"شیخ ‌محمدی" معاون سیاسی حزب ندای ایرانیان:

راهبرد، استراتژی و مدل انتخاباتی ندای ایرانیان بعد از کنگره حزب اعلام می شود/ احزاب باید به اندازه پایگاه اجتماعی خود حق رای داشته باشند / خروجی شورای عالی اصلاحات باید تقویت تحزب باشد / دغدغه ما تشکیل مجلسی اصلاح طلب، کارآمد، جوان، متخصص و ضد فساد است

۰۶ آبان ۱۳۹۸ | ۲۲:۴۱ کد : ۲۷۵ اخبار مهم
عدم شفافیت، عدم پاسخگویی، مشخص نبودن فرایند بستن فهرست‌های انتخاباتی، حضور افراد حقیقی متعدد، برابری رأی احزاب فاقد پایگاه اجتماعی با احزاب بزرگ ملی، و.. از مهم‌ترین نقدها به روندهای شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان هست که امیدواریم پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی، گام‌هایی برای اصلاح این موارد برداشته شود. تصمیمات این شورا شفاف نبوده و به اطلاع مردم و احزاب نمی‌رسید. شفافیت و پاسخگویی که وجود داشته باشد، باعث می‌شود تصمیمات با خطاهای کمتری همراه باشد.
راهبرد، استراتژی و مدل انتخاباتی ندای ایرانیان بعد از کنگره حزب اعلام می شود/ احزاب باید به اندازه پایگاه اجتماعی خود حق رای داشته باشند / خروجی شورای عالی اصلاحات باید تقویت تحزب باشد / دغدغه ما تشکیل مجلسی اصلاح طلب، کارآمد، جوان، متخصص و ضد فساد است

در فاصله چهارماهه تا انتخابات مجلس، اصلاح طلبان درحال تعیین استراتژی برای شرکت در انتخابات مجلس هستند. احزاب سیاسی نیز تحرکاتی را آغاز کرده و احتمالاً احزاب پیش رو و فعال در ماه های آینده به صورت دقیق تر وارد عرصه خواهند شد. اصلاح طلبان متحد خواهند بود و از نوع عملکرد آنها این مهم قابل درک است. اما به نظر می رسد سهم خواهی احزاب براساس جایگاه و قدرت نفوذ آنها به اختلاف مهم احزاب اصلاح طلب در آستانه انتخابات تبدیل خواهد شد. دکتر محمد حسین شیخ محمدی معاون سیاسی حزب ندای ایرانیان ضمن برشمردن نکات مثبت عملکرد شورای عالی اصلاح طلبان بر این مهم تاکید کرد که آیا احزاب فعال باید سهمی در حد و اندازه احزاب نیمه تعطیل از لیست های انتخاباتی داشته باشند. در ادامه مصاحبه «وقایع اتفاقیه» با معاون سیاسی حزب ندا را می خوانیم.


*استراتژی ندای ایرانیان در انتخابات مجلس
معاون سیاسی حزب ندای ایرانیان در خصوص حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: حزب ندا درباره نحوه حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکنون به جمع‌بندی قطعی نرسیده است. چندین الگو، استراتژی و راهبرد در حزب مطرح هست که در نهایت پس از بررسی فضای سیاسی و اجتماعی کشور، دریافت گزارش‌های شعب ۳۱ گانه، جمع‌بندی در شورای سیاست‌گذاری، شورای مرکزی و کنگره حزب تصمیم نهایی را اتخاذ خواهیم کرد.


*زمان رونمایی از مدل ندا در انتخابات مجلس
محمد حسین شیخ محمدی افزود: سعی می‌کنیم در نهایت تصمیمی بگیریم که به تشکیل مجلسی اصلاح طلب، کارآمد، جوان، متخصص، ضد فساد و دارای دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی منتهی گردد. انشالله پس از کنگره حزب ندای ایرانیان از مدل انتخاباتی خود رونمایی خواهیم کرد.


*سیاه و سفید شورای سیاست گذاری
شیخ‌محمدی درباره انتقادات مطرح شده نسبت به عملکرد شورای سیاست‌گذاری اصلاحات اظهار کرد: عملکرد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان دارای نکات مثبت و منفی بود؛ نمی توان صرفاً نگاهی منفی به این ساختار داشت. عملکرد شورای عالی سیاست گذاری موجب ائتلاف نسبی بین گروه های اصلاح طلب و موفقیت کامل اصلاح طلبان در انتخابات شوراها و مجلس شد. البته نقاط ضعف جدی وجود داشت که موجب گردید این پیروزی در انتخابات لزوماً به کسب رضایت مردم و بهبود سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات منتهی نگردد.
وی افزود: عدم شفافیت، عدم پاسخگویی، مشخص نبودن فرایند بستن فهرست‌های انتخاباتی، حضور افراد حقیقی متعدد، برابری رأی احزاب فاقد پایگاه اجتماعی با احزاب بزرگ ملی، و.. از مهم‌ترین نقدها به روندهای شورای عالی سیاست‌گذاری هست که امیدواریم پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی، گام‌هایی برای اصلاح این موارد برداشته شود. تصمیمات این شورا شفاف نبوده و به اطلاع مردم و گاهاً احزاب نمی‌رسید. شفافیت و پاسخگویی که وجود داشته باشد، باعث می‌شود تصمیمات با خطاهای کمتری همراه باشد.


*تقویت تحزب وظیفه شورای عالی
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه تأکید کرد: شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان باید به سمت تقویت تحزب حرکت کند. روندی که تا امروز شاهد بودیم عکس این اتفاق بوده است. بسیاری از احزاب موجود در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات فاقد بدنه و پایگاه اجتماعی هستند، در کمال تعجب شاهدیم در شورای عالی سیاست‌گذاری از رأی برابر با احزاب بزرگ و ملی برخوردارند. افراد حقیقی وزنی برابر احزاب دارند. این روند و ساختار در عمل به تضعیف تحزب منتهی می‌گردد، افراد به جای تلاش برای تقویت تحزب؛ به سمت ثبت و تشکیل احزاب اقماری می‌روند تا سهمیه بیشتری کسب کنند. همین باعث شده شاهد رشد قارچ گونه احزاب کوچک بدون بدنه اجتماعی باشیم، چون هدف تقویت تحزب نیست، گرفتن سهمیه بیشتر از شورای عالی و ائتلاف‌ها و… است. این یعنی ما روندی طراحی کرده ایم که در نهایت تضعیف‌کننده تحزب است. باید مکانیسمی طراحی و تدوین شوند که هر حزب اصلاح‌طلب متناسب با پایگاه اجتماعی‌اش در ائتلاف‌ها حق رأی داشته باشد، تا بجای گسترش کمی احزاب در آینده شاهد تلاش برای تقویت کیفی احزاب باشیم.


*حضور ۳ الی ۵ حزب فعال در جریان اصلاحات
شیخ محمدی ادامه داد: این بحث که ما دارای ۶۸ حزب اصلاح‌طلب هستیم و هماهنگی بین آن‌ها دشوار است، یک صحبت غیر صحیح هست. این ۶۸ حزب اصلاح‌طلب در طول چند سال اخیر چه فعالیتی داشته اند؟ کدام کنگره را و با چه تعداد عضو برگزار کرده اند؟ چند عضو حزبی دارند؟ چه تعداد شعبه فعال دارند؟ کدام بدنه و پایگاه اجتماعی را رهبری میکنند؟ مطرح کردن این مباحث تنها برای نادیده گرفتن تحزب است. احزاب فعال جریان اصلاحات مشخص‌اند؛ در جریان اصلاحات شاید به جرات بتوان از ۳ الی ۵ حزب فعال صحبت کرد با کیفیت‌های مختلف. شورای عالی برای دوام و موفقیت های آینده باید به وزن، کیفیت و کمیت احزاب توجه کند.


*تاریک و روشن های فراکسیون امید
معاون سیاسی حزب ندا در پایان گفت: خبرهایی منتشر شد که فراکسیون امید در حال ارائه گزارش عملکرد فراکسیون به احزاب هست. این اتفاق خوب ولی کافی نیست. هیئت رییسه فراکسیون امید باید در اولین فرصت گزارش دقیق از عملکرد فراکسیون امید به افکار عمومی و مردم ارائه دهد. ما شاید عملکرد مجلس شورای اسلامی و فراکسیون امید را ایده آل ندانیم؛ ولی این لزوماً به معنی ضعیف بودن این مجلس نسبت به دوره‌های قبل نیست! گام های خوبی در این مجلس توسط فراکسیون امید برداشته شد که باید به اطلاع مردم رسانده شود و دلایل عدم موفقیت توضیح داده شود.

منبع: روزنامه آنلاین وقایع اتفاقیه

کلید واژه ها: ندای ایرانیان حزب ندای ایرانیان محمد حسین شیخ محمدی مجلس شورای اسلامی انتخابات شورای عالی سیاست گذاری شورای عالی