نهادهای نظارتی وضعیت داروی کنترل فشارخون «لوزارتان» را بررسی کنند

۱۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۸ کد : ۲۴۶ اخبار مهم مواضع و بیانیه‌ها اطلاعیه‌ها
در این بیانیه آمده است: بی‌خبر نگه‌داشتن مصرف‌کنندگان این دارو علاوه بر اینکه در صورت حقیقت داشتن عوارض خطرناک آن، سلامتی افراد را با خطرات جدی مواجه می‌سازد، می‌تواند موجب شود مصرف‌کنندگان تحت تأثیر شایعات نادرست احتمالی با قطع روند درمان در معرض آسیب های جدی قرار بگیرند، لذا اطلاع رسانی سریع و صحیح این سازمان در کاهش مخاطرات بیماران و اعتماد به نظام سلامت امری شایسته توجه است.
نهادهای نظارتی وضعیت داروی کنترل فشارخون «لوزارتان» را بررسی کنند

ندای ایرانیان: حزب ندای ایرانیان در قالب بیانیه‌ای از نهادهای نظارتی خواست وضعیت داروی کنترل فشارخون «لوزارتان» را بررسی کنند.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

طی روزهای اخیر صحبت‌های گسترده‌ای در خصوص سرطان‌زا بودن ماده مؤثر داروی لوزارتان، جمع آوری لوزارتان هندی توسط سازمان غذا و دارو و … در فضای رسانه‌ای کشور شنیده شده است و سکوت وزارت بهداشت و نهادهای پاسخگو و عدم ارائه توضیح دقیق توسط آن‌ها، موجب ترس و نگرانی مصرف‌کنندگان این دارو شده است.

بنابر آمارهای منتشرشده، نزدیک به یک‌سوم از جمعیت ایران به بیماری فشارخون بالا مبتلا بوده و با توجه به همین موضوع، مصرف داروهای کاهش فشارخون در بین ایرانیان بالاست. با این توصیف، حزب ندای ایرانیان با احساس خطر نسبت به بی‌تفاوتی مراجع ذی‌صلاح در مورد این موضوع، ضمن استعانت از تمامی کارشناسان دلسوز حوزه سلامت برای جمع‌آوری اطلاعات کافی در این زمینه، از نقش سیاسی اجتماعی خود در پیگیری این دغدغه‌ی حیاتی، بهره برده و از مجلس شورای اسلامی، دادستان کل کشور و سازمان بازرسی کشور انتظار دارد با قدرت و جدیت در این موضوع ورود کرده، صحت‌وسقم خبر و مسائل پیرامون آن را بررسی و به مردم گزارش لازم را ارائه کنند.

همچنین با توجه به صدور دستوری از سوی سازمان غذا و دارو برای جمع‌آوری لوزارتان تولید کشور هند که حداقل خطرناک بودن نوع خاصی از این دارو برای سلامتی هم‌میهنان را تائید می‌کند، حزب ندای ایرانیان از این سازمان و وزارت بهداشت درخواست می‌کند در کمترین زمان ممکن با صدور اطلاعیه‌ای مصرف‌کنندگان این دارو را از واقعیات، مخاطرات احتمالی و وضعیت فعلی این دارو آگاه کنند و اجازه ندهند این اتفاق به «بحران بی اعتمادی» نسبت به نظام سلامت و دارویی کشور منتهی گردد.

بی‌خبر نگه‌داشتن مصرف‌کنندگان این دارو علاوه بر اینکه در صورت حقیقت داشتن عوارض خطرناک آن، سلامتی افراد را با خطرات جدی مواجه می‌سازد، می‌تواند موجب شود مصرف‌کنندگان تحت تأثیر شایعات نادرست احتمالی با قطع روند درمان در معرض آسیب‌های جدی قرار بگیرند، لذا اطلاع رسانی سریع و صحیح این سازمان در کاهش مخاطرات بیماران و اعتماد به نظام سلامت امری شایسته توجه است.

در پایان تأکید می‌کنیم مطابق اصول ۲۹ و ۴۳ قانون اساسی که میثاق ملی مردم ایران است، دسترسی مناسب به نظام بهداشت و سلامت مناسب جزو حقوق اساسی ملت می‌باشد و حوزه‌ی سلامت و بهداشت به دلیل سرکار داشتن با سلامت و زندگی انسان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نباید به محلی برای تاخت‌وتاز رانت‌خواران و سوداگران مرگ تبدیل شود و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول بروز هر فاجعه‌ی ناشی از این اهمال می‌باشد.

حزب ندای ایرانیان به مردم شریف ایران قول می‌دهد تا حصول پاسخی روشن و ریشه‌یابی این رخداد از هیچ کوششی فروگذار نکرده و در صورت قطعیت خطای نهادهای دولتی تا مجازات متعدیان به جان و اعتماد مردم دست از پیگیری موضوع بر ندارد.

کلید واژه ها: حزب ندای ایرانیان ندای ایرانیان سید محمد صادق خرازی مجید فراهانی سلامت بهداشت درمان وزارت بهداشت