بیانیه حزب ندای ایرانیان در خصوص طرح تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش و جوانان

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۳ کد : ۲۳۸ تیتر یک اخبار مهم مواضع و بیانیه‌ها
حزب ندای ایرانیان تاکید کرد: جدا کردن بخش جوانان از وزارت ورزش و جوانان، نیازمند تدوین شرح وظایف و مأموریت‌های جدید و اصلاح سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت است.
بیانیه حزب ندای ایرانیان در خصوص طرح تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش و جوانان

حزب ندای ایرانیان در خصوص طرح تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش و جوانان بیانیه‌ای صادر کرد. متن بیانیه به شرح ذیل است:

بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیْمِ

آبان ماه ۱۳۹۵ نتیجه بررسی‌های کارشناسی ندای ایرانیان در مورد وضعیت وزارت ورزش و جوانان منتشر شد. در آن سند جهت بهبود آسیب‌هایی مانند نادیده گرفتن موضوعات مربوط به جوانان، همپوشانی وظایف تعریف‌شده معاونت‌ها و بودجه‌ی ناکافی بخش‌های مرتبط با ورزش یا جوانان، راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدتی برای تفکیک ورزش و جوانان و سامان‌دهی وضعیت این وزارت خانه پیشنهاد شد که متأسفانه توجهی به آن‌ها نشد و چه‌بسا اگر در طول این سه سال به راهکارهای مورد اشاره توجه می‌شد، هم‌اکنون شاهد به بارنشستن اقدامات اصلاحی بودیم.
با این توصیف، با توجه به اهمیت نقش جوانان در تحقق گام دوم انقلاب، حزب ندای ایرانیان پیشنهاد تفکیک امور جوانان از وزارت ورزش و جوانان را با توجه به موارد ذیل اعلام می‌دارد:
۱-پ رهیز از تکرار تجربه‌های نادرست گذشته
در نتیجه برداشت‌های مختلف و گاهی ناصحیح از ماده ۵۳ قانون برنامه‌ی پنجم توسعه، کماکان درگیر مرحله‌ی آزمون‌وخطای ادغام و تفکیک هستیم. صرف ادغام و حذف سازمان‌های دولتی که گاهی نقش مهمی در امور جاری هم دارند منجر به کوچک‌سازی دولت در گذشته نشده و در آینده نیز نخواهد شد. بررسی نقش و اهمیت سازمان ملی جوانان قبل از ادغام و بررسی عملکرد سازمان برنامه و بودجه قبل از انحلال در دولت دهم شاهد این مدعاست. لذا حزب ندای ایرانیان ضمن تأکید بر لزوم استفاده از نظر کارشناسان، مجدانه از طراحان و ارائه‌دهندگان طرح‌های این‌چنینی انتظار دارد قبل از اتخاذ هرگونه تصمیمی، نقاط مثبت و منفی طرح سنجیده شده و بسترهای مناسب برای اجرا مهیا شود.
۲- بررسی خلأهای قانونی
ناکارآمدی در ساماندهی امور جوانان، چه قبل از ادغام و چه بعد از آن، ناشی از وجود خلأهای قانونی زیادی است که در گذر سالیان ایجاد شده است. نبود قانون‌های حمایتی از سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد و غیردولتی، فقدان راهکارهای اساسی جهت هماهنگی نهادهای فرابخشی، ضعف پاسخگویی نهادهای ذی مدخل در بحث جوانان، عدم توجه به تفاوت موجود در جنس مطالبات جوانان با سایر مطالبات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در تبیین قوانین، از مهم‌ترین خلأهای قانونی موجود است که نیاز دارد موردتوجه و بازنگری قرار گیرد.
همچنین مهم‌ترین نکاتی که می‌بایست در طرح انتزاع مورد توجه قرار گیرند عبارت‌اند از:
الف) تعیین تکلیف وضعیت بخش‌های ورزش و جوانان
با توجه به تفاوت‌های ماهوی میان بخش ورزش و جوانان در سه حوزه‌ی معیارهای ۱) عملکرد، ۲) صلاحیت مدیران و ۳) فرایند، عملاً ادغام آن‌ها به‌مثابه ایجاد مخلوطی ناهمگن بود که هیچ‌گاه با یکدیگر ترکیب نمی‌شوند.
معیارهای عملکرد: اگرچه در بخش ورزش، عملکرد با شاخص‌های کمّی همچون کسب مدال در المپیک یا قهرمانی تیم‌های ورزشی در رقابت‌های آسیایی و منطقه‌ای و یا حضور در جام جهانی سنجیده می‌شود اما مقوله‌ی جوانان، نیازمند ارزیابی با معیارهایی کیفی است تا بتواند برای دغدغه‌ها و چالش‌هایی همچون اشتغال، هویت اجتماعی، ازدواج، سرگرمی، آموزش و آسیب‌های اجتماعی راهکارهای مناسب ارائه نماید.
صلاحیت مدیران: در حوزه‌ی صلاحیت مدیران، مقوله‌ی ورزش به مدیرانی آشنا به علم روز و شیوه‌های درآمدزایی با توانایی ایجاد ارتباط با ورزشکاران و دارای شناخت کافی از ورزش و آشنا به جو حاکم بر محیط‌های ورزشی نیاز دارد حال‌آنکه مدیران مرتبط با مسائل جوانان باید به علوم نوین و بعضاً بین‌رشته‌ای مانند روانشناسی اجتماعی، نوآوری اجتماعی، کارآفرینی، مبانی فقه و حقوق و مانند این‌ها مسلط و مجهز باشند تا در زمان تصمیم سازی برای قشر جوان، بتوانند از بینشی فرا نگر در حل مشکلات بهره‌جویند.
فرآیند: در مقوله‌ی فرایند نیز، حوزه‌ی ورزش دارای یک سری قوانین مدون داخلی و بین‌المللی است که صرفاً وظیفه‌ی نهاد وزارتی در این بخش محدود به سیاست‌گذاری‌های کلان و توسعه ورزش همگانی است اما حوزه‌ی فرایندی در مقوله‌ی جوانان، امری که نیازمند ایجاد هماهنگی میان بخش‌های مختلف حاکمیتی است.
با این تفاوت‌های قابل‌توجه، پیشنهاد حزب ندای ایرانیان بر طرح تفکیک استوار است اما جدا کردن بخش جوانان از وزارت موجود، نیازمند تدوین شرح وظایف و مأموریت‌های جدید و اصلاح سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت است. در صورت تشکیل مجدد سازمان جونان و بدون بررسی مشکلات موجود در قوانین و مقررات، فرایندها، سازوکارها و پشتوانه حقوقی، مشکلات موجود رفع نخواهد شد. حوزه جوانان نیازمند نظام مدیریتی کارآمد است. ضروری است تغییر ساختار همراه با اصلاح در برنامه‌ریزی، سیاست‌ها و راهبردها، مأموریت‌ها و نظارت در حوزه جوانان انجام گیرد.
ب) نمودار سازمانی
در طرح ادغام موجود، تصویب قانون وزارتخانه به آینده موکول شد و در نهایت با اتصال نمودارهای سازمانی موجود به یکدیگر، نمودار ناکارآمد کنونی ایجاد شد اما جهت پیش‌گیری از تکرار چنین اشتباهاتی امروز استفاده از پیشنهادهای اصلاحی در بهبود نمودار سازمانی ضروری است. در این میان، با توجه به فرابخشی بودن موضوع جوانان، پیشنهاد می‌شود شرح وظایف و مأموریت‌هایی که برای ارگان متولی امور جوانان (سازمان ملی جوانان در قالب جدید) تدوین می‌گردد، در راستای کاهش نقش دولت در تصدی‌گری امور جوانان باشد و نیز با توجه به الزام‌های بین‌المللی مبنی بر کاهش نقش دولت در امور ورزشی و ارتقای نقش فدراسیون‌های ورزشی به‌عنوان نهادهای عمومی مردمی، نقش‌آفرینی دولت در این زمینه نیز محدود به سیاست‌گذاری‌های عمومی و مدیریت بخش ورزش همگانی گردد.
پایان سخن آنکه معتقدیم چه در مقوله‌ی جوانان و چه در مقوله‌ی ورزش کماکان با مشکلاتی روبرو هستیم که به نظر می‌رسد علاوه بر موانع ساختاری، ریشه در زیر ساختارها، فرایندها، فرهنگ‌ها و تعاملات بین بخشی دارد. لذا به‌منظور حل ریشه‌ای مشکلات، می‌بایست راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت اجرایی تبیین شود. با تجربیات اندوخته شده در این سالیان و نیز با استفاده از بهینه کاوی سیستم‌های جاری در سایر کشورها، می‌توان با ایجاد سازمان ملی جوانان با رویکرد و ساختاری جدید، به بهبود اوضاع امیدوار بود. علاوه بر نکات تأکید شده، لازم است زاویه نگاه به حوزه جوانان از حالت فانتزی و تزئینی به نگاه بنیادی و زیربنایی تغییر یابد، لذا سپردن مسئولیت حوزه جوانان به مدیرانی مستقل که با تفویض اختیارات قانونی از جانب رئیس‌جمهور اثرگذاری آن‌ها در ساختار حاکمیتی تا حد ممکن افزایش می‌یابد برای ارتقاء جایگاه جوانان در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور بسیار مفید خواهد بود. همچنین پیشنهاد می‌گردد نمایندگان محترم مجلس با توجه به اهمیت موضوع، با درخواست از ریاست مجلس تلاش نمایند موضوع به‌صورت ویژه در صحن موردبررسی قرار گیرد؛ زیرا در غیر این صورت تا پایان این دوره مجلس به نتیجه نخواهد رسید.
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

 

کلید واژه ها: حزب ندای ایرانیان سید محمد صادق خرازی مجید فراهانی جوانان ندای ایرانیان