سعید نورمحمدی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان

از مجلسی که قانون گذاری را برای تضعیف جریان رقیب و تقویت جریان خود انجام دهد مبارزه با فساد در نمی آید

۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۴ کد : ۳۹۷ اخبار مهم
فساد چیزی نیست که دولت به تنهایی بتواند با آن مبارزه کند و نیازمند یک عزم ملی در همه نهادهاست. مثلا شما نمی‌توانید از مجلسی که قانونگذاری را به شکلی انجام می‌دهد که یک جریان خاص در انتخابات تقویت شود و یک جریان خاص در انتخابات تضعیف شود انتظار مبارزه با فساد داشته باشید. شک نکنید که این فساد سیاسی سر از فساد‌های ملی چند میلیارد دلاری در خواهد آورد. زمانی ما می‌توانیم امید به مبارزه با فساد داشته باشیم که افراد و جریان‌های مختلف از خودشان بگذرند و منافع مردم، کشور و جریان‌های رقیب را قربانی خواسته‌های خودشان نکنند.
از مجلسی که قانون گذاری را برای تضعیف جریان رقیب و تقویت جریان خود انجام دهد مبارزه با فساد در نمی آید

سعید نورمحمدی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: انتخابات ریاست جمهوری سال آینده یکی از پیچیده‌ترین انتخاباتی است که ما تا به حال داشته‌‌ایم و متغیر‌های متفاوت و گا‌ها متضاد در این انتخابات بیش از هر انتخاباتی است؛ تاجایی که هر یک از این پارامتر‌ها به تنهایی می‌توانند نتیجه انتخابات را تغییر دهند، به همین دلیل نمی‌توان به راحتی گفت گزینه نهایی اصلاح طلبان چه کسی خواهد شد. اما این را مطمئن هستم که جریان اصلاحات و نامزدهای آنان با هماهنگی با هم مسیر انتخابات را طی خواهند کرد و در نهایت تصمیمی جمعی گرفته خواهد شد که منافع مردم، کشور و مطالبات اصلاح طلبانه مردم ایران تامین شود.

وی افزود: همه اصلاح طلبان از حضور هر گزینه اصلاح طلب که بتواند مجوز حضور در انتخابات را بگیرد استقبال می‌کنند. حضور هر نامزد اصلاح طلبی در انتخابات قطعاً به نفع کشور است و اجازه تک صدایی را به جریان مقابل نخواهد داد و به مردم کمک خواهد کرد تصمیمی را بگیرند که به نفع کشور است. در نهایت هم تصمیمی که جریان اصلاحات خواهد گرفت یک تصمیم واحد و به نفع منافع کشور است.

نورمحمدی ادامه داد: شما در ایران نمی‌توانید از الان بگویید گزینه نهایی اصلاح طلبان یا حتی اصولگرایان چه کسی است. این از ایرادات ساختار انتخاباتی ما و پذیرفته نشدن احزاب به عنوان بازیگر موثر در انتخابات است. در برهه انتخابات یا قبل از آن اتفاقاتی پیش می‌آید که حتی تصورش را هم نمی‌کنید. مثلاً در سال ۸۴ دو ماه مانده به انتخابات چه کسی فکر می کرد که گزینه نهایی اصولگرایان احمدی نژاد باشد؟ یا در فروردین سال ۹۲ اصلاح طلبان حتی فکرش را هم نمی کردند که به عنوان گزینه نهایی از حسن روحانی حمایت کنند. به دلیل نبود احزاب قوی و قانون به رسمیت شناختن احزاب به عنوان بازیگر اصلی انتخابات، انتخابات در ایران خیلی پیچیده است.

این فعال سیاسی در ادامه تأکید کرد: معتقدم نسل اول و دوم انقلاب باید بازنشسته شوند و یک جوان رئیس جمهور شود، ایده آل من این است که یک دولت جوان و رئیس جمهور جوان روی کار بیاید. تجربه به ما اثبات کرده است که دولت‌های جوان چه دولت شهید رجایی و چه دولت جوانی که مقام معظم رهبری رئیس جمهور آن بودند دولت‌های موفق‌تر و پرانگیزه تری بودند. مطمئن باشید اگر آن دولت‌ها با جنگ و ترور مواجه نمی‌شدند و تجربه‌ای را که جوانان امروز دارند را داشتند حتماً موفقیت چند برابری داشتند. اخلاص و فداکاری در دولت‌هایی نظیر شهید رجایی و دولت بعد از ایشان بسیار بیشتر از دولت‌های فعلی نظیر این دولت و دولت قبلی است و معتقدم که این امر حتماً به سبب جوان بودن آنهاست. جوان انگیزه دارد. خلاقیت دارد. آلودگی‌های کمتری دارد. محافظه کار نیست. خسته نیست. ذهن آماده تری دارد. افرادی که حدود سه دهه در مناصب مختلف بوده اند نتیجه عملکردشان همین وضعیت فعلی کشور است. برای همین ما نیاز به یک دولت جوان و سالم داریم.

نورمحمدی اظهار کرد: باید گفت با هیچ دولتی همه مشکلات کشور یک باره حل نخواهد شد. چه جوان یا چه غیر جوان. هر کس هم چنین وعده‌ای دهد یا دروغ گو است یا هیچ تصوری از کشورداری ندارد. ما در بحث نهاد گرایی یک موضوعی داریم با عنوان "وابستگی به مسیر" یعنی خیلی از مشکلاتی که کشور با آن مواجه می‌شود در طول زمان شکل می‌گیرد و نهاد‌ها به اجبار آن مسیر اشتباه را ادامه می‌دهند و نمی‌توانند خود را از آن مسیر به راحتی خلاص کنند. خیلی از مشکلاتی که جامعه با آن‌ها دست به گریبان است به سبب وابستگی به مسیری است که در این مدت ایجاد شده و یک سری از اشتباهات تبدیل به رویه شده و خروج از این رویه کار آسانی نیست. مثلاً یک مورد وابستگی کشور به نفت است. همه دولت‌هایی که روی کار آمده اند رویای این را داشته اند که وابستگی به نفت را به حداقل برسانند. واقعاً هم بر اساس منطق و عقل این را مطرح کرده اند. ولی آیا موفق شده اند؟ آیا توانسته اند از وابستگی صرف به صادرات نفت و محصولات مربوط به آن رها شوند؟ یا مثلاً همه اقتصاددانان با نحوه پرداخت یارانه‌ها بدین شکل مخالفند. اما آیا دولت‌های بعد از دولت آقای احمدی نژاد توان این را دارند که یارانه‌ها را قطع کنند یا به طور جدی نحوه پرداخت و حذف برخی دهک‌ها را در دستور کار قرار دهند؟

در ادامه این گفت‌وگو نورمحمدی تصریح کرد: یک دولت جوان شهامت بیشتری برای ایجاد تغییراتی را دارد که دولت حسن روحانی به دلیل پیر بودن و محافظه کاری جرات انجام آن را نداشت. درست است یک نفر جوان یا غیر نمی‌تواند همه مسائل کشور را حل کند. اما می تواند مقداری مسیر را تغییر دهد یا بخشی از مشکلات مهم‌تر مثلاً مثل سیاست خارجی را تعدیل کند. قطعاً اگر یک دولت جوان روی کار بیاید دست کم بدتر از این افراد تکراری گذشته عمل نخواهد کرد و حتماً بیشتر به نفع کشور خواهد بود.

این فعال اصلاح‌طلب درباره مبارزه با فساد گفت: مبارزه با فساد فقط ربط به دولت ندارد، بلکه قوه قضائیه و قوه مقننه هم در آن نقش بسزایی دارند و همه نهاد‌ها باید با هم با فساد مبارزه کنند. فساد چیزی نیست که دولت به تنهایی بتواند با آن مبارزه کند و نیازمند یک عزم ملی در همه نهادهاست. مثلاً شما نمی‌توانید از مجلسی که قانونگذاری را به شکلی انجام می‌دهد که یک جریان خاص در انتخابات تقویت شود و یک جریان خاص در انتخابات تضعیف شود انتظار مبارزه با فساد داشته باشید. شک نکنید که این فساد سیاسی سر از فساد‌های ملی چند میلیارد دلاری در خواهد آورد. زمانی ما می‌توانیم امید به مبارزه با فساد داشته باشیم که افراد و جریان‌های مختلف از خودشان بگذرند و منافع مردم، کشور و جریان‌های رقیب را قربانی خواسته‌های خودشان نکنند. همه نهاد‌ها هم با هم همکاری کنند نه به دنبال پیدا کرد متهم‌های فساد در یک جریان خاص باشند.

نورمحمدی در پایان گفت: اینکه دولت روحانی به سمت شفاف سازی رفت اقدام خوبی بود، برای مثال موضوعاتی نظیر ثبت سیستمی واردات و صادرات اقدام خوبی بود. درحالی که قبلاً نیروی انسانی در بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مربوطه نقش مهمی داشت و این امر خودش زمینه فساد را بیشتر فراهم می کرد. ولی الان سیستمی شدن خیلی از فعالیت‌ها امکان فساد را کم‌تر کرده است، اما خب این‌ها کافی نیست و دولت و مجلس و قوه قضائیه می‌توانستند و می‌توانند اقدامات بیشتری انجام دهند.

 

کلید واژه ها: سعید نورمحمدی حزب ندای ایرانیان مجلس شورای اسلامی انتخابات ریاست جمهوری مبارزه با فساد قوه قضاییه قوه مقننه قوه مجریه