کمیته آموزش - آرشیو

آنارشیسم

در مهرماه سال ۱۴۰۱ دبیرکل یکی از احزاب اصلاح طلب با یکی از نمایندگان مجلس در برنامه‌ای که بعداً مجری‌اَش هم به جُرگۀ نمایندگان پیوست، مناظره کردند. در طول این برنامه نمایندۀ مذکور دائماً با لفظ «آنارشیست» آن دبیرکل را خطاب می‌کرد. آشکارا او از این واژه معنای «هرج و مرج طلب» را مدّنظر داشت. این اشتباه از سوی آن نماینده الزاماً ناشی از ناآگاهی‌اش نبود. بلکه تقریباً در بخش زیادی از ادبیات ژورنالیستی یک صد سال گذشته آنارشیسم به «هرج و مرج طلبی» ترجمه شده است. از همین رو، این واژه معادل و متناظر با ناسزای سیاسی شده تا جایی که می‌توان مخالفان را آنارشیست نامید. ولی این مفهوم در معنای تخصصی‌اش چنین معنایی ندارد.

ادامه مطلب

اخوان المسلمین

شناخت جریانهای سیاسی یکی از ابزارهای فهم سیاست و چگونگی و چرایی تحول آن است. در همین زمینه، یکی از جریانهای سیاسی معاصر که نه تنها بر کشورهای عربی بلکه بر تحولات سیاسی و اجتماعی ایران نیز تاثیر قابل توجهی گذاشته است، «جنبش اخوان المسلین» بود که قریب به یک صد سال سابقه دارد. اخوان المسلمین توسط حسن البنا پایه‌گذاری شد و آبشخورهای فکری خود را، سوای از تفکرات حسن البنا، از کسانی همچون محمد عبده و سید قطب گرفت.

ادامه مطلب

انجیل مقدس اصلاح طلبی

«ترجمه» در تاریخ معاصر ایران نقشی انکارناپذیر داشته است. کتابهایی که متفکرین و مترجمین برجسته انتخاب و برگردان کرده‌اند، بعضاً توانسته‌اند جهت تاریخ در دوران معاصر را تغییر بدهند. یکی از این کتابهای دوران‌ساز، کتابی ۱۲۵۰ صفحه‌ای بود نوشتۀ کارل ریموند پوپر با عنوان «جامعۀ باز و دشمنان آن» که به قلم توانای استاد عزت الله فولادوند ترجمه شد.

ادامه مطلب

انقلاب تصور ناپذیر در ایران

با گذشت نزدیک به نیم قرن از انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران، همچنان این پدیده یکی از بزرگترین معماها برای اصحابِ علوم اجتماعی است. این انقلاب تقریباً با تئوریهای رایج انقلاب قابل توضیح نبود. تا جایی که در همان سالها یکی از تئوریسینهای اصلی انقلاب به نام تدا اسکاچپل بعد از وقوع انقلاب ایران در نظریۀ خودش تجدیدنظر کرد. تاکنون ده‌ها هزار کتاب و مقاله در تحلیل چرایی و چگونگی انقلاب نوشته شده ولی هنوز اِجماع نظری بر سر بسیاری از ابعاد آن وجود ندارد.

ادامه مطلب