیم تلاش کنیم با تغییرات در سیاست‌های کلان و گفت‌وگو با مردم دغدغه‌های رهبری نسبت به انتخابات محقق شود. اما منافع برخی جریان‌های اصولگرا در مشارکت پایین است، چون در مشارکت بالا پیروز انتخابات نخواهند بود. رابطه جریان تندرو با مشارکت بالا در انتخابات مثل جن و بسم الله است.
جامعه نیاز به دلجویی دارد/ رابطه جریان تندرو با مشارکت بالا در انتخابات مانند جن و بسم الله است

به گزارش کمیته اطلاع رسانی حزب ندای ایرانیان به نقل از خبرگزاری ایلنا، جامعه نیاز به دلجویی دارد / رابطه جریان تندرو با مشارکت بالا در انتخابات مانند جن و بسم الله است.

سعید نورمحمدی سخنگوی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های انتخاباتی این حزب در ماه‌های منتهی به انتخابات مجلس دوازدهم، گفت: حزب ندای ایرانیان، برشی از جامعه است. یک حزب از بالا به پایین نیست که امکان این را داشته باشد تصمیمی را تنها در شورای مرکزی بگیرد و اجرا کند. حزب کاملاً از پایین به بالا شکل گرفته است و این هم فرصت‌ها و امکانات زیادی را برای حزب به وجود آورده و هم محدودیت هایی در تصمیم گیری ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه فضای حزب ندای ایرانیان هم مانند جامعه است و نظرات و دیدگاه‌های متفاوتی در حزب وجود دارد، افزود: در حال حاضر، در حزب گفت‌وگوهای جدی در جریان است و تا به جمع بندی قطعی برسیم، زمان نیاز داریم. بخشی از عدم قطعیت ما در تصمیم‌گیری، به شرایط بیرونی حزب و به تصمیمات ارکان تصمیم‌گیر اصلی نظام بستگی دارد. دیدگاه‌های مختلف در حزب، استدلال‌هایی می‌آورند که بخشی به پیش بینی آنها از شرایط عمومی کشور در ماه‌های آینده مرتبط است. باید منتظر ماند و دید چه اتفاقاتی در کشور خواهد افتاد و بعد در نهایت تصمیم‌گیری کرد.‌

نورمحمدی ادامه داد: امروز که صحبت می‌کنیم، تنها در ۲ مورد در حزب جمع‌بندی شده است. اول اینکه نباید فرصت پیش ثبت نام را از دست داد. تحلیل ما این بود که حضور در پیش ثبت نام باعث می‌شود که امکان مانور در آینده را از دست ندهیم. در حالی که با عدم ثبت نام عملاً بازی انتخابات را در همین مرحله به پایان می‌رساندیم. همه دیدگاه‌ها در حزب معتقد بودند که باید پیش ثبت نام را انجام داد و بعد از آن شرایط را سنجید، اقدامات مقتضی را انجام داد و در نهایت تصمیم‌گیری کرد.

وی دومین مسأله مورد اجماع در حزب ندای ایران را این موضوع دانست که برای تغییرات جدی در سیاست‌ها و رویه‌ها، نه مردم آمادگی دارند و نه مسئولین لذا باید تلاش کرد تا هر دو طرف را برای این تغییرات مجاب کرد.

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه برای پیگیری این موضوع، گفت‌وگو با برخی از مسئولان و نیز جامعه را در دستور کار قرار داده‌اند، اظهار داشت: مقامات عالی کشور باید شرایط را برای یک انتخابات موثر فراهم کنند. با لوایحی مانند حجاب و عفاف یا برخورد و لجبازی با بخش‌هایی از جامعه، به این مقصود نخواهیم رسید.

نورمحمدی ضمن اشاره به اینکه جامعه نیاز به دلجویی دارد، تصریح کرد: جامعه نیاز به این اطمینان دارد که نظراتش دیده می‌شود و برای اصلاح شرایط، اقدامات موثر صورت خواهد پذیرفت. فراموش نکنیم سال گذشته با شروع حوادث پس از فوت مرحوم مهسا امینی، سران هر ۳ قوه از لزوم شنیدن صدای معترضین گفتند. آقای رئیسی از تشکیل مراکزی برای طرح دغدغه‌های مردم معترض گفت. آقای قالیباف از شیوه‌های جدید حکمرانی گفتند و از معترضین خواستند کمک کنند فضا آرام شود تا این تغییرات انجام شود. اما فضا که آرام شد، ادبیات روسای این دو قوه به گونه‌ای شده است که انگار در کشور معترضی وجود ندارد. جامعه این‌ها را می‌بیند و دلسرد می‌شود.

وی افزود: در حزب ندای ایرانیان در تلاش هستیم به اشکال مختلف این نظرات و اعتراضات را به آقایان یادآوری کنیم تا زمینه برای حضور مردم فراهم شود.

این فعال سیاسی با اشاره به برنامه حزب ندا برای تحقق مطالبات رهبر انقلاب درباره انتخابات تاکید کرد: حزب ندای ایرانیان جزو معدود گروه‌هایی است که به دنبال تحقق این خواسته رهبر انقلاب است، ما می‌خواهیم تلاش کنیم با تغییرات در سیاست‌های کلان و گفت‌وگو با مردم، این دغدغه تحقق پیدا کند.

وی با بیان اینکه «در ظاهر همه ادعای ولایت‌مداری می‌کنند اما برخی در عمل دنبال مشارکت پایین و کم رمق هستند»، گفت: منافع برخی جریان‌های اصولگرا در مشارکت پایین است، چون در مشارکت بالا پیروز انتخابات نخواهند بود. رابطه جدیان تندرو با مشارکت بالا در انتخابات مثل جن و بسم الله است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از اظهارات اخیر حداد عادل رییس شورای ائلاف نیروهای انقلاب، عنوان کرد: آنها حاضر نیستند از مجلسی که تمام مردم و اکثریت شهروندان را نمایندگی کند، حرف بزنند.

وی با بیان اینکه برخی جریان‌های اصولگرا صرفاً می‌خواهند مجلس شورای اسلامی نماینده‌ای از اطرافیان خودشان باشد، گفت: برخلاف امثال آقای حدادعادل، ما مجلسی می‌خواهیم که صدای همه مردم باشد و دیدگاه‌های مختلف در آن بازتاب پیدا کند. وقتی چنین مجلسی شکل بگیرد از اتفاقات تلخی مانند حوادث سال گذشته پیشگیری می‌شود.

نورمحمدی به بیانات رهبر انقلاب پیش از برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: مگر رهبری از جبران مسئولان در احراز صلاحیت‌ها سخن نگفتند؟ به حرف ایشان توجهی شد؟ در یک مورد، پاسخ رهبری انقلاب به افرادی که دنبال مشارکت پایین بودند، این بود که بترسند از روزی که مشارکت پایین باشد. کجا جریان انقلابی و مسئولین تندرو، دغدغه ایشان در این مورد را دارند؟

وی در پاسخ به این سوال که از میان مشارکت تام، تحریم یا مشارکت مشروط، سیاست و رویکرد حزب ندای ایرانیان در قبال انتخابات مجلس چگونه خواهد بود؟، تصریح کرد: هر سه گزینه، عملاً در اختیار ما نیست. ما آرزوی مان، تشکیل مجلسی است که بتواند همه مردم ایران را نمایندگی کند. حزب ندای ایرانیان چقدر امکان تحقق این هدف را دارد؟ می‌تواند مشارکت تام داشته باشد وقتی بخشی از جامعه اصلاً کاندیدا نداشته باشد؟ می‌تواند تحریم کند وقتی معتقد به انجام تغییرات در داخل کشور است؟ می‌تواند شرط بگذارد وقتی هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ایده‌آل ما، مجلسی با مشارکت بالای همه مردم است که اقتدار ملی را به دنبال بیاورد، تاکید کرد: اما بخش‌هایی از مسئولین مانع تحقق این هدف هستند. برای همین انتخابات امسال برای حزب ندای ایرانیان فقط در روز رای‌گیری و معرفی کاندیداها نیست. کنش‌گری قبل از انتخابات و رایزنی‌ها بسیار از روز انتخابات مهم‌تر است.

سخنگوی حزب ندای ایرانیان اظهار داشت: همین الان حزب ندای ایرانیان وارد کارزار انتخابات شده و همزمان در دو جبهه با براندازان خارجی و جریانات تندروی داخلی که به دنبال کاهش مشارکت هستند، در حال جنگ است.

نورمحمدی تاکید کرد: اکثریت دوستان در این میدان، ما را تنها گذاشتند اما این چیزی از وظیفه ما کم نخواهد کرد. باید تلاش کنیم زمینه انتخابات برای مجلسی که همه شهروندان را نمایندگی کند را فراهم کنیم.

کلید واژه ها: حزب حزب ندای حزب ندای ایرانیان انتخابات ندای ندای ایرانیان ایرانیان مشارکت مشارکت پایین جامعه