مقالات و یادداشت ها - آرشیو

یادداشتی از حسن شاکری دبیر شاخه جوانان تهران

اصلاحات ساختاری اقتصاد

آن چــه در مــاه هــای اخیــر شــاهد آن هســتیم، جلوه نمایــی موریانــه ای داخلــی اســت کــه ســبب شــده اســت اوضــاع داخلــی کشـور بـا تلاطم و حتـی امـواج سـهمگین اعتـراض مواجـه گـردد؛ ســاختار ناکارآمــد اقتصــادی. بــروز اعتراضــات دی مــاه گذشــته کــه بنیانـی اقتصـادی داشـت امـا بـا منحـرف سـاختن آن توسـط برخی به مسـأله ای سیاسـی و حتـی امنیتـی مبـدل شـد را میتـوان مهمتریـن مســأله ســال ۱۳۹۶ قلمــداد کــرد.

ادامه مطلب
یادداشتی از کوروش الماسی پژوهشگر و عضو دفتر اقتصاد و توسعه

امنیت ملی بدون منافع ملی بی معنی است

در جوامع بسیار پیچیده و بزرگ معاصر امری حیاتی است که نهادهای اجتماعی در عرصه های تخصصی خود (طبق قانون اساسی) فعالیت کنند. پدیده تخصص همزاد پیدایش جوامع بشری است. نظام اجتماعی بشر متکی بر این واقعیت است که به منظور پویایی و حل و فصل کم هزینه و بی دغدغه امور اجتماعی و انسانی هر شهروندی یک تخصص کسب می‌کند. از آنجاکه کسب تخصص مستلزم صرف زمان و تلاش چند ساله است افراد نمی‌توانند بعد از کسب یک تخصص در امور دیگر کارآمد باشند. از این‌رو، در صورتی که فردی در عرصه ای که تخصص ندارد دخالت کند تنها پیامدش آشفتگی، ناکارآمد، هزینه گزاف و ناکامی خواهد بود. بنابراین، باید تفاوتی ذاتی میان تخصص نیروهای دفاعی با تخصص سیاست ورزان را متصور شویم.

ادامه مطلب
یادداشت سجاد سالک (عضو شورای مرکزی):

سرسختیم، هولناکیم.... ایرانیم

مردمانی هستیم که خواباندن مچ ما راحت نیست. آنقدر سرسخت و مقاوم هستیم که مواجهه با ما برای دنیا هولناک جلوه می کند. حتی اگر خودمان وضع خوبی نداشته باشیم و از کمبودها در مضیقه باشیم ولی حریف را هم در باتلاق گیر می اندازیم. اگر قرار باشد به چاه بیفتیم حریف را هم با خود ته چاه میکشیم. ما ایرانیم.

ادامه مطلب
سخنی چند با جناب آقای کلانتری
دکتر مهدی بهروش رئیس شاخه محیط زیست:

سخنی چند با جناب آقای کلانتری

صنایع آب خواه ما در مرکز ایران بنیان نهاده شده اند، این روشن تر از افتاب است. راهکار این بحث کجاست؟ آیا برای انتقال صنایع می توان اقدام نمود یا باید به همین وضعیت دهشتناک ادامه داد؟

ادامه مطلب
یادداشت نوید مقدم (عضو شورای مرکزی):

مسئله ضعف تحزب در ایران، سوال را جور دیگر باید خواند!

سالهاست که فعالان سیاسی اصلاحطلب در چرایی کندی توسعه سیاسی کشور پا نگرفتن احزاب را به عنوان دلیل ذکر می کنند و در اهمیت و نیاز به فعال شدن احزاب و ارائه برنامه توسط آنها سخن می گویند.

ادامه مطلب
یادداشتی از کوروش الماسی پژوهشگر و عضو دفتر اقتصاد و توسعه

راهکار انسجام ملی

با توجه به خروج آمریکا از برجام، آشفتگی منطقه‌ای به‌واسطه دخالت‌های سوداگران آمریکایی، رژیم صهیونیستی، تحولات اساسی در روابط بین‌الملل که حاکی از جابه‌جایی قدرت‌های بزرگ است

ادامه مطلب